Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1064 ggr
vendelay
1/16/17, 8:44 PM

Blötmat = godis

Jag vet inte om detta är vanligt men jag hör det galet ofta så jag måste fråga.

Varför tror alla att katter enbart ska leva på torrfoder? Att blötmat är onyttigt och bara ska ges som godis "max en gång i veckan"? Har ni hört detta eller är det bara jag som råkar ut för det hela tiden?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Fridaaaa
1/16/17, 8:49 PM
#1

Hört det flera gånger. 
Att katter måste ha torrfoder för tänderna, att de måste ha fri tillgång osv. Oftast har de fått infon av veterinär. Trist att de får sprida sånt skit rent ut sagt.

Visst viss blötmat är inte så bra (socker tex) Men nä överlag är blötmat ju mycket bättre än all torrfoder.
Fröstår inte heller varför folk ska sprida runt felaktig info och skrämma upp folk

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
1/16/17, 8:51 PM
#2

Var det inte mer vanligt "förr"? Numera tycker jag de flesta förespråkar blötmat eller Barf.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
1/16/17, 8:52 PM
#3

#2 Jag vet inte, jag är ganska ny med katter. Har bara haft mina i knappt tre år så har inte varit med så länge. Förhoppningsvis är det som du säger i alla fall!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
1/17/17, 7:28 AM
#4

Jag gav mina förra katter enbart blötmat. Då reagerade veterinären starkt och sa att katterna inte skulle få i sig tillräckligt med näring. Även zoobutiken där jag köpte blötmaten (Mjau) samtalade med mig flera gånger och påpekade att jag släpade hem en massa vatten alldeles i onödan, det var mer praktiskt att ge torrfoder så skulle katten själv dricka det vatten den behövde (vilket vi ju vet att katter är dåliga på att göra….). Jag "gav väl med mig" tids nog, och det blev en del torrfoder här hemma… (tyvärr…), men även blötmat. När jag fick mina nuvarande tjejer så hade de ätit ffa torrfoder på katthemmet och var galna i torrfoder. De får fortfarande en liten mängd torrfoder (Applaws) per dag, men äter mest blötmat nu. Dock vägrar de all annan blötmat än Sheba, så det blir lite dyrt i längden… 🙂Men de veterinärer jag möter nu rekommenderar blötmat, och det tycker jag ändå känns positivt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Siggebus
1/17/17, 5:44 PM
#5

Jag tror att fler och fler blir upplysta om det dåliga med torrfoder. Finns säkert torrfoder som är bra ur näringssynpunkt med hög kötthalt, inget spannmål etc men det är ju inte hela problemet. Katter dricker oftast inte tillräckligt vilket ställer till det i njurar etc.

Ominous
1/17/17, 5:48 PM
#6

Jag har aldrig hört det. Men jag vet många som ger blötmat som "lyx" ibland, eller när deras katter varit duktiga. Handlar nog inte om att blötmat är godis eller onyttig dock, utan att de är ansträngande och dyrt, så de vill inte besvära sig mer än några gånger då och då. Men inte hört någon säga att blötmat skulle vara dåligt för katter, det var något nytt :)
Jag brukar personligen säga att vissa torrfoder är som kakor, haha!

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
[Sandi92]
1/17/17, 6:01 PM
#7

Jag har tyvärr också hört detta från många. Jag säger alltid till dem att det är precis tvärtom, att torrfoder bara borde ges som godis. Pratade nyligen med en person som skulle försöka banta sin överviktiga katt och då skulle hon ge bara torrfoder för det är blötmaten de blir tjocka av sa hon. *suck* 😕

Fridaaaa
1/17/17, 7:43 PM
#8

#6 Det roliga är att det inte är dyrare än bra torrfoder :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[pimey]]
1/17/17, 7:50 PM
#9

Nä snarare billigare med blötmat då de ej äter lika mycket eftersom de blir mättare fortare

Halvdansken
1/17/17, 8:32 PM
#10

Plus att de får vätska i sig med blötfoder. Katter kan vara dåliga på att dricka ordentligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ominous
1/17/17, 8:58 PM
#11

#8 
De flesta jag känner köper på ica eller willys, friskies och likvärdiga märken. Tyvärr.

I wish I could write as mysterious as a cat

Zepp
1/17/17, 10:38 PM
#12

Eh.. håller med #5!

För det första.. katter är Carnivorer.. dvs de livnär sig främst på smågnagare och småfåglar.. iallafall om de får leva vilt och i sitt rätta habitat.

De är ökendjur, de får sitt mesta vatten från maten de äter.

Det kan säkert hända, det är nog rätt troligt att de skulle äta en torkad råtta som de fann i öknen?

För det andra, katter har tillåtits att behålla väldigt mycket av sitt ursprunliga vilda till skillnad från hunden som avlats fram.

Det ger att katter fortfarande har kvar största delen utav sin ursprungliga metabolism.. som  utgår från att de är predatorer och äter mindre djur.. det är lixom detta vi har uppskattat dem för, de funkar i humana samhällen främst som skadedjursbekämpare.. främst iomed att vi själva blev jordbrukare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: