Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1775 ggr
SilverRosen
2017-02-09 12:44

Utfodringstips mot dålig andedräkt hos ung katt

Vår kinkiga, 4-åriga katt från ett katthem har sedan vi fått hem honom endast velat ha torrfoder, tonfisk och kyckling. Han totalvägrar blötfoder.

Eftersom han är en långhår fick han Royal Canin's torrfoder som ska ha förebyggt hårbollar. Men eftersom han var överviktig när han kom till oss bytte vi efter till spannmålsfritt foder (Orijen & Acana) som han får fri tillgång till i ett utfodringstorn. Han har sedan dess nått sin idealvikt och mår prima.

Jag har lagt märke till att hans andedräkt har försämrats sedan en kort tid tillbaka. Han är skygg och bestämd, jag får inte titta i hans mun, men på års-kontrollen vid vaccinationen kunde veterinären inte se någonting som var fel.
Han tvärvägrar alla tillskott eller pulver i maten/vattnet, han svälter hellre. 

Kan blötfoder vara något som hade kunnat motverka dålig andedräkt eller om ni har andra tips? Ska han kanske ha tillbaka sitt gamla foder igen eller blanda båda?

Tacksam för alla tips.

Annons:
Pia-69
2017-02-09 14:43
#1

Jag använder Bucacat till mina katter, det ges direkt i munnen och dom tycker om smaken! Jag brukar även borsta tänderna på dom med pastan. Kolla länkarna nedan! 🐱☝️

http://www.apotea.se/aptus-bucacat-tandpasta-45-g

http://www.apotea.se/ekulf-twice-baby-0-3-%C3%A5r


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
2017-02-09 17:06
#2

Ring och diskutera med din veterinär tycker jag. Kanske behöver katten hjälp med sin mun och sina tänder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SilverRosen
2017-02-10 11:48
#3

#2 Det är redan gjort, har tid den 21'e. men jag är ute efter konkreta tips som jag kan tillämpa efter vet.besöket.

Jag vill ogärna byta tillbaka till Royale Canin.

Min kollega tipsade annars om att börja introducera färskfoder med ben till honom, som ska stimulera tandköttet och förebygga tandsten.

Björksätter
2017-02-10 16:17
#4

Segt kött hjälper oxå tandkött och tänder. Jag frågade djurtandläkare Torbjörn Lundström om det och enligt honom hjälpte det tänderna lika bra som ben.

Honestyisdead
2017-02-11 14:18
#5

#4 Vad är segt kött?

burmamys
2017-02-12 13:58
#6

Segt kött är motsatsen till mört kött. Alltså lite hårdare, segare, för de flesta människor lite tråkigare i konsistensen.🙂

Bra att ni tar katten till veterinär! Se till att få en som är kunnig om tandsjukdommar. Om han fått dålig andedräkt på kort tid är det stor risk att han har någon form av tandköttsinflammation, vilket kan vara bara inflammation, men det kan också bero på FORL.

Rå kycklingvinge hjälper bra mot tandsten! Köp färsk, svensk kycklingvinge, vi har bra kontroller av salmonella m.m. i Sverige så de svenska är mycket säkra att ge. Undvik utländsk och köp inte heller mörad, då de innehåller för mycket salt.

Annons:
Honestyisdead
2017-02-12 14:12
#7

#6 Men vilja styckningsdetaljer räknas som segt?

Björksätter
2017-03-02 16:29
#8

Såna som ska kokas länge, tex lår.

[AnimeV4]
2017-03-03 03:52
#9

Min katt får 1 krm PlaqueOff varje dag. Han är feschlig och äter tyvärr inte ben. Brukade borsta tänderna med Bucacat, men tycker att det här är effektivare + är lite slarvig. Han har dock bara lite tandsten längst in och veterinären tycker att det är så lite att det inte är något att åtgärda.

Äter mjau och en mushbulle per dag.

Pia-69
2017-03-03 12:21
#10

#9 Hur mycket Mjau /vilken sort(Mjau) får han utöver mushbullen?🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Dimocarpus
2017-03-03 13:26
#11

Dåligt andedräkt kan vara tecken på början på inflammerat tandkött och bildning av tandsten. Det går att göra så att katten acceptera att titta i munnen men det tar tid naturligtvis. Börja lite i taget systematiskt dagligen med vidröra munnen. Annars ring till veterinär och fråga efter stomodine oralgel (om du får ge det till katten om tandköttet är inflammerat och hur mycket dos). Sedan om det verkligen är omöjligt, boka tid hos tandveterinär för att göra en kontroll, för tänderna längst bak kan få tandsten snabbt utan att man ser det då kan det bli för sent stt rädda tanden/tänderna om det dröjer. Byt mat sen när munnen är ok.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[AnimeV4]
2017-03-03 17:36
#12

#10 Han brukar ha fri tillgång eller får mat när han meddelar att han är hungrig om han inte ätit på +4 timmar, men rekommenderad mängd är 400 g/dag om jag minns rätt. Han äter mindre än så och är i fint hull. Han väger ganska exakt 4 kg. Dock så ska vi börja med fårtalg nu eftersom han kliar sig, så jag misstänker att jag får dra ner lite🙂

Pia-69
2017-03-04 10:51
#13

#12 Okej! Anledningen till att jag undrar är för att jag själv funderat på att ge både barf och Mjau, Mjau påsar är det enda spannmålsfria som en av katterna accepterar, den andra katten vägrar spannmålsfritt blötfoder, iallafall de sorter jag försökt med, Mjau, Bozita, Animonda Carny… 😩 Men det finns ju fler som jag ska prova innan jag ger upp! 😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
[AnimeV4]
2017-03-04 17:59
#14

#13 Glömde skriva vilka sorter. Leo äter de stora burkarna på ~600 g. Kyckling, kalkon och oxkött🙂Det är alltid trist när de inte gillar de bättre sorterna, men du får ligga i! Vi har också våra tvister eftersom han måste få i sig talg och PlaqueOff..😕 Har du prövat att tillsätta vatten och göra det lite smetigare? Det gillade Leo när han började med Mjau.

Pia-69
2017-03-04 18:30
#15

#14 Nej jag har inte provat med vatten, men det ska jag definitivt prova, tack för tipset! 😊👍


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[AnimeV4]
2017-03-04 23:06
#16

#15 Hoppas att det funkar!👍

SilverRosen
2017-03-09 14:34
#17

Jättebra tips, stort tack alla!

Killen fick tandsten borttaget och nu är hans munhälsa under kontroll. När vardagslivet lugnat sig en aning, så ska jag försöka ge honom fodertillskott av färskfoder och se vad han tycker om det. =)

[AnimeV4]
2017-03-09 18:12
#18

Vad bra! Då håller vi tummarna för att det ordnar sig!

molbojse
2017-03-09 19:30
#19

Dålig andedräkt kan även ha med magen att göra.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

SilverRosen
2017-03-15 14:47
#20

#19 tack för tipset, det visste jag kunde vara ett potentiellt problem.  Men eftersom hans andedräkt nu efter 3 veckor blivit så mycket bättre, så jag är säker på att det var tandstenen och tandhygienen som spökade.

Fick en tandgel av veterinären som jag ska gnugga hans tänder med, eftersom det inte går att borsta dem. Hoppas på fortsatt god munhälsa.

Annons:
[AnimeV4]
2017-03-15 19:49
#21

#20 Bucacat? Hurdå gnugga? Man kan köpa en tyggrej att sätta på fingret, heter fingertuta och är mjuk och behaglig. Annars kan man vira Vetflex (självhäftande bandage för djur) runt fingret👍

[HundochKatt]
2017-03-15 20:45
#22

#7 Tunga är ett exempel på segt kött. Men det är bättre att ge kycklingvinge, om nu katten accepterar det.

burmamys
2017-03-18 16:10
#23

#21 Förmodligen fick de Stomodine oralgel som #11 tipsade om. Det dämpar eventuell inflammation i tandköttet. 👍

Dimocarpus
2017-03-18 17:09
#24

Det finns andra oralgel att ge men jag fick tips om stomodine LP  från min veterinär plus att efter vad jag läst om det så känns det ännu bättre att få ge något fullständigt naturligt till mina katter vid behov. Det finns två varianter: stomodine och stomodine LP är något man kan använda långvarigt. 

TS, vad bra att du tog ta i det. Ibland kan man få bort tandsten genom tandborstning men har det gått för långt så är det bara sanering som gäller. Och bra att du gick och gjorde det för det kan sprida sig fort, särskilt hos en katt som inte gillar att man går igenom munnen på den så att man kan få bort det hemma. 

Fortsätt att borsta tänderna och ge lite kelp (naturligt tillskott av jod), fick faktiskt tips av Burmamys att ge ca. 1/2 kryddmått i veckan som i förebyggande syfte mot tandsten. Det går att lita på för Burmamys är påläst.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[AnimeV4]
2017-03-18 17:57
#25

#23 Aha! Jag har aldrig hört talas om detta tidigare, nämligen☝️

#24 Har det ungefär samma effekt som PlaqueOff?

burmamys
2017-03-18 18:21
#26

#25 Kelp och Plaque off består båda av kelp, Ascophyllum nodosum. 👍

[AnimeV4]
2017-03-18 18:52
#27

#26 Misstänkte det! Tack för svar👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: