Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2308 ggr
molbojse
2017-01-29 15:55

Vitiligo?

Jag har funderat ett tag på om inte Plus kan ha vitiligo. Har läst en del om det, och det är tydligen väldigt ovanligt att katter kan ha det.
Varför jag funderat på det är för att redan när P var ett halvår så började han producera vita strån här och där över kroppen och när vi adopterade honom (nio månader gammal) hade han kanske 5-10 strån. Nu när han blivit två år har han 5-6 partier om 4-5 strån som blivit vita. Stråna blir fler och fler över tiden och alltid på samma "spots".

Om det inte är vitiligo så vad kan det vara då? Tror inte sekund på att det skulle vara åldersrelaterat, med tanke på att han är såpass ung och att det började så tidigt.
Postar bilder på "spotsen" i kommentarerna :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
2017-01-29 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Detta är uppe på huvudet, snett nedanför höger öra. För lite mindre än ett år sen var där bara ett strå. Nu är det två. Nummer två uppkom för ungefär ett halvår sen.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-01-29 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Svansroten. Två långa vita strån snett under svansen, dessa två är konstigt nog lite grövre än resterande päls. Dessutom ett till strå under svansen, mot höften (till vänster i cirkeln). All annan vit päls är precis likadan som resten av pälsen - mjuk, tunn och len och är inte stickelhår då de är precis lika långa som övrig päls.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-01-29 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Pannan. Ej samma strån som på första bilden.
Det ena stråt hade han redan när vi adopterade honom, men nu har de förökat sig.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-01-29 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Detta är på ryggen, mot rumpan. Det strå som är i den vänstra cirkeln högst upp fanns från brjan, de andra fem stråna har kommit under det 1½ året vi haft honom.
Detta är inom 3-4 kvadratcentimeter ungefär.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-01-29 16:05
#5

Det finns fler spots med vita strån men inte haft möjlighet att ta bild på dessa då han sällan är stilla nog för att hinna fotas.
Han har fler strån under svansen/på höften, ett par på magen och några på ena axeln också.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Maria
2017-01-29 16:49
#6

Kan väl knappast kallas "spots" om det bara är 1 eller två strån?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
molbojse
2017-01-29 18:59
#7

#6 Några har bara 1-2 strån, andra har (som på sista bilden där det är sju stycken) betydligt fler strån. Det är alltid kring samma strån som nya vita uppstår, därför skrev jag spots :p Som sagt har jag inte bild på alla ställen där det plötsligt växer vita strån, utan dessa fyra var de jag kunde få bild på vid tillfället jag fotade, då han låg hopkurad i mitt knä och jag ville inte vända och vrida på honom 28 varv bara för några bilder :/ Han sov vid tillfället.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Belimas
2017-01-29 20:39
#8

För mig ser det ut som vanliga stickelhår, en del kan ha något enstaka strå medan andra kan ha flera stycken här och där. De är oftast grövre än resten av pälsstråna med vilket dessa ser ut att vara.

molbojse
2017-01-29 20:48
#9

#8 Det är absolut inte stickelhår, jag vet hur de ser ut och det har han på benen och tassarna. Det skrev jag i #2. Dessa är i exakt samma kvalitet och utförande som resten av pälsen, så om det vore stickelhår skulle hela han endast bestå av stickelhår.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Belimas
2017-01-30 00:06
#10

#9
De stickelhår jag har sett på alla katter genom åren har sett ut precis så där. De på framför allt bild #2 ser definitivt ut att vara något grövre än resten av pälstråna på svansen vilket du också själv skriver att de är. Det är oerhört vanligt med vita strån här och där på katter och extra tydligt blir det på svarta katter så att just din skulle vara drabbad av vitiligo är ytterst tveksamt, mest troligt rör det sig som sagt om stickelhår helt enkelt.

Uppkatten
2017-01-30 08:22
#11

Jag tycker också att det ser helt normalt ut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

molbojse
2017-01-30 10:13
#12

#9 Så all päls är då stickelhår? Dessa är inte i grövre kvalitet, de är inte längre, de skiljer sig inte det minsta från resten av pälsen mer än färgen. Om då färgen skulle vara avgörande för om det är stickelhår eller inte skulle alla vita katter bestå av endast stickelhår. Så vitt jag vet gör dom inte det.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

MonicaLagerquist
2017-01-30 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Så här ser vitilego ut hos katt.

Pigmentet på tex nosen försvinner.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
molbojse
2017-02-06 16:57
#14

#13 Eller så här. 
Så här kan det se ut också.
Och så här kan det se ut i tidigt stadie (exempelvis om katten är väldigt ung). Scrappy har Vitiligo Leukoderma och hans nos är i allra högsta grad svart. Nosfärg är inte det som avgör om katten i fråga har vitiligo.

Och som jag skrev i trådstarten så jag har läst en hel del om vitiligo så jag vet vad det är och hur det yttrar sig :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Maria
2017-02-06 17:19
#15

#14 Det verkar som om du har bestämt dig för att din katt har vitiligo trots att ingenting tyder på det eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niiinah92
2017-02-06 18:45
#16

ser ingenting på bilderna som ser ut att vara ovanligt för svarta katter eller tyda på vitiligo.

Bästakompis
2017-02-06 22:26
#17

Jag skulle tro att de flesta katter har vita hårstrån här och var, men på svart botten syns det, det gör det inte på en bruntigré till exempel.

rumpenstiltzkin
2017-02-07 09:24
#18

Isåfall har min svarta kisse oxå vitiligo :D

Men tycker det ser normalt ut, med lite vita strån här o var, har min nuvarande svarta kisse, o även min första svarta katt hade så med, mer o mer ju äldre hon blev :)

molbojse
2017-02-07 13:39
#19

#15 Nej, eftersom jag ska ställa ut honom så får han inte ha några defekter (vilket vitiligo räknas som). Är högst tacksam om vi kan slippa det. Anledningen till att jag frågar överhuvudtaget är dels av i och med utställning men också för att jag aldrig nånsin hört eller ens sett helsvarta katter som plötsligt börjar producera massor av vita strån och alltid får strån på samma ställen och inte slumpmässigt utspritt över hela kroppen. Om det är fullt normalt att alla svarta katter får så, så håller jag tummarna att han inte är helvit om fem år. Känns bara så märkligt att det blivit så pass många strån på så pass kort tid. I och med tempot på alla vita strån så började jag fundera. Vad är ett forum till för om inte att ställa frågor?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

annzoo
2017-02-07 17:15
#20

#13 kan all pigment på katten försvinna helt..tex att en mörk nos blir helt skär?

Annons:
MonicaLagerquist
2017-02-07 17:25
#21

#20

Ja det brukar försvinna mer och mer.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: