Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2525 ggr
Zastawas
2/9/17, 11:21 PM

Frisk raskatt sökes!

Jag bor i nuläget i en liten lägenhet med två småhundar men jag känner att en katt fattas mig. Nästa år flyttar jag till hus och får då plats med katt nr 2. Till dess tänker jag mig att eventuell kattunge kan få visst utbyte av mina snälla små hundar. 

Jag vill alltså ha en katt främst till sällskap men också ta kull på henne. Om jag lyckas väl med detta tänker jag mig en kattavel i mindre skala i framtiden. Jag har kattvana men kan föga om avel och utställning. 

Det absolut viktigaste för mig är att katten är frisk och har fin stamtavla! Dock skadar givetvis inte en tilltalande exteriör. Katter som faller mig i smaken både utseendemässigt och personlighetsmässigt är persern/exotic. Dock vet jag att det finns vissa problem inom rasen vad gäller barnafödande och andning. Helst ser jag en perser med något längre nos än vad som annars eftersträvas, dock ingen klassisk perser.

Kom gärna med råd och tips och såklart information om eventuell kattunge till salu!

Annons:
Belimas
2/9/17, 11:28 PM
#1

Brittiskt långhår ? De påminner mycket om den klassiska persern i utseende, de är även preliminärt godkända inom FIFé sedan 1 januari 2016.

http://cdn.simplesite.com/i/b4/04/283445306191905972/i283445314505856728._szw360h1280_.jpg

http://www.sverak.se/kattraser/brittiskt-langhar/

Vixxen
2/9/17, 11:40 PM
#2

Läs på om avel och genetik! Besök kattutställningar! Och besök olika uppfödare av de raser som du känner att du blir/är intresserad av!

Honestyisdead
2/10/17, 12:25 AM
#3

Undrar var du läst att perser och exotic har problem vid barnafödande?

Zastawas
2/10/17, 2:07 PM
#4

Till Hera: Enligt min veterinär är kejsarsnitt mycket vanligare bland perser och siameser än övriga raser.

Silvestris
2/10/17, 3:02 PM
#5

#3

Kejsarsnitt är vanligare hos perser och siames än hos andra raser. Det finns det vetenskapliga belägg för. Det betyder inte att alla har det, det är antagligen vanligare inom vissa linjer än andra.

Ominous
2/11/17, 7:14 PM
#6

Sånt där kan vara så otroligt svårt att få statistik på. Det är lika troligt att många huskatter behöver kejsarsnitt men att det är inte lika vanligt att man tar de till veterinären. Raskatter är mer vanligen försäkrade och kullarna planerade.

Är ju samma sak som att statistik visar att raskatter är "mer sjuka", men egentligen är det så att folk med raskatter är noggrannare med att faktiskt gå till veterinären.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Silvestris
2/11/17, 11:21 PM
#7

#6 Visst men när man jämför perser och siames med andra raser är de överrepresenterade. Nu vill ju TS ha en raskatt så hur det står till med huskatter är irrelevant.

burmamys
2/12/17, 1:44 PM
#8

Jag tycker TS har fått goda råd av Bellimas och VoxBauers!👍 Viktigt att vara påläst och gärna ha några kontakter inom den ras man valt, innan man skaffar sig en katt som man vill använda i avel. Besök på utställningar ger också en bättre förståelse för hur rasen bedöms. 

Tycker även det är bra att besöka uppfödare och känna in sin ras. Det du inte kan läsa dig till på egen hand är hur du ska bedöma stamtavlan, och av den anledningen är det viktigt att prata med uppfödare. Vilka hälsoproblem förekommer inom din ras, och vad har uppfödaren att berätta om sina linjer?

Belimas
2/12/17, 1:53 PM
#9

TS

Håller med #8 och vill även tipsa om att det finns en Facebook-grupp för de långhåriga britterna där du säkert kan få mycket svar och tips på eventuella funderingar om den rasen faller dig i smaken. Brittiskt Långhår i Norden heter den.

molbojse
2/12/17, 2:32 PM
#10

Hur kommer det sig att du inte är itnresserad av klassisk perser? Vad jag sett så har de längre nos än den andra typen. Fast det kanske inte bara är det som är kruxet, jag vet inte :#

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Pia-69
2/12/17, 3:05 PM
#11

#10 Om jag inte är helt ute o cyklar så menar TS med klassisk Perser , hur persern såg ut för ca 30 år sedan eller mer! 🤔😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Pia-69
2/12/17, 3:07 PM
#12

Eller finns det idag något som heter klassisk Perser föresten? 😮


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2/12/17, 4:26 PM
#13

Jodå, men de ser ut på ett sätt som inte premieras på utställningar. Här finns en uppfödare av klassisk perser:

http://www.klassiskperser.n.nu/

Här skriver uppfödaren om vad kattuppfödning kostar, om man gör det seriöst med försäkringar och hälsotester (dock är utställningar inte med i kostnadslistan, antagligen för att uppfödaren har just klassisk perser:

http://www.klassiskperser.n.nu/avel

Annons:
Pia-69
2/12/17, 4:50 PM
#14

#13 Okej! Intressant, måste säga att personligen föredrar jag den klassiska looken, antar att de inte har problem med tårkanaler och andningsvägar som dagens perser? Ska kolla länken, tack! 😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Honestyisdead
2/12/17, 5:22 PM
#15

#14 Inte "dagens perser". Vissa perser som avlats fram på dåliga linjer.

burmamys
2/12/17, 6:05 PM
#16

#14 Klassisk perser har inte en extrem fenotyp och får därför inte problem på grund av sitt utseende. 😊 När man avlat fram dagens extremtypade perser har det fötts katter med rinnande ögon, bettfel eller ansträngd andning. Noggranna uppfödare av modern perser har valt katter som inte har problem för vidare avel, och därför har antalet perser med sådana problem minskat. Men det förekommer tyvärr, som Hera antyder, hos uppfödare som inte prioriterar hälsan hos sina katter. Klassisk perser, liksom traditionell siames, föredras av vissa uppfödare. Dessa är ofta noggranna och håller kontakt med andra uppfödare som också avlar på den klassiska/ traditionella typen. Uppfödare av traditionell siames har för inte så många år sedan bildat en egen ras som kallas Thai. Skulle inte förvåna mig om motsvarande sker med klassisk perser.

Wand
2/13/17, 12:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Cornish rex, så klart! <3 Har 3 egna, det är världens bästa sällskap. Jag behöver ingen annan. De är mina bästa vänner, på riktigt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[[pimey]]
2/13/17, 10:48 AM
#18

16# det sitter INTE i perserns nos utan i vilka avelsdjur man använder. Vet du att det finns perser av klassisk typ med rinnande ögon och andningssvårigheter med? Detvavgörande är djuret INTE typen och det finns mängder med forskning kring detta att läsa om. Prova att prata med en uppfödare innan du antar saker

[[pimey]]
2/13/17, 10:49 AM
#19

Ingen seriös avlar på såna djur heller med de problemen

burmamys
2/13/17, 12:05 PM
#20

#18 Tack, men jag läser alltid vetenskapliga artiklar på ämnet innan jag påstår något. 😊

Annons:
burmamys
2/13/17, 12:29 PM
#21

Den som är nyfiken hittar en del länkar om de problem som kan förekomma hos brachycephala katter, både utländska och svenska, under rubriken "utseende" i hemsidan jag länkade till i #12. 😊

[[pimey]]
2/13/17, 1:11 PM
#22

Då bör du veta att långnosade perser är lika drabbade som kortnosade. Och de jämför dessutom med plattnosade hundar vilket är felaktigt då de inte har samma uppbyggnad i huvudet så det gpr inte att jämföras

burmamys
2/13/17, 1:24 PM
#23

#22 Ja jag menade de artiklar som handlar om katter, inte hundar. Skillnaden mellan en varg och en fransk bulldog är mycket större än skillnaden mellan den afrikanska falbkatten och en modern perser. 😊 Idag föds, såvitt jag vet, moderna perserkatter med längre och kortare nos ibland i samma kull, och de delar såklart gener och kan ha ärvt problem med t ex kraftigt vinklade nosgångar, eller uppåtriktade tårkanaler, trots att nosen är lite längre än på syskonen. Men jag tror faktiskt inte att de som konsekvent har avlat på klassisk perser med en nos som ser ut som på bilderna i länken i #12 får dessa problem. De kallas "doll faced persians" i USA och verkar inte ha någon högre frekvens av rinnande ögon, andningssvårigheter eller bettfel än andra raser. Rätta mig gärna om jag har fel!

Silvestris
2/13/17, 4:27 PM
#24

#18

Det sitter visst "i nosen". Hos brackycefala katter reduceras ansiktsskelettet medan all annan vävnad bibehålls. Det betyder lika mycket hud fast mindre skelett att "spänna ut" den på. Det ger hudveck som ökar risken för hudinfektioner. På insidan innebär detta att bindväv kan trycka mot luftstupen, mjuka gommen kan bli för lång vilket också hindrar luftflödet mm. Med kortare nos ser man även att tårkanalen får en annan riktning. Den ska gå från ögat i en hyfsat rakt linje nedåt och sluta i nosen. Hos brackycefala katter (och hundar) ser man att tårkanalen får mindre lutning, ibland blir den V-formad vilket leder till att tårflödet inte funkar normalt. Det blir stopp i tårkanalerna och du får rinnande ögon. Lägg till stora ögon på detta så är det i sig en riskfaktor för mer eller mindre allvarliga problem. Det betraktas i princip som normalt att man måste torka en persers ögon dagligen. Brachycefali ökar risken för bettfel.

Det finns en hel del dokumenterat vetenskapligt. Ibland säger bilder mer än ord: https://icatcare.org/advice/cat-health/brachycephalic

Honestyisdead
2/13/17, 4:29 PM
#25

#24 var sitter dessa hudveck på en perser menar du?

Silvestris
2/13/17, 4:34 PM
#26

#25

Typiskt sett mellan ögonen och övre sidan av noskuddarna. Det kan även bildas ett hudveck i stopet om nosryggen är väldigt kort eller i princip icke-existerande. De syns tydligt när man tittar på en bild på vilken modern perser som helst.

Sashhi
2/13/17, 4:37 PM
#27

Det finns så himla många vetenskapliga belägg på att kortnosade katter har oftare problem med andning och tryck i bland annat bihålorna. Googla på Google Scholar så hittar ni en del bl.a, speciellt på engelska. Varför tjafsa emot TS som nu gjort detta val baserat på det hen läst och fått veta? Alla måste ju inte hålla med, men det är skillnad på vetenskap och påhitt.

Not your mom, not your milk.

Annons:
Sarafiaklara
2/13/17, 5:26 PM
#28

När jag sökte på artiklar om dystoci hos katter inne på UB fick jag upp en artikel som sammanfattade en undersökning baserad på svensk försäkringsstatistik som visade på att det är vanligare att brittiskt korthår drabbas av dystoci och att risken för perser/exotic att drabbas av dystoci var statistiskt låg. Jag tror att den här länken tyvärr bara fungerar om man kan logga in på UU: http://journals.sagepub.com.ezproxy.its.uu.se/doi/10.1177/1098612X15600482 Artikeln heter iaf "Dystocia in the cat evaluated using an insurance database" och statistiken de presenterade såg ut så här: "An incidence rate ratio (IRR) that was significantly higher compared with other purebred cats was seen in the British Shorthair (IRR 2.5), the Oriental group (IRR 2.2), Birman (IRR 1.7), Ragdoll (IRR 1.5) and the Abyssinian group (IRR 1.5). A significantly lower IRR was seen in the Norwegian Forest Cat (IRR 0.38), the Maine Coon (IRR 0.48), the Persian/Exotic group (IRR 0.49) and the Cornish Rex (IRR 0.50)." Fördelen med den undersökningen är ju också att den är baserad på svensk statistik för forskning om perser/exotic baserad på amerikanskt underlag behöver ju inte alltid vara tillämningsbar på en svensk kontext då aveln i Sverige kan skilja sig från den i USA.

burmamys
2/13/17, 6:39 PM
#29

#28 Dystocia innebär svårigheter med förlossningen, oavsett orsak. Kan vara något hos fostret eller hos mamma katt. Kan vara svag muskulatur i livmodern, kattungarnas storlek, mamma katts hormoner, bäckenbenens storlek, bl.a. Men det kan också visa på att uppfödare i Sverige varit noga med att välja bort honkatter med förlossningssvårigheter. Svårt att veta 😉

burmamys
2/13/17, 6:44 PM
#30

#28 Men intressant studie, tack för att du tar upp den! 😊

Sarafiaklara
2/13/17, 7:24 PM
#31

#29 Precis. I artikeln har de tyvärr klumpat ihop kejsarsnitt och dystoci. Det de specifikt skriver är att 56% av de katter som drabbas av dystoci också behöver kejsarsnitt. Däremot skriver de inget om ifall dessa 56% varier mellan raserna. Men det finns ju inget utifrån det fakta som presenteras i artikeln som tyder på att perser/exotic skulle vara överrepresenterade när det kommer till kejsarsnitt. En sak de specifikt skriver om perser är: "The Persian/Exotic group, brachycephalic breeds that have been shown to have small pelvic sizes, had a significantly lower IRR for dystocia than all other purebred cats in the present study. As the number of registrations per year for Persian/ Exotics decreased during the study period, compared with the registrations for other breeds that increased, this low IRR must be interpreted with caution because a relatively low population at risk may decrease the IRR. However, a clear connection between brachycephaly and dystocia was not seen in the present study." Så de verkar inte finna någon korrelation mellan storleken på bäcken och problem vid förlossning men de skriver ju också att resultatet kan påverkas av att uppfödningen av perser/exotic minskat. Men som du säger så kan ju resultatet påverkas av att man inte avlar vidare på honkatter som haft problematiska förlossningar 😊Att inte avla vidare på katter som haft problematiska förlossningar är något som också rekomenderas i artikeln.

Sarafiaklara
2/13/17, 7:51 PM
#32

Är själv inte intresserad av avel men håller med #2 att en bra start är att gå på utställningar, läsa på om avel och komma i kontakt med uppfödare som man tycker verkar vettiga. Innan vi köpte vår pälsling gick jag på flera utställningar för att få se olika raser irl och för att träffa uppfödare. Sen är det nog också bra att vara förberedd på att avel kan misslyckas oavsett hur mycket efterforskningar man gjort innan. En kattunge som verkat lovande kanske sedan utvecklas på ett sätt så att den inte lämpar sig för avel som vuxen.

Upp till toppen
Annons: