Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1086 ggr
Babydino
2017-02-07 13:04

Två katter, hur mycket mat?

Hur mycket mat går det åt i månaden till två normala bondkatter? 
Undrar så jag vet vad som är mest värt att köpa. 400g, 2kg eller 4kg. 

7 månader. Kastrerade. 

Tar gärna emot tips på bra torrfoder. 
Funderar på Royal Canin kitten sterilised.

Annons:
Babydino
2017-02-07 13:07
#1

Lägger till: 
Borde de ha var sin skål för mat och vatten eller kan de äta ur samma?

IaMiaMaria
2017-02-07 13:09
#2

Hur mycket som går åt tycker jag är jätte svårt att säga, mina äter mycket ibland och mindre ibland. Jag köper stora påsar, då torrfoder ändå håller ett tag och större förpackningar brukar vara billigare än små.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Tyst
2017-02-07 13:12
#3

vet inte hur mycket mat två bondkatter normalt äter då jag har en katt som äter extremt lite, det beror ju säkert på hur mycket katterna vill/behöver ha. Det brukar stå på baksidan av fodret hur mycket katten bör ha beroende på hur många kilo den väger, så där har man ju något att gå på.

I övrigt hade jag nog haft två skålar för mat och vatten, vad jag har märkt gillar katter att få äta i fred och det kan bli tjurigt runt en matskål för två katter.

Babydino
2017-02-07 13:24
#4

Tack för svar. 

Jag har sett att kilopriset blir, precis som med allt annat, billigare om man köper mer på en gång. Och om det är så att det håller ett tag är det ju lika bra att köpa en stor påse med en gång så slipper man tänka på det ett tag. 

Jo, det kanske är bäst att de får var sin mat plats. 

Frågar med anledning till att jag tidigare bara haft en katt och nu blir det två.

IaMiaMaria
2017-02-07 16:04
#5

Jag har två skålar med torrfoder och vatten och en avlång med blötmat, så att de kan äta samtidigt, för det gör dom ofta.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Maria
2017-02-07 17:15
#6

Mina två katter äter bara mjukmat och jag har lite svårt att avgöra hur mycket som går åt. De har i alla fall fri tillgång.

De har varsin skål men delar vatenskålen.

Den lille hittekatten vill gärna äta ur samma skål som kompisen men han är van att äta "själv" så ibland klappar han till den lille som då återgår till sin skål😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mangochanti
2017-02-08 10:14
#7

Jag skulle  vilja upplysa kattägare om att katter inte bör äta Friskies torrfoder, då veterinären funnit att detta tyvärr är ett populärt foder bland kattägare.Därför att det ökar risken för urinvägsbesvär. Det är framförallt magnesiumhalten som ställer till det, då den ökar risken för bildning av kristaller i urinen. Dessa kristaller kan irritera blåsans slemhinna och leda till inflammation i blåsan, eller urinvägsinfektion. Katten får då ont när den kissar och kan få ett ändrat urineringsbeteende, t.ex. börja kissa inne. Ger du Friskies torrfoder, då är det hög tid att byta foder!
Nu skriver du inte om just detta foder, men vill ändå dela med mig.

Faktum är att de som tillverkar Friskies och Frolic är samma företag (Nestlé respektive Mars) som tillverkar just godis som Japp, Snickers och Smarties. Det är jätteföretag med stora marknadsföringsmuskler, stor erfarenhet av skräpmat och ett mycket litet intresse för djurhälsa.

OM du ska ge dina katter torrfoder bör det vara spannmålsfritt.

Kom ihåg att varje katt är en individ, det finns inga exakta utfodringsinstruktioner som passar för alla katter.

Tex. BARF är en naturlig kost för katten och imiterar kattens artspecifika föda. När man utfodrar katten bör man särskilt se till att katten får i sig tillräckligt med taurin, eftersom taurinet är livsviktigt för katten.

Men om du inte vill ge Barf så, Emellanåt kan du med fördel ge dina katter rå kycklingvinge, hals och hjärta, lever emellanåt som är bra för både tänder, päls och hjärta innehåller mycket taurin.

Torrfoder är ingen naturlig kost för katt. Min veterinär tycker att inga katter ska äta torrfoder, bara blötmat.

Men alla väljer naturligtvis själva vad man vill ge. Jag visste inte själv för några år sen att torrfoder faktiskt är så "dåligt" som det är och kan ge katten både urinsten, samt tandsten. Vilket jag förr trodde att torrfoder var bra för tänderna, men det lägger sig som en hinna på tänderna och samlar bakterier i mun.

Nu har jag stuckit ut hakan igen, men det är bara för att dela vad jag vet och som sagt…alla väljer själv vad man ger sin pälskling.

Jag har flera skålar till mina katter, ibland äter de tillsammans och ibland vill de ha eget. morrar lite då det är xtra god mat, då vill de inte dela. 😉

Lycka till med dina kissar

🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Katthemsmatten
2017-02-08 14:18
#8

Håller med om att man bör se till att katter får ett så spannmålsfritt foder som möjligt. Kan också inflika att alla katter faktiskt inte gillar Barf, hur konstigt det än kan låta.

Ska du köpa torrfoder, gör det hos en zoo-butik. Generellt innehåller det fodret mindre kolhydrater än det som säljs i dagligvaruhandeln. Det enda jag köper där är Mjau blötfoder.

Betr. vad som lönar sig att handla så är det bara att titta på kilopriset för respektive förpackning, som enligt lag ska finnas på hyllkanten, så ser du själv. 2 kg påsar är dyrare per kg än 10 kg vanligen. Men som sagt, jämförpriset finns på hyllkanten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

FeliciaS
2017-02-08 17:39
#9

Det beror på vad du ger för foder. Inte bara vilken fodertyp (våtfoder, torrfoder eller färskfoder) utan också hur mycket vatten och onödiga tillsatser som fodret innehåller. Ett kvalitetsmässigt bättre foder behöver du inte ge lika stora mängder av som ett som är utfyllt med spannmål. Ska du ge torrfoder rekommenderar jag Orijen. Annars finns färskfoder (t.ex. Mush) och en rad olika våtfoder utan socker och spannmål som är bra kattmat.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Babydino
2017-02-09 12:54
#10

Jag har hört detta. Till min förra katt gavs inte "vanligt" torrfoder då vi i familjen ansåg att det bara var skräp. Det blev royalty canin. Då hon blev sjuk blev det Applaws. Trodde först det bara hade blötmat men sett nu att de har torrfoder med. Inte sett någon annan skriva om detta så utgår från att det är bra tills någon motbevisar. Innehåller ju inget spannmål och de andra innehållsförteckningarna är ju bra vad jag har förstått. Aldrig hört om Barfota faktiskt. Kan någon berätta mer? :)

Babydino
2017-02-09 12:54
#11

Haha. Barf* ska det naturligtvis stå. Skriver från mobilen.

FeliciaS
2017-02-09 12:57
#12

#10 Kika in på Barf iFokus så hittar du massor :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Pollos
2017-02-09 13:52
#13

Hej! Ang. Barf så är det enkelt förklarat att man ger vanligt rått kött och annat, dvs. blandar själv. Det viktiga är att dom får i sig all näring dom ska ha. Det kräver att man är lite påläst innan man börjar skulle jag säga. Ett alternativ om man vill ge rå föda är Mush vaisto som finns för katter. Om du har tur finns det i en frysdisk på djuraffären :) rekommenderar verkligen färsk-mat, naturligt och bra för magen. Om dom vill ha det då ;) Både mina katter och hund skriker efter maten när det börjar närma sig iallafall!

Annons:
Babydino
2017-02-09 14:35
#14

Jaha. Där ser man. Men vadå??? Ska man ej tillaga? Kyckling är ju exempelvisa farligt rått. Nåja. Jag får kika in. :)

Mangochanti
2017-02-09 22:01
#15

Kyckling är farligt om det är kokt, grillat. FÄRSK svensk kyckling är perfekt. Annars skulle inga katter klara av att äta fåglar, möss mm ute i det fria.

Much vaisto är en bra början. Jag har lärt mig massor av "Burmamys" här i katter i focus.
Katter äter rått kött, så klart att det ska vara rått :-)

http://burma.ifokus.se/articles/5670245e8e0e74417b000487-del-1-kattens-evolution-och-domesticering?discussions-1

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Mangochanti
2017-02-09 22:07
#16

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

kattöga
2017-02-09 22:20
#17

Kycklingkött är ofarligt oavsett om det är tillagat eller rått (såvida det inte är saltat o kryddat). 
Däremot är kycklingben farliga om dom är tillagade eller mörade. Hårda och sylvassa benbitar som kan punktera de inre organen. Råa ben är dock mjukare och bra för bl a katter att äta, bra för bl a tandhälsa m m.

Därför ska man aldrig ge tillagad kyckling med ben till djur men gärna råa kycklingbitar med ben.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pollos
2017-02-09 22:30
#18

Instämmer med #17, det är bara benen som är farliga tillagade. Men det finns ingen anledning att ge dem tillagat kött, dom är rovdjur och är gjorda för att äta rått.

Babydino
2017-02-10 14:06
#19

Där ser man. Haha. Aldrig i hela mitt liv hade jag ens tänkt tanken att ge något som helst rått till ett djur. Tänker exempelvis på salmonella. Men katter kanske inte drabbas av sådant.

Pia-69
2017-02-10 14:59
#20

#19 Jo! Katter kan få salmonella t.ex när dom tar småfåglar ute, så det är inte omöjligt att de kan få det av rå kyckling!

http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/salmonella-katt


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Katthemsmatten
2017-02-10 15:18
#21

#19 Visst skulle de kunna få salmonella, men köper du svensk och helst ekologisk kyckling minskar du risken. Katter har i alla tider levt av rått kött, råttor, fåglar…… De får i så fall oftare parasiter än salmonella och parasiterna tar man död på genom avmaskningsmedel vid behov. Knappast aktuellt när du handlar i butik.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Pia-69
2017-02-10 18:51
#22

#21 Angående ekologisk kyckling så läste jag denna artikeln idag! Trodde att man kunde lita på ekologiska produkter men jag blir mer o mer tveksam….😯 http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dWE0B/svenskar-ater-allt-mer-farsk-kyckling--trots-smittorisk


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Mangochanti
2017-02-11 10:08
#23

#17 Visst menade jag tillagad kyckling BEN :-) Men håller även med
#18 att det finns ingen anledning att ge dem tillagat kött, dom är rovdjur och är gjorda för att äta rått. och #21 Katter har i alla tider levt av rått kött, råttor, fåglar…… De får i så fall oftare parasiter än salmonella och parasiterna tar man död på genom avmaskningsmedel vid behov.

Jag tycker det är bra att du undrar, på så sätt får du ju här en hel del "tips" och som du skriver, du hade aldrig ens tänkt på att ge dina katter Kycklingben eller rått kött som är toppen för dina kissar.

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Upp till toppen
Annons: