Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4063 ggr
Bonkis
1/31/17, 4:19 PM

"Normal" vikt på devon rex?

Jag har googlat mig blind… Vad är en normal vikt för en devon rex? Har en grabb på 10 månader hemma och han väger typ 3.2 kg och känns så liten mot andra devons jag ser… Är han liten eller är han normal? Vet att han inte vuxit färdigt än men något hum vill jag ha iaf :)

Annons:
[Devya]
1/31/17, 4:26 PM
#1

Jag är inte så insatt i det med vikten men jag tror detsamma gäller devon rex som med huskatter.

Min devon rex väger lite för mycket. Jag har en hona och hon väger ungefär 3,4kg och det är helt klart lite för mycket då hon har en väldigt bullig mage. Veterinären tyckte dock det var ok med den lilla övervikten och då lyckades veterinären alltjämt väga henne innan hon hade ätit och då kunde hon väga 3,6kg.

[Devya]
1/31/17, 4:36 PM
#2

Jag kollade upp lite på nätet och där står det att för hanar är det allt mellan 3,5-4,5kg och då gäller det en vuxen devon rex.

För honor är det 2-3,5kg. 

Tycker det stämmer ganska bra in på min egen honkatt som är lite för "bullig".

Silvestris
1/31/17, 6:04 PM
#3

Devon rex är en medelstor ras, något mer om storlek anges inte i någon rasstandard. Jag tycker att medelstora honkatter bör ligga mellan 3 och 3,5 kg. Hanar 3,5-4 kg. Sedan finns det linjer med mindre katter. Det finns honkatter på väger strax över 2 kg när de är vuxna. Det tycker inte jag är en medelstor katt.

Mina honor ligger som vuxna mellan 3 och 3,5 kg. Hanarna varierar mer. Någon har legat på 4 kg men de flesta runt 3,5 kg skulle jag säga. Av de hanar jag har använt i min avel. Hanar jag har fött upp har ofta närmat sig 4 kg.

[Devya]
1/31/17, 6:52 PM
#4

#3 Det lättaste är väl att kolla på hullet? :) Man brukar nog se om en katt är underviktig eller överviktig. 

Sen igen finns det en hel del som misstar normalviktig för underviktig, av någon orsak.

Silvestris
1/31/17, 6:56 PM
#5

#4 Bedöma hull kan jag. Storlek är en annan sak, det handlar om höjd och längd och vikt.

[Devya]
1/31/17, 7:53 PM
#6

#5 Ah, men det snackades om vikten så jag trodde att ts relaterade till endast det?

Annons:
nightingale
2/1/17, 2:09 PM
#7

Jag har två devons, den ene är bara en liten rultig kattunge (som äter som en häst) den andra är snart två (på söndag 🥳 ) o han väger 4kg, och är normal i hullet :)

Upp till toppen
Annons: