Annons:
Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 3084 ggr
molbojse
2017-02-24 21:40

Miramis och Plus tråd

Hej alla!

Jag la upp en tråd för ett ganska bra tag sen om Miramis, bruntabbyn vi tänkte adoptera som kompis till Plus. Nu har vi bestämt oss för att han ska få sitt första föralltidhem hos oss! Inflytt på fredag om en vecka :D Åh, är såå taggad för det här! Samtidigt har jag en smula ångest, oro och en del nervositet inför utökningen men det kanske är helt normalt? Det är många "tänk om" som snurrar i huvudet. Är orolig att det kanske inte alls går bra, att de inte alls kommer gilla varandra, osv. Jag blir helt lyrisk och glad när jag träffat Miramis och är upprymd och positiv (och helt glömt all ångest, oro och nervositet) när vi träffat honom och även efter vi åkt. Ändå är jag nervös… Försöker bortse från det för att inte förstöra stämningen hemma för Plus så han är på spänn när vi utökar familjen men alltid är det inte lätt :/

Vi har förberett i hemmet genom byte av textilier med jourhemmet så kissarna får lukta in varandra utan stressen av den andra katten. Miramis var inte jätteintresserad även om han var nyfiken och Plus stod lääääänge och nosade på varenda pälsstrå på filten vi fått låna.

Skriver lite kort om katterna i kommentar istället och ska försöka uppdatera vartefter det drar ihop sig för dagen D och hur det går för oss.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
2017-02-24 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här har vi Plus. Han är en helt vanligt huskatt på strax över två år (född på nyårsafton!). Han var nio månader när vi impulsadopterade honom och sen dess har han varit vår finaste ägodel, vår prins. När vi precis tog honom hade han aldrig satt sin tass hos veterinären men det fixade jag illa kvickt. Han kastrerades, dubbelmärktes, vaccinerades och försäkrades omgående. Veterinärbesöket gick absolut inte som jag hade väntat mig. Jag såg framför mig hur han skulle vara livrädd, osäker och sur på veterinären som undersökte, klämde, kände, tittade och stack honom med nålar! Såg ett riktigt mardrömsscenario framför mig… Tji fick jag! Vetten fick inte ens fylla i hans vaccinationskort för Plus klättrade på henne, la sig på alla papper och gned sig mot pennan… Stackars veterinären hade fullt sjå med att få göra sitt jobb, haha! De gjorde även en hälsoundersökning på honom och konstaterade att han hade superba värden och var fullt frisk fysiskt :D Hon blev även väldigt glad över att få se en katt i perfekt hull och perfekt vikt. Dessutom charmade han heeela kliniken där han sträckte ut tassarna efter alla vårdare som passerade ;)

Han kommer från en överkattulerad gård i Dalarna och var tyvärr på tok för liten när han separerades från mamman. Endast fyra veckor plutt. På grund av det har han en hel del beteendeproblem, bland annat att han bits i tid och otid, han lyssnar inte på oss samt att han är som sextonveckors i huvudet. Jag tror inte han någonsin kommer bli "vuxen" men då får det vara så. Han har gett oss mardrömmar och gör mig gråhårig med jämna mellanrum med allt jävelskap han hittar på men han bjuder också på massor av skratt när allting inte riktigt går som planerat ;) Att leva med Plus är ett otroligt krävande heltidsjobb och lönen är oändligt med kärlek. Trots att vi ibland funderat på att omplacera honom pga det så blir det aldrig av. Vi älskar honom för mycket för att låta honom komma till någon som kanske inte tror på honom, som kanske inte orkar jobba med honom som han behöver utan avlivar istället för att han är en "jobbig katt". För jobbig är han helt klart ganska ofta! Vi har överseende med det och gör vårt bästa för att ge honom en så harmonisk och stimulerande tillvaro vi kan. Alldeles nyligen hade vi ett stort genombrott i relationen med Plus och det är när sånt händer, när man lyckas ta sig upp på nästa platå, som allt man kämpar med, alla tålamodsprövande stunder är så värda. Det är när man når ännu lite längre som allt slit, blod, tårar och brist på tålamod är värt det.

P är innekatt hos oss, då han är aaaalldeles för social, kelen och orädd för att ens klara sig en timme som utekatt. Vi har provat, det resulterade i att han blev påkörd och fick ett mer eller mindre krossat bakben med tre omfattande operationer, en sanslös veterinärräkning, fem kritiska dygn på intensiven i syrgas bur och minimal chans att klara sig. Efter den olyckan får han numer endast vistas ute i rejäl sele och koppel.

P är trots allt en hemskt rolig katt. Motoriken är under all kritik och hans idéer om hur saker och ting ska vara får oss att både skaka på huvudet och skratta samtidigt. Han springer ofta in i saker, missbedömmer, snubblar och ramlar, slår sig titt som tätt och hamnar i kläm pga alldeles för mycket nyfikenhet ;)
Det bästa han vet är kyckling (och ropar man det kan jag lova att trots att han är fem mil bort kommer han klättra i dina kläder inom en minut), tugga sladdar, gräva ner sig i påsar och komma kurrande på morgonen med en blöt nos och hemskt kittlande morrhår. Jag far upp ur sängen illa kvickt om katten inte tryckt upp sitt lilla ansikte i mitt fem på morgonen och bara ska ha kärlek! Han älskar människor, nya som bekanta. Har vi hantverkare här måste jag stänga in honom för att de ska få jobba ifred. Annars snor han kring benen på dom, undersöker deras verktyg och klättrar runt på stackarna. Kommer man hem möts man av en extreeeemt kelen kisse som klättrar på ens ben och vill bli upplyft och omkringburen i en halv evighet. Han är en typisk knäkatt och man kan både lyfta honom och göra nästan vad som helst med honom utan att han har några invändningar.
Han tycker även om surt godis, Valios laktosfria citronkvarg och lök (han snodde åt sig en minimal pyttebit av ett lager purjo som min mamma råkat tappa på golvet utan att vi märkt det och den åt han upp med god aptit).
Han är en bestämd liten kille som tror han är tuffast i världen men är egentligen världens mes när det kommer till kritan. Han kaxade upp sig mot en välmusklad amstaff en gång, tills hon vände på huvudet och markerade i luften. Då blev han liten som en amöba och vågade knappt peta på henne igen xD

I dagsläget är Plus deprimerad pga att han är just ensam katt. Jag har otroligt dåligt samvete över att vi inte kunnat ordna något sällskap till honom förrän nu (han har varit ensam sen september förra året) men bättre sent än aldrig, eller? :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-02-24 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är Miramis. Enligt veterinär är han omkring 1½ år gammal. Just nu har Föreningen 9 Liv i Östergötland hand om honom och han bor i ett jourhem bara några få mil från oss. Miramis har gått ute i omkring nio månader innan han kunde fångas in i ett bostadsområde i Norrköping i mitten av december förra året. De boende i området har berättat att han varit skygg utomhus och därför har ett tidigare infångande varit svårt.
Vi har haft lite svårt att hitta en kompis till Plus som kunnat matcha oss alla tre men Miramis är den som verkar matcha oss bäst. Han är ganska lekfull men samtidigt lugn och väldigt social. Fullt hanterbar, går alltså att bära honom utan problem samt klippa klor och ta i tassarna. Nog för att han är yngre än Plus så är han ändå betydligt mognare och verkar ha ett bättre hum om hur man är katt. Vi hoppas att Miramis kan vara vår förlängda arm till att uppfostra Plus, då vi inte räcker till hela vägen :/
Innan vi besökte honom första gången (tillfället bilden är ifrån) så hade vi ingen aning om hur han såg ut. Vår prio låg på att hitta en som matchade i personlighet och inte utseende. Kemin är viktigast!

Än så länge vet vi inte så mycket om honom mer än det mest väsentliga. Han är en stor katt på dryga sex kilo, även om det är ett par hekto för mycket men det är överkomligt tycker jag. Han är alltså inte fet utan bara stor. Tassar som femkronor!

Jag hoppas verkligen att dessa två kattpojkar kommer överens och att de får stor glädje av varandra! Känns också bra att kunna hjälpa ett katthem med en katt och kunna hjälpa den katten in i värmen och få ett kärleksfullt och tryggt föralltidhem.

Uppdaterar hur det går vartefter :) Håll tummarna för oss att det går som smort!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Lubsan
2017-02-24 23:31
#3

Hoppas allt går bra! :) lycka till 😍

kattöga
2017-02-25 08:58
#4

Jag hoppas också att allt går bra och att katterna snabbt kommer att gilla varann! Spännande att följa! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

molbojse
2017-02-25 14:08
#5

#3 Ja, jag hoppas det med! Ingen av kissarna vet väl egentligen hur man är katt. Miramis var sån där som tvärstannade och frös fast i golvet om man tittade på honom i lek och är nog lite för smart för att jaga efter en fjäder haha! Plus jagar efter allt, så förhoppningsvis kan Plus lekfullhet smitta av sig en smula på Miramis och Miramis kan förhoppningsvis hjälpa till att fostra Plus på ett sätt vi inte kan :'D
Beställer ett stort klösträd på måndag och måste köpa en till kattlåda också.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-02-25 14:09
#6

#4 Jaa, jag hoppas verkligen det! Nu har vi liksom väntat och tänkt och planerat för en till katt i ett år så nu äntligen är det dags 😍

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
ApanAnn
2017-02-27 01:08
#7

Grattis! Hoppas att allt ska gå bra :)

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

molbojse
2017-02-27 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu har Miramis blivit försäkrad! Blev Agria då Plus redan är försäkrad där samt att 9 Liv får ett litet bidrag för varje katt från dom som försäkras hos Agria :D Idag ska jag ta en dag i City också och köpa Zylkene, bland annat. Fyra dagar kvar tills prinsen kommer hem till oss!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Tarotstollan
2017-02-27 21:06
#9

Hoppas att det går bra, man får ju alltid räkna med lite fräs och morr i början men det brukar ordna sig inom några dagar.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

molbojse
2017-02-28 12:18
#10

#9 Jaa, precis :) Jag är lugn och bryr mig inte så mycket så länge de inte verkar fullkomligt döda varandra haha! Som jag känner kissarna så tror jag Plus kommer vara liite skeptisk först men sen när han insett att det är en annan katt så tror jag han kommer vara först med att vilja leka och bli kompis. Miramis tror jag kommer vara mer avvaktande och mer försiktig, och även mer fräsig mot Plus. Tror M kommer vara mer intresserad av att utforska sitt nya hem än att skaffa kompisar xD

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-02-28 12:22
#11

Nu är ett 170 cm klösträd beställt, Zylkene åker jag nog till jourhemmet idag och hämtar några piller till Plus, beställer fler från nätet och Feliway (både vanliga och felifriends) kopplades in igår - en i köket och en i vardagsrummet. Jag hoppas de sprider sig bra tills på fredag :D
Nu behöver jag bara fixa våran trasiga balkongdörr och sen är allting klart för nykomlingen 😍 Tre dagar kvar!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-02-28 20:58
#12

Nu är även Zylkene beställt hem, samt att jag fick några stycken från jourhemmet idag. P har fått sitt första piller. Vi hade lite olika åsikter om den saken ;) Virade in honom i en handduk, petade in pillret, höll igen truten på honom och strök på halsen. Allt var glömt när han fick lite rå kyckling och några godisar ;)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

sjukkatt
2017-03-03 05:40
#13

Vilken härlig beskrivning på Plus!!

Jag önskar er lycka till och att allting går bra idag!

Annons:
molbojse
2017-03-03 17:21
#14

#13 Haha, tack :D

Ja, nu är det alldeles strax dags! Jourmatte lastar kissen snart och åker hit med honom :D Om ni vill se hur det går så kommer jag sända det live på min Facebook :'D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-03 19:30
#15

Liten update: Nu har Miramis kommit! Det som hände var att Plus morrade lite av osäkerhet och Miramis bara klev ur buren och kom hem xD Han har nosat och utforskat, gjort många jag-vill-lära-känna-dig-inviter och välbehagsknorrat! Båda har blinkat mot varandra och Plus är klart intresserad av nykomlingen även om han inte riktigt vet hur han ska förhålla sig till honom ;)
I skrivande stund tassar Plus omkring och Miramis sitter och tittar på honom. M försökte för bara en liten stund sen leka med honom till och med :D

All oro, ångest och nervositet inför detta är som bortblåst! Nu går jag off för ett tag för att ägna tid och kissarna och äta mat :) Uppdaterar med bilder imorgon.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

sjukkatt
2017-03-03 21:18
#16

Skönt det gått bra! De kan nog bli riktigt bästa vänner. 😀

Tarotstollan
2017-03-03 22:48
#17

Det låter ju bra, hoppas att ni alla får en lugn natt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

molbojse
2017-03-03 23:06
#18

Fullkomligt bakslag nu. De rök ihop riktigt ordentligt tre gånger, alla tre flög det tussar och bägge katter spottade päls bra länge. Separerade på dom, så nu får Plus hålla till i sovrummet och Miramis får vardagsrummet. Imorgon gör vi eventuellt ett nytt försök att låta dom träffas. Tills vidare får de titta genom glasdörren till vardagsrummet :)
All oro är såklart tillbaka och känner mig för tillfället totalt värdelös som ägare för att det här hände. Att sammanföra direkt fungerade bevisligen inte alls… :/

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Tarotstollan
2017-03-03 23:10
#19

Det tar sin lilla tid, ta det bara lugnt. Det har hänt mycket i kissarnas liv idag, det blir bättre för var dag som går!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

molbojse
2017-03-04 14:41
#20

#19 Jaa! Nu har Miramis snart varit här ett dygn och ännu ett slagsmål idag har skett. Jag rusade upp för att hämta vattenspruta (sprayar mot katterna för att bryta, då jag inte är jättepigg på att stoppa händerna emellan) och då slutade dom bägge själva och gick isär. Har separerat igen och Miramis får vara i vardagsrummet.

Miramis har lekt med bollbanan en gång idag medan Plus var i närheten och jag har lekt med Plus med kattspö. Miramis har varit intresserad och två gånger har även han lekt lite med spöt. Han verkar testa Plus gränser och är lite spänd när Plus är i närheten. På sätt och vis känns det fullt förståeligt efter Plus flög på honom alla tre gånger igår när Miramis har legat med ryggen mot. P känns lite opålitlig så det känns inte helt ologiskt att Miramis är en smula spänd. Vi har Kittyshow igång i vardagsrummet och bägge har varit liiite intresserade av det.
Om ett litet tag provar vi att låta dom träffas igen och sen byter vi på katterna så Plus är i vardagsrummet med oss och Miramis får vara i hallen/sovrummet/köket.
Just nu står Miramis låda i vardagsrummet och Plus låda på toa. Låter lådorna stå kvar så de kan nosa i varandras lådor utan stress från den andra katten.

Jag har inte rensat lådorna än och funderar på om jag kan ta Miramis kissklumpar och bajs och lägga i Plus låda och ta Plus kiss och bajs och lägga i Miramis låda. Kan det vara en idé? Kan det hjälpa till att sammanföra om de får känna varandras toabesök i sin låda?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
2017-03-05 12:23
#21

Dags för update!
Plus är fortfarande något spänd över nykomlingen. Miramis har tagit det här otroligt bra! Han blir lite spänd ibland när Plus är väldigt efter honom och nosar och har sig. Endast ett bråk igår där de slitit pälstussar från varandra och det var på förmiddagen. Sen har allting gått super! Lite gruff, morr, fräs och tassar som lyfts men det är väntat. Miramis äter med god aptit, helt oberörd av Plus närvaro. Plus har vi inte riktigt samma tur med. Han äter jättedåligt nu de senaste två dagarna. Vill inte alls äta när Miramis är nära. Inte ens fast Miramis är i ett annat rum med stängd dörr och Plus varken ser, hör eller känner lukten av honom :/ Miramis får doserat torrfoder (det ska väck asap) som Plus ätit av lite grann. Bara två av sina fyra mål har han ätit :(

Men så till allt det positiva! Igår hade vi varit iväg en stund på kvällen och handlat blötmat till Miramis (han måste ner i vikt, han är en tjockis!) och ätit lite och när vi kom hem igen och släppte ihop pojkarna så sprang Plus fram och försökte tvätta Miramis 😍
Sen under natten så lekte de till och med tillsammans! Dock bara lite försiktigt med tassar under dörren men ändå :D
Även idag så lekte dom tillsammans! Inte länge, bara några sekunder men det är fortfarande ett enormt framsteg med tanke på att Miramis bara varit här två dagar. Filmade första lekstunden, lägger upp det lite senare :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

sjukkatt
2017-03-05 14:52
#22

Känns som att det kommer gå bra. Plus börjar nog äta bättre så snart han och miramis blivit vänner. Det är ju så nytt ännu. 😀

molbojse
2017-03-05 15:56
#23

#22 Ja, precis :'D Jag är inte orolig, Plus äter när han är riktigt hungrig :) Eftersom vi (tyvärr) har torrfoder framme åt Miramis så går Plus dit och norpar lite ibland så jag vet ju att han inte svälter ihjäl eller går heeelt utan mat länge, även om det inte är mycket torrfoder han äter. Känner att lite torrfoder under dagen är bättre än inget alls ^^

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-05 23:41
#24

Här har vi första försiktiga lilla försöket till lek. Detta hände inatt och efter det har det bara eskalerat med mer och mer lek! :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-05 23:43
#25

Första riktiga leken! Detta var idag (söndag, 5/3) vid 20-tiden.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-05 23:45
#26

Det hade varit onormalt tyst hos pojkarna på ett par timmar. Smög in med telefonen i högsta hugg och filmade. Möttes först av att Miramis låg utslagen på sängen och Plus i lådan. Kolla noga i slutet av klippet vad Miramis gör! 😍

Ignorera min BH i bakgrunden, tack 😂 Ville inte störa och ta bort den bara för filmen.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Tarotstollan
2017-03-05 23:51
#27

Så kul!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
molbojse
2017-03-06 00:06
#28

#27 Jaaa! Inatt kanske vi till och med kan våga oss på att låta dom sova var de vill. Alltså inte separerade i olika rum.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

sjukkatt
2017-03-06 05:37
#29

#28 Underbart!

molbojse
2017-03-06 10:03
#30

Hm.. Vi hade katterna tillsammans första delen av natten. Det gick inte alls. Fullt rejs, fullt ös! Ingen kunde sova så vi fick sära på pojkarna :( Från igår eftermiddag så har det ju funkat så himla bra så vågade heller inte riktigt riskera att det skiter sig under natten. Babysteps! Babysteps, babysteps, babystep *påminner mig själv*.

När sambon gick upp och åkte till jobbet behövde han gå in till Miramis och då sprang Plus in direkt! Jag låg kvar i sängen nån timme till och lyssnade på vad de gjorde - lek på en gång! Plus har gått och knorrat hur mycket som helst till Miramis *-* Han är den som tar flest initiativ till lek nu också :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2017-03-06 10:41
#31

Oj, här har det hänt en hel del sedan jag kollade sist!🙂 Jätteroligt att det går så bra! Du har helt, rätt, babysteps så båda känner sig trygga så kommer de snart att bli bästa vänner!❤️

Pia-69
2017-03-06 11:49
#32

Vilka härliga filmsnuttar! Jag tycker det ser ut som att dom kommer att bli de bästa vännerna eller storebror och lillebror! ❤️🐱😍


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

molbojse
2017-03-06 13:15
#33

#31 Haha, ja det går undan nu :D Just nu är det fullt ös igen! Ibland blir jag rädd att de ska slå sig ordentligt för Plus har den där taktiken att ligga och lura och sen kasta sig på i 180 så Miramis (som ändå väger nästan dubbelt så mycket) flyger! Det syns i andra klippet hur han tar sats och verkligen kastar sig på M. Oftast in i väggen eller en möbel. Igår var det våra garderober som fick ta flest smällar och just nu är det vår TV-bänk som åker på stryk xD Rätt som det är låter det som de styckar en kråka men då är det nog Miramis som råkat lägga sig på Plus, eller råkat bita honom i hans skadade ben. Eller så är Plus alldeles för vild och hoppar (!!!) på Miramis.  Tror att de fortfarande håller på att lära känna var varandras gränser går inom lek också. Så fort en av killarna skriker till så backar den andre. De är otroligt fina mot varandra 😍

Känner mig faktiskt lite fånig nu i efterhand att jag varit så orolig och haft sån ångest inför det här. Var skiträdd att det skulle gå åt helvete, att vi behövde börja om med att leta efter kompis till Plus men inte då.
Det är dock fortfarande ganska överväldigande att vi har en till katt i huset, och jag ialf har haft lite svårt att knyta an känslomässigt till Miramis. Jag och sambon har ju pratat så himla länge om att skaffa en kompis till Plus och nu när vi äntligen har det är det som att vi inte kan förstå att det hänt. Det känns ändå så självklart att han ska vara här, att han är en del av familjen och nu när vi har två katter så har jag insett att Miramis saknades, även innan vi kände till honom.

Alla har att vinna på det här! Jag slipper ha dåligt samvete över att Plus är deprimerad, sambon slipper känna sig stressad över att Plus är mellan golv och tak och äter upp allt samt att han är en slagen hjälte på kvällarna nu, Plus känns tryggare och mer nöjd nu när han får göra av med så galet mycket uppdämd energi och Miramis verkar glad och nöjd över att ha en kompis :D Dessutom är det till M:s fördel att P är så energisk - han går ner i vikt på köpet!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-06 13:24
#34

#32 Jaa! Det finns fler på youtubekanalen men delade bara de mest väsentliga :)
Jag tror också de kommer bli såna katter som sover ovanpå varandra och putsar varandras pälsar när tillfälle ges. Miramis har även gett en rejäl tvättning från huvud till skulderblad på Plus samtidigt som jag höll på att ge P Zylkene! Såg framför mig hur han morrar ifrån men inte då. Han bara låg där och blundade och lät sig bli tvättad 😍

Sen upplever jag att Plus har växt enormt i sig själv genom att bli den som bestämmer. Jag vet inte om jag bara inbillar mig eller förmänskligar honom, men han känns liksom mer nöjd över att få styra och ställa lite. M verkar inte ha några direkta invändningar på att vara lägst i rang utan verkar finna sig i att Plus är den som bestämmer. Samtidigt är det ju inte så att Plus utnyttjar det till bara sin fördel, utan de har ett hyfsat rättvist och jämlikt samspel. Han lyssnar även jättebra på Miramis om han inte orkade leka just den stunden och då går de båda iväg och lägger sig på annat håll. Känns tryggt att veta att de verkligen lyssnar på varandra :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Tarotstollan
2017-03-06 19:20
#35

Känner igen det där med att inte kunna knyta an känslomässigt till den nya katten. Så har jag känt varje gång när en ny katt kommit in i mitt liv, funderat på om jag skall ha den kvar eller om jag gjort rätt mot min gamla katt osv. 
Kärleken till den nya katten är något som sakta kommer krypande och efter ett tag är du beredd att "döda" för att skydda den nya katten också! 😍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

molbojse
2017-03-06 19:45
#36

Hade skrivit ett långt inlägg innan Miramis kom och ställde sig på datorn och allt försvann -_- Menmen, det är tur att han är söt så han får komma undan med det :D

Dagens update!
Sambon åkte till jobbet som vanligt idag. Jag var lite nervös över att vara själv med pojkarna hela dagen men det gick hur bra som helst! Inte behövt varken sära eller gå emellan en endaste liten gång idag :D De har lekt något mindre, och sovit mycket mer idag än tidigare. I skrivande stund är det lek - igen. De är rätt bra på att dregla ner varandra under lek och de ser ut som galna och vanvårdade monster när de är klara xD Pälsen är helt tufsig och de är fullkomligt nersölade runt huvud, bröstkorg och ben. Ser onekligen kul ut när de kommer med pälstussar i munnen och mellan tårna xD Ingen aggressivitet eller skepticism emellan, dock, utan bara vild lek! Känns verkligen sååååå skönt! Har ändå tittat till dom ett par gånger när de börjar låta och ha sig och när jag kommer dit bara tittar dom på mig, mitt i leken, och undrar vad sjutton jag kommer in och glor på dom för xD

Nu har jag även kunnat ordna matschema så de får mat på fasta tider samt funderat ut hur mycket de ska äta var per dag. Plus har börjat vägra Mush igen så fått backa i hans utfodring och han får numer bara blötmat. För Miramis har jag minskat ner mängden torrfoder från fri tillgång till två matskedar per dygn (en på morgonen och en på kvällen). Vill inte ta bort torrfodret helt än då han åt det på daglig basis hos jourhemmet och känner att han ska få fortsätta med samma utfodring som där ett litet tag till. Förmodligen tar jag bort det helt i helgen.
Båda äter med hyfsat god aptit nära varandra och Plus går och norpar en bit torrfoder eller fem då och då så jag är inte orolig för att han skulle svälta (även om både han och Miramis säger tvärtemot…).

Bägge pojkar får fortfarande Zylkene och det kommer jag fortsätta ge resten av veckan, för att vara säker på att de bondar på ett bra sätt och inte är alldeles för vilda. Miramis får det på maten men Plus vill absolut inte äta om jag strött pulvret på hans mat så han får fortfarande det i pillerform, invirad i en handduk och sen massa godis.
Lyckades även muta Miramis med lite beef stick efter Plus fått sin Zylkene :D De satt mitt emot varandra och mumsade i sig godiset. Hurra känner matte!
Fick även brev från 9 Liv idag också med Miramis vaccinationskort samt ägarbytepapper från Djur-ID vilket postades för bara en liten stund sen.

Lyckades även få detta på film idag! Plus försöker tvätta Miramis med Miramis är samtidigt upptagen med att tvätta sig själv. Lite lyckades Plus i alla fall :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

kattöga
2017-03-06 22:09
#37

kan bara säga en sak:

❤️💋❤️HjärtaPussmunHjärtaHjärtaPussmunHjärtaHjärtaPussmunHjärtaHjärtaPussmunHjärta

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

molbojse
2017-03-06 22:22
#38

#35 Åh, vad skönt att inte vara ensam om det! Jag liknar det väl lite vid en förlossningsdepression - svårt att knyta an och älska barnet direkt. Jag känner ändå kärlek för Miramis men har liksom svårt att greppa att han är vår katt precis lika mycket som Plus. Hittills känner jag mest kärlek för Plus eftersom vi haft honom så mycket längre, men det var samma sak när vi precis adopterat honom också att jag hade lite svårt att knyta an och förstå att han var vår egen lilla kattbebis!
Som du säger, tids nog kommer det :) Jag försöker kela och gosa med Miramis så mycket som möjligt när tillfälle ges. Han har spunnit som ett litet sågverk två gånger när jag kelat med honom och han är den av dom två som tyr sig mest till mig. Har lite smått börjat undersöka honom, alltså titta i öron, hålla i huvudet och titta runt (han har ett pyttesår på sidan av pannan jag vill hålla lite koll på) samt så fick jag ta i ena baktassen och lkämma ut en klo för en stund sen. Sen tänker jag lite också att jag inte vill vara alldeles för på, så han får sitt space och den tid han behöver för att anpassa sig och komma in i familjen. Han är ju heller inte en knäkatt, utan nöjer sig med att ligga bredvid och bara vara med.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-06 22:27
#39

#37 Alltså.. När jag ser dessa två grabbar tillsammans så undrar jag om Miramis verkligen bara bott här sen i fredags eller om han bott med oss hela sitt liv xD Sen är det väl lite boys will be boys. Och de är ju faktiskt bara 1½ respektive två år så är väl väntat att det går vilt till ;) Men just det här att Plus går fram och tvättar Miramis var helt otroligt att få se! 😍😍

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-07 13:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Förmiddagens update!
Vi testade igår igen att ha bägge katter fritt i lägenheten när vi skulle sova. Båda låg i sängen och sov när vi skulle lägga oss, vi kröp ner i sängen och båda ligger kvar! En stund i alla fall… Sen hoppade Plus ner och Miramis kort efter. Vi tänkte att vi väntar en stund med att eventuellt gå upp bara för att höra vad de gör när vi ligger kvar i sängen. Det blev ganska vild lek och de började låta lite väl mycket så vi fick tyvärr separera dom under natten igen :/ Men denna gång gick det mycket bättre att ha dom tillsammans än vad det gjorde dagen innan :D Med tanke på hur fort det gått så bra och det blir ju bara bättre och bättre med tiden så tror jag nog att vi kommer kunna sova med bägge katter senast i helgen. Hela dagen igår gick ju strålande så var väl lite väntat ändå att vi behövde separera under natten. Vi får vara glada för det lilla :) Vi kommer nog även försöka varje natt tills det funkar, och backa om det skiter sig. De slåss ju inte alls, utan leken blir bara lite för vild och igår gick det liiiite överstyr och leken blev lite väl energisk. Bägge var nog ganska trötta egentligen så förmodligen bara övertrötthet som spelade in under nattleken.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-07 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Igår kväll upptäckte även Miramis hur man tar sig upp på hyllorna. Han har suttit i nästan en dygn och studerat hur Plus gör för att komma upp men verkar inte riktigt ha vågat hoppa upp och utforska på höjden innan. Plus använder ju sambons dator som extra plattform och Miramis har nog inte riktigt vågat sig på det. Plus hoppade ner från sin hylla (den lägre med Pistonheadlådan på till vänster på första bilden) och ner på datorn och sträckte ner en tass som för att visa Miramis att "här kompis, hoppa här så kommer du upp". Säkert bara förmänskligande men det ser verkligen ut som om Plus hjälper Miramis att hitta hans favoritställen! Som om han guidar M 😍 Så himla rart att se!
Dock tror jag Miramis är lite skrajsen för höjden. Han hade lite kruxigt att komma på hur man vänder på sig på hyllan utan att ramla ner. Med tiden blir han nog säkrare i att vara högt upp.

Idag (bild två) så vågade Miramis hoppa upp på datorn, sen på Plus hylla, gå förbi honom oberört, och till den högre hyllan av sig självt! Där låg han sen och sov i 40 minuter 😍 M har sån skön stil när han sover! Inte det här att rulla ihop sig och sova på svansen/tassarna utan han verkligen breder ut sig och "smälter" 😂
Idag lyckades han även luska ut hur man tar sig upp till högsta hyllan i min bokhylla! Det tog dock ett tag innan han kom på att man skulle hoppa från fönsterbrädan och sen upp! Det är ju en liten kant på bokhyllan och sen måste man hoppa över och jag tror att Miramis tyckte det var lite läskigt först. Han försökte klättra upp från hyllplanet under men det gick sådär 😂 Väl uppe på hyllan fick han först lite Best Friend Happysnax men dom bara nosade han på och sket i. Provade med två olika sorter Dreamies men dom nosade han också bara på, slickade lite och slog sen ner godisen i golvet O_O Provade att ge Best Friend Meat Stick istället och det slank ner! Tror att Miramis helt enkelt inte gillar hårt godis. Han äter knappt något torrfoder heller utan det är det Plus som mumsar i sig 😂

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
2017-03-07 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Var tydligen olika format på bilderna så andra bilden såg man bara taket på.. Provar igen!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-07 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

En till där han ligger helt utfläkt på hyllan 😍

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-07 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#44

Och så lite obligatoriska sovbilder 😍

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-07 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Alltså, den där lilla nosen! Och det där smajlet! Åh, jag är så glad att få äran att vara mamma till den här killen 😍 Stolt matte!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

sjukkatt
2017-03-07 14:39
#46

Härlig läsning och så underbara bilder!

molbojse
2017-03-07 15:07
#47

#46 Jaa! 😍 Har inte riktigt vågat fota Miramis så mycket, har varit mer prioriterat att låta honom landa här hemma, hitta sina platser, hitta sin plats i familjen, få knyta an och bli kompis. Hans välmående har gått före fotograferande :) Sambon har dock fotat honom en hel del, ska se om jag kan hitta lite bilder från honom! :D Miramis verkar även tycka om att bli fotad. När sambon tagit fram kameran är det som han sätter sig och posar och verkligen solar sig i rampljuset ;D Plus drar som en avlöning bara man tänker på kameran 😂

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-07 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#48

Finns det hjärterum finns det stjärterum, eller hur var det? ;)
Första gången de sover ihop riktigt tätt intill varandra. Var sambon som upptäckte att de sov ihop och ropade på mig. Tyvärr vaknade båda när jag kom men de låg kvar ett bra tag efter ändå 😍 Miramis låg med huvudet på Plus rumpa så när Plus reste på sig rasade han ner med huvudet i botten på lådan istället, därav den lite lätt missnöjda blicken från M på sista bilden 😂

Tanken är ju att Miramis ska ner drygt 800 gram i vikt så torrfodret tar vi nu bort och idag fick han smaka på Mush. Omnomnom tyckte han och slaskade i sig alltihop! När jag gjorde kycklingsallad till sambon som lunchlåda brukar jag låta Plus få renset så tänkte prova och se om Miramis behagade äta rått också. Plus hann knappt få sin del av kycklingen innan Miramis ätit upp sitt haha!
Slutsats: Miramis tycker om barf.

Vägde just bägge pojkar. Plus har gått upp! Han ska väga 3,7 men ligger på hela fyra kilo! I hans fall tror jag det handlar om att han byggt lite muskler för han ser verkligen inte tjock ut - tvärtom!
Miramis vägde 6,1 när han kom och nu gått ner till 5,8. Jag tror jag får öka på hans mat lite grann, tycker 3 hekto viktminskning på fem dagar är lite för mycket på en gång :/ Eller…?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
2017-03-08 07:46
#49

Morgonupdate:
HURRA! Inatt sov vi med grabbarna tillsammans! Fullt ös, fullt rejs, massor av dunsar, läten och liv till kl 01 ungefär. Vi la oss vid halv tolv. Stackars grannar… Hur som helst så tänkte jag att jag väntar ut stormen. Väntar ut killarna så de förhoppningsvis kan slappna av och lägga sig till rätta en stund senare. Sen sov dom heeeela natten och vaknade inte till förrän vid halv sex när sambon gick upp för att åka till jobbet. Då drog dom några lekrejs och sen kom Miramis upp själv i sängen och sökte lite kärlek. Han har inte gjort det innan så blev väldigt varm i mammahjärtat att han kom upp av sig själv. Fick berättat för mig från jourhemmet att han inte var en knäkatt men tji fick vi! Han la sig  mig och började mjölktrampa och sutta mig på halsen! 😍 Åh, kära Miramis ❤️

Märkte två saker igår också. Ropar man på den ena så kommer båda. De är aldrig, och har nog aldrig varit, i olika rum. Alltid samma rum, alltid tillsammans. Inte ens när Miramis var helt ny så lämnade Plus hans sida. De kanske inte alltid ligger på varandra men de har alltid varit nära (förutom när vi behövt separera förstås). Den andra saken jag märkte igår var att de nu börjat utnyttja hela lägenheten att leka i. De är alltså inte stilla på samma fläck och brottas utan nu kutar de som galningar från rum till rum! Igår lät det som om de möblerade om i hela vardagsrummet 😂

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

sjukkatt
2017-03-08 20:54
#50

#49 Min hankatt brukar alltid vilja komma in tidigt på morgonen och det första han gör, efter matintaget, är att hoppa upp i min säng och mjölktrampa. Varje morgon! :-)

Gosigt, men kanske inte när han är dyngsur eller helt helt jordig om tassarna.haha

Det verkar som ni kommer få en härlig tid tillsammans!😍

molbojse
2017-03-08 22:20
#51

#50 Åh! Bägge pojkar är ju innekatter så jag slipper problemet med blöta och jordiga tassar ;) Jag försöker ha fasta mattider så de vet när det vankas mat nästa gång och första målet är kl 8, så jag låg kvar i sängen tills dess och det var då M passade på att komma upp och gosa 😍

Jaa, jag tror också vi kommer få det mysigt tillsammans :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-09 15:55
#52

Dagens update!
Pojkarna fick vara tillsammans under natten igen. Var inga problem den här gången heller :D Vågade mig på att städa igår också och för första gången var inte Plus panikslagen över snabeldraken! Han satt på mitt skrivbord i vardagsrummet och tittade på istället :D Miramis låg på en hög hylla och sov…
Passade på att ställa ut andra kattlådan där den är tänkt att stå - i hallen.

Hämtade och byggde ihop klösträdet jag beställt också. Hann knappt börja bygga förrän Plus är på en av pelarna och klöser :D Hann lagom skruva fast två av pelarna innan bägge pojkar är där och klöser på det! När det var färdigbyggt utforskade Plus trädet för fullt! Upptäckte dock att jag måste möblera om lägenheten för att de utan problem ska kunna utnyttja hela trädet 😟

Just nu ligger Miramis på en hylla och tar det lugnt. P är det lite mer fart på. Lägger upp bilder när jag fört över till datorn! :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-09 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Ibland får man så där klockrena caught in the action-bilder. Här är en jag tog för någon timme sen! Skrattade så jag knappt kunde andas när jag såg hur den blev xD Trodde jag tagit en söt bild där bägge sov men inte då! 
Skrattar hysteriskt fortfarande åt bilden 😂

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Tarotstollan
2017-03-09 21:50
#54

Här är den en som åker på rumpdäng!😂😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sjukkatt
2017-03-10 09:30
#55

#53 haha bra tajming!! Den kan du ju nästan göra något kul med.;-)

Annons:
molbojse
2017-03-10 11:04
#56

#54 Hahaha! Nu, dagen efter, skrattar jag fortfarande hysteriskt 😂

#55 Ibland lyckas man :D Ja, jag har funderat på att göra den till en sån där meme :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-12 16:11
#57

Ojoj! Inte skrivit något på jättelänge nu. Skäms på mig! Har behövt hålla mig väck från internet ett tag (personliga skäl) och istället ägnat tid åt kissarna. Det har blivit en hel del kvalitetstid! Har slutat ge Zylkene till Miramis och hade slutat även till Plus men P har haft problem med humpande innan M kom och igår och i förrgår så såg jag att han är på och humpar igen. Han får alltså fortsätta gå på Zylkene tills jag kontaktat veterinär och kollat vad som är fel och vad vi kan göra åt saken :/

Miramis har fått lite rutin nu att komma upp i sängen på morgonen och gosa (=tvätta mig från topp till tå och mjölktrampa). Sååå mysigt!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2017-03-12 18:40
#58

Jätterolig bild i #53! 😃 Med "humpande", menar du att han juckar mot saker eller på Miramis, så det ser ut som att han försöker para sig? Det är oftast ett dominansbeteende, ingenting konstigt i sig. 😊 Han vill bara berätta att det är han som bestämmer!

molbojse
2017-03-13 21:49
#59

#53 Visst är den kul? 😂 Skrattar fortfarande åt bilden!

Nej, han humpar på sin kattsäng men blir redigt sur om Miramis kommer nära. Innan M kom så kunde han hugga mot oss ifall vi råkade passera honom just då. Jag har aldrig riktigt sett P som en dominant katt men det är ju mycket möjligt att jag helt enkelt bara inte ser tecknen för det :) Jag lär mig fortfarande om katters beteende :D Miramis har han aldrig varit på och humpat, han bara skriker åt honom att fara och flyga om han kommer nära…

Har ring veterinär idag och ska ringa en annan imorgon för fler utlåtanden kring hans beteende. Första vetten (Årstakliniken i Stockholm) sa att det kunde bero på dominans eller stress. Jag berättade att jag gett Zylkene en gång om dagen i ungefär en vecka och att det inte påverkat honom på annat sätt än att han inte river huset kvällstid och inte humpar sönder sin säng. Fick veta att det är helt ofarligt att fortsätta ge det under längre tid så kommer nog göra det men små uppehåll emellanåt för att se om det faktiskt är stressrelaterat/dominantrelaterat eller bara en dålig vana. Det började ju EFTER han kastrerades :/ Att jag oroat mig lite för det är för att det inte varit nån gång ibland utan kan vara upp emot 10-15 gånger om dagen :( Jag drar mig lite för att medicinera bort beteendet, jag vill ju helst gå till botten med det och utreda vad som felar och vad vi som människor kan göra för att avhjälpa det och ge honom en kanske bättre tillvaro, oavsett vad det innebär för oss - Plus välmående går allra först!
Men men, fram tills vi har möjlighet att besöka veterinär för provtagning så får han helt enkelt käka Zylkene… Tjejen jag pratade med (endast djurvårdare) sa att om han kastrerats rätt och allt är borta bör det inte vara hormonbetingat och då sa hon att man oftast inte kan göra så mycket.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-14 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Dagens update!
Gud så trist. Vi har fått backa massor nu :( Igår behövde jag nämligen åka med till Stockholm för att gå på samtal och då var killarna själva ihop i 12 timmar ungefär. Separerade inte på dom då utan var en chansning att det skulle gå bra. Ja, jo de hade ju inte slitit isär varandra och lägenheten (förutom mattorna…) var intakta. Okej, så långt har det gått bra, puh! MEN Plus var helt galen på kvällen. Han var riktigt elak mot Miramis och flög på honom så M verkligen skrek rakt ut. Inte lite "nu gör det lite ont" utan verkligen av smärta :( Vi fick gå tillbaka till att separera dom under natten. Jag hade glömt en påse Happy Snax på bordet som Miramis hade tuggat sönder och ätit några godisar av ;) Han har nu gjort sitt första hyss! Även om det var mitt fel… Han tycker dock inte om torrt godis så han hade lämnat typ halva påsen :'D

Släppte ihop killarna idag igen och Plus har åter varit taskig mot Miramis. M går och kuttrar och låter helt förstörd. Igår ville han inte ha någon som helst kontakt från sambon och han gick motvilligt med på att jag klappade honom :( 

Det skär så i hjärtat att behöva gå bakåt i utvecklingen. Men men, vad finns det att göra? Bara gilla läget och göra det bästa av det vi har :) Ny dag, nya tag!

Måste även lägga upp en riktig mysbild jag fick på Miramis häromkvällen 😍

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2017-03-18 15:13
#61

Jag är ju ingen expert, men jag tror det kan vara så att Plus har börjat se Miramis som en som ska bo här, och blir orolig att hans position och privilegier ska påverkas av det, och därför humpar han extra mycket, och beter sig mer aggressivt mot Miramis. Humpandet får honom att känna sig dominant, och då vågar han bli mer tuff mot Miramis, så han ska förstå att det är Plus som är nr ett. Så det är nog bra att ha dem separerade när ni inte är där. Lycka till med katterna!

molbojse
2017-03-20 11:08
#62

#61 Han har som sagt humpat för kung och fosterland från han kastrerades, så det har föga med Miramis att göra :o P kastrerades för 1½ år sen. Han humpar inte mer än vanligt, utan det började igen när jag slutade medicinera med Zylkene. Då var det ändå bara tre gånger på två dagar (började ge igen och tog bort sängen). Innan Miramis kom och Zylkenen gav effekt så kunde det vara upp emot 10-15 gånger per dag. Omkring 8-10 gånger en normal dag. Bägge pojkar ligger och sover när vi inte är hemma (är 99% säker på det, då de är nyvakna när jag/vi kommer hem igen).

Jag har heller inte känslan av att Plus skulle vilka opponera sig mot Miramis, de har en otroligt jämställd relation till varandra och ett fantastiskt samspel. Enda gången Plus verkligen är sur är när Miramis råkat bita i Plus skadade ben (han har fantomsmärtor kvar) eller då när han humpade. Å andra sidan blir P grinig mot oss också och fräser, skriker och hugger mot oss :(

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
burmamys
2017-03-20 11:35
#63

Jaha, så humpandet har inte ökat? I övrigt utgick jag från det du skrev i #60 att Plus varit elak mot Miramis både på kvällen och på dagen.

molbojse
2017-03-22 11:18
#64

#63 Nej, det har funnits med sen han kastrerades :)
Ja, han var riktigt sur på Miramis när han humpade på kvällen men jag tror inte det är personligt mot just M, utan mer irritation för att någon var där och störde. Han har som sagt huggit och fräst mot oss också om vi råkat gå förbi eller så bara tittar på honom :/
Nu ger jag Zylkene dagligen och Plus är verkligen en helt annan katt! Mycket lugnare (på ett bra sätt), mindre angelägen att hävda sig och vara elak, och han söker sig mer till både oss och Miramis.

I skrivande stund ligger Plus helt utslagen i en stol och Miramis ligger bakom, håller om och tvättar :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2017-03-22 18:07
#65

#64 Aha, okej. Låter fint att de ligger bredvid varandra. Jag tror de kommer bli goda vänner! 👍

molbojse
2017-03-22 19:38
#66

#65 Oja! De blev väl bästisar typ 1½ vecka efter Miramis kom :D Nu hänger de alltid ihop, där den ena är den andre. Alltid i samma rum! De går inte ens på lådan utan att den andre sitter jämte och "väntar".
P hade ett hostanfall förra veckan och så fort han började rossla och ha sig (låter typ som han väser innan han hostar mer ordentligt) och DIREKT var Miramis där och kollade till honom. Han stör honom inte, han bara sitter bredvid och liksom kollar att Plus är okej. Han nosade lite på honom och en tvätt eller två på baken men inget mer. Det var samma när Plus fick Zylkenen i munnen (han får den i maten nu eller blandad med en droppe vatten på ett fat) och då satt Miramis bredvid och gav honom moraliskt stöd :D
Stöttar katter varandra på det här sättet eller förmänskligar jag nu?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-04-01 15:28
#67

Har inte uppdaterat på jättelänge nu. Varit mycket som hänt runtomkring med födelsedag, möten och orken har väl inte riktigt varit på topp..

I söndags för en vecka sen kom en vän förbi med hennes lilla chihuahua för att se hur Miramis reagerar på hund. Han morrade och fräste men lyfte inga tassar och gick efter när hunden flyttade på sig så han var något nyfiken. De nosade även på varandra utan problem. Hunden är en väldigt snäll och ointresserad hund så jag var inte orolig att något skulle hända :) Det gick även lättare eftersom Plus känner den hunden sen innan och studsade och hade sig kring vovven. Miramis tyr sig ju så väldigt mycket till Plus och när Plus inte visar någon osäkerhet så lugnade sig Miramis. Blev ännu bättre när voffis kom och satte sig i mitt knä :D
I onsdags var en annan vovve här, en lite större (powderpuff/papillon) som Plus också känner sen innan. Han vet jag också är ganska ointresserad av katt. Okej, om katter springer springer gärna Edgar (hunden) efter och vill nosa men han gör inget och han lyssnar när man säger ifrån/kommer när man ropar. Även denna gång morrade och fräste Miramis. Fullt förståeligt, denna hund var ju lite större. Plus hoppade och krumbuktade sig med Edgar och Miramis satt på en plattform och såg missnöjd ut. Minsta ljud från Miramis när Edgar närmat sig, så har E backat och gått undan. Endast en gång blev han lite för glad och gick fram till Miramis som oturligt nog satt i ett hörn och därmed blev trängd. Då lyfte han tassen och sa ifrån, och Plus gick till och med fram och gick emellan! Han gjorde heller inget, utan bara satte sig mellan Miramis och Edgar för att stötta Miramis. Miramis hann få in en smäll på nosen men utan klor och Edgar backade direkt och gick till mig. Anser att M:s reaktion var helt befogad.
Edgar ska jag passa i två veckor från och med torsdag och jag är faktiskt inte alls orolig att det skulle gå åt helvete. M kommer få Zylkene första dagarna ialf och vi har ju kompostgaller och dörr så vi kan gränsa av OM det skulle bli för mycket någon gång.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-04-01 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Får man reklamera katten om den gått sönder? 😂

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-04-01 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
2017-04-01 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

sjukkatt
2017-04-11 09:03
#71

Så fina bilder!

Hur gick det med hundvaktandet?:-)

molbojse
2017-04-21 09:16
#72

Åh, har inte skrivit alls här på jättelänge. Har inte mått så bra själv så har prioriterat bort internet ganska mycket.

Det gick ganska medelmåttigt. Miramis fick Zylkene första veckan och jag slutade när det hade gått två dagar på raken där han inte fräst, morrat eller slagit efter hunden. Då blev det pannkaka av allt. Miramis började vara riktigt elak mot hunden, jagade in honom i ett hörn och slog för kung och fosterland - MED klorna! Hunden blev stressad av det, eftersom Miramis vakta varenda steg han tog och gjorde klart för honom att han INTE var välkommen hit. Miramis är helt klart avsevärt mer territoriell än Plus som bara släpper in vem och vad som helst… Vovven blev stressad av Miramis beteende, jag blev stressad för att hunden var stressad och för att Miramis inte alls trivdes med att ha hunden där, Miramis mådde inte alls bra av det och under resten av veckan hunden var här så tuggade han på ALLT. ALlt från mobilen till elementrattar och dom där spärrarna som sitter under en kontorsstol. Han protestkissade dessutom på badrumsmattan :(
Har så otroligt dåligt samvete över att det blev som det blev. Jag har lärt mig till nästa gång att det blir ingen nästa gång. Inget mer hundvaktande. En dag eller två kanske, om det är en liten och väldigt snäll hund som skiter i katterna, men inte en 10-kilos som löper amok, är helvild och stannar i två veckor!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: