Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1230 ggr
lunaaa
2017-01-26 16:00

Hur ofta ska man vacciner katten

Hur ofta ska man vaccinera en innekatt, (som går på koppelpromenader) mot kattpest & kattsnuva?

Annons:
Lubsan
2017-01-26 16:26
#1

En gång om året 🙂

Uppkatten
2017-01-26 17:11
#2

Nya direktiv enligt min veterinär. Vart tredje år för såväl kattpest som kattsnuva (efter grundvaccineringen), om man inte har ett högt smitt-tryck kring katten. Jag blev hemskickad med katten igen 🙂(1½ år sedan förra vaccinationen). Mina katter är innekatter dock.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[AnimeV4]
2017-01-26 17:36
#3

Nu är jag faktiskt inte hundra på vilket vaccin vår mjau fick, men det är något "vanligt" som innehåller lite flera grejor. 1 år är det från sista tillfället.

vendelay
2017-01-26 19:32
#4

#2 När var det? Mina katter blev vaccinerade i december och då sa veterinären inget om det :(

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2017-01-26 19:39
#5

En gång om året om man har katter som är utomhus eller tex träffar andra katter på katthotell. 

Mina bor på katthotell ibland. Således får dom varje år.

Lubsan
2017-01-26 19:55
#6

Vi har innekatter som inte bor på katthotell, men har hört en gång om året? Delvis för att man kan dra med sig viruset in med skorna t.ex. Stämmer alltså inte detta?

Annons:
Honestyisdead
2017-01-26 20:21
#7

#6 Enligt de veterinärer jag har träffat så är det så ja. Så jag hade oavsett vaccinerat en gång om året. Andra väljer var 3e år.

[nevamisse]
2017-01-26 20:56
#8

En gång per år.

Uppkatten
2017-01-26 21:13
#9

Min veterinär rekommenderade mig att googla på "Lappin vaccination" för att läsa på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ApanAnn
2017-01-26 23:26
#10

Från Agria: Enligt vaccintillverkarnas rekommendationer så behöver man vaccinera mot kattpest och kattsnuva vart tredje år men det kan behövas göras oftare beroende på vilken sorts miljö katten vistas i (utställningar, hos uppfödare etc). Tala med din behandlande veterinär i denna fråga. Jag kommer nog fortsätta köra varje år.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Honestyisdead
2017-01-26 23:28
#11

Kan vara så att vissa försäkringar kräver årlig vaccination också. Så kolla det.

molbojse
2017-01-27 15:17
#12

En gång per år för kattsnuva och var tredje år för kattpest :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[[eskils_]]
2018-09-01 22:11
#13

"Den farliga sjukdomen kattpest som ibland också kan vara dödlig har drabbat katter i Piteå. De drabbade katterna ska ha hittats i en förvildad kattkoloni. (…)

Nu uppmanar Lene Nyström kattägare att se över sina katters vaccinationsstatus. En uppmaning som gäller även innekatter då viruset kan komma in med djurägaren. Viruset som orsakar sjukdomen kan finnas i omgivningen i upp till ett år. Hundar drabbas inte av viruset.

– Om alla vaccinerade sina katter så skulle vi kunna slippa kattpest i landet. Det handlar om att ge katterna ett grundvaccin och därefter fylla på vart tredje år.

Det vanliga är att vaccinera katten vid 8 veckor, 12 veckor samt vid ett år och därefter vart tredje år."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kattpest-har-drabbat-pitea

Annons:
Upp till toppen
Annons: