Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 971 ggr
Kaninenochjag
2017-02-18 21:29

Medicinera

Hej! Vi har en äldre katt på 11 år som i flera gånger mått dåligt över urinsten och blivit behandlad för det. Senaste gången när hon var stressad och blödde ur könet så fanns det inga stenar i blåsan. Veterinären tog då ett prov för giftstruma som visade positivt, tydligen var det vanligt bland äldre katter. Nu går hon på medicin men har börjat vägra att äta medicinen, har kunnat ge den i skinka men nu funkar inte det heller! Har ni några tips? :)

Annons:
Calcifer
2017-02-18 21:39
#1

Hur ofta ska katten äta den och är det permanent eller under en kortare tid?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2017-02-18 21:48
#2

Finns speciella kapslar man kan sätta medicin till djur i. Ska finnas på apoteket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kaninenochjag
2017-02-18 23:57
#3

#1 Morgon och kväll (1 tablett per gång). Hon ska få det så får vi se om det ger resultat, om det inte hjälper och operation är ända utvägen så kommer hon tyvärr att få sväva iväg till den eviga himlen. #2 Tack! Ska absolut kolla på det!

nightingale
2017-02-19 22:37
#4

Min katt får tre tabletter dagligen och den lösning jag kommit fram till som funkar bäst för oss är att han får blötfoder i form av mousse, så ger jag det med fingrarna till honom o gömmer tabletterna där i :)

micki78
2017-02-20 12:36
#5

Min katt får 1 tablett om dagen, det går inte att gömma i maten eller lura henne på något sätt med tabletten. Tyvärr. Jag får öppna munnen och stoppa i tabletten försiktigt. Men när jag gör det har jag alltid mat med mig som hon får äta efteråt. Och det funkar faktiskt jätte bra.

gummimamma
2017-02-24 19:55
#6

När min Oden vägrade äta sina tabletter gömde jag dem i skinka. När han kom på att jag gömde dem i skinkan, spottade han ut tabletterna. Då gav jag honom först en skinkbit utan tablett, sedan en skinkbit med tablett. Den första "analyserade" han noga innan den svaldes. Nästa bit slank ner utan problem 😃

Annons:
Pia-69
2017-02-25 10:37
#7

Ring veterinären och fråga om samma medicin finns i flytande form! Det brukar vara lättare att ge det genom att man sprutar flytande medicin i gommen på katten ! Då kan den inte spotta ut den som med en tablett. 😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Silvestris
2017-02-25 11:54
#8

Är behandling med radioaktivt jod ett alternativ för er? Det ger en permanent lösning på problemet.

Katthemsmatten
2017-02-28 12:15
#9

Jag gör som #4. Tabletten i en liten bit mousse. Han äter snällt även om det ibland tar ett antal försök innan tabletten landar där den ska.

#7 Tror inte att den här typen av preparat finns som suspension.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: