Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 920 ggr
heleno89
2/25/17, 3:30 PM

Kräsen maine coon ev. allergi

Har en kräsen maine coon på 1 år som knappt äter nått. Hon gillar det foder hon äter nu, Royal canin maine coon adult. Ibland kokar jag fisk åt henne. Hon äter ingen blötmat. Ha provat dom flesta. Jag har försökt byta foder åt henne eftersom hon tvättar sig mycket i pälsen och börjar få väldigt tunn päls på magen. Jag ha varit till veterinären med henne och dom tyckte att skulle avvakta eftersom hon inte hade några utslag i huden. Men det känns som att det kan vara foder allergi. Stress känns det inte som eftersom ingenting har ändrats i hushållet. Är bara jag och en till katt och dom är vänner sen första början. Jag har provat olika torrfoder: porta 21, eukanuba, orijen, brit care. Hon har ratat allihopa! Hon verkar inte gilla sånt som luktar illa och det känns som att all spannmålsfria foder luktar illa? Och hon verkar gilla stora foderbitar. Jag har i alla fall funderat mellan applaws, James wellbeloved och taste of Wild. Purina pro plan verkar kräsna katter gilla också, men vet att innehållet inte är bra. Hur ska jag göra? Provade barf för länge sen och det gillade hon inte heller. Ska dock försöka med det en gång till.

Annons:
heleno89
2/25/17, 3:54 PM
#1

Kan flika in att hon slet bort päls från svansen tidigare. Upplever att det ha blivit bättre sen jag började fasa in porta 21. Svansen ser tjockare ut nu än på länge. Men hon sitter för det mesta och petar ut RC bitarna, så därför måste jag hitta nått annat foder. Jag tror dock inte att hon är allergisk mot fisken heller. Hade ett långt uppehåll då jag inte gav henne nått. Men tvättande och päls slitandet blev inte bättre under den tiden.

Pia-69
2/26/17, 10:26 AM
#2

Ta kontakt med uppfödaren till din katt, kanske har den erfarenhet av liknande situation som din katt är i, uppfödare brukar ju erbjuda livslång support! Hoppas du får hjälp.😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Katthemsmatten
2/28/17, 12:13 PM
#3

Beteendet verkar ändå stressrelaterat. Hur bor ni? I hus eller lägenhet? Det finns mycket som kan stressa en katt som kommer utifrån. Det behöver inte vara någonting i bostaden och ofta tänker man inte själv på att okända ljud, katter som går utanför fönstret, skator på fönsterblecket och liknande kan uppfattas som hotfullt och okontrollerbart av en katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: