Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 800 ggr
Succulent
2/18/17, 8:46 AM

Utlandsflytt - utekatt

Hej, Vi har en åttaårig utekatt som aldrig rest, däremot flyttat många gånger -med blandat resultat, som nu eventuellt ska flytta med oss så långt som till Vancouver. Inget är bestämt än men jag har börjat oroa mig för vår fina kisse. (Har två småbarn också, men katten alltså <3) Han har alltid varit utekatt och bott på landet. I samband med flytt har han fått gå kopplad i början men ändå rymt varje gång så fort vi släppt lös honom. Senast i fem dagar. I Kanada har jag förstått det som att utekatter inte är så uppskattat. De värnar om sina småfåglar. Dessutom kommer vi nog bo mer centralt än vi gjort här om än i en förort nära skog. Jag känner alltså att han i så fall får konverteras till innekatt, vilket jag läst många positiva erfarenheter av här. Men är det rättvist mot katten? Jag känner mig lite egoistisk som kanske övervärderar hans kärlek till oss om jag hellre flyttar honom på detta sätter än försöker omplacera honom. Samtidigt läste jag en veterinärartikel (minns ej var tyvärr) om att en flytt är lika upprivande för en katt oavsett om den sker inom eller utanför landet, så länge det är samma klimat. Vilket det ju är någorlunda. Det är också en låååång flygresa med eventuellt ett byte (men det kommer vi försöka undvika, framförallt i USA). Jag har läst positiva erfarenheter av flyg här i forumet, där man fått ha katten under sitt säte i godkänd bur - men det har varit kortare flyg inrikes eller inom Norden. Är det någon som har erfarenhet av transatlantiska resor och med resovan katt?

Annons:
Pia-69
2/18/17, 11:07 AM
#1

Har ingen erfarenhet av att flyga med djur men angående konvertering till innekatt så undrar jag om ni ska flytta till hus eller lägenhet? För om ni ska bo i hus så skulle ni ju kunna hägna in trädgården eller en del av den till en stor kattgård! Då blir det ju inte lika svårt att anpassa katten till det nya livet. Vet att många gör på det viset och det är ju uppskattat av katterna. 🐱Lycka till med flytten!🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Katthemsmatten
2/20/17, 4:32 PM
#2

Har du börjat kontrollera vad som krävs för att få ta in katten i Kanada? Och om det öht är tillåtet att flyga den i kabinen. 

Jag har skeppat katter till San Francisco för vänners räkning. Då utnyttjades ett bolag som skötte all pappersexercis. Det vi behövde var att se till att katterna hade erfoderliga vaccinationer och ett veterinärintyg som var färskt vid avresan. Det var inte OK att flyga katterna i ett svep. Det blev mellanlandning med övernattning i Amsterdam och i Chicago för att de inte skulle utsättas för att vara instängda och kanske inte vilja dricka och äta. Vid varje mellanlandning blev de besiktade av veterinär som kontrollerade att de inte tagit skada och var i skick att fortsätta resan.

För katten som är medelålders kommer det vara ännu svårare att bli övergiven av sin familj än att flytta och konverteras till innekatt. Som #1 skriver så kan man hägna in en del av en trädgård. En innätad balkong skulle kanske också fungera bra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: