02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

Blötmat = godis

2017-01-16 20:44 #0 av: vendelay

Jag vet inte om detta är vanligt men jag hör det galet ofta så jag måste fråga.

Varför tror alla att katter enbart ska leva på torrfoder? Att blötmat är onyttigt och bara ska ges som godis "max en gång i veckan"? Har ni hört detta eller är det bara jag som råkar ut för det hela tiden?

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-01-16 20:49 #1 av: Fridaaaa

Hört det flera gånger. 
Att katter måste ha torrfoder för tänderna, att de måste ha fri tillgång osv. Oftast har de fått infon av veterinär. Trist att de får sprida sånt skit rent ut sagt.

Visst viss blötmat är inte så bra (socker tex) Men nä överlag är blötmat ju mycket bättre än all torrfoder.
Fröstår inte heller varför folk ska sprida runt felaktig info och skrämma upp folk

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2017-01-16 20:51 #2 av: Maria

Var det inte mer vanligt "förr"? Numera tycker jag de flesta förespråkar blötmat eller Barf.

/Maria

Anmäl
2017-01-16 20:52 #3 av: vendelay

#2 Jag vet inte, jag är ganska ny med katter. Har bara haft mina i knappt tre år så har inte varit med så länge. Förhoppningsvis är det som du säger i alla fall!

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-01-17 07:28 #4 av: Uppkatten

Jag gav mina förra katter enbart blötmat. Då reagerade veterinären starkt och sa att katterna inte skulle få i sig tillräckligt med näring. Även zoobutiken där jag köpte blötmaten (Mjau) samtalade med mig flera gånger och påpekade att jag släpade hem en massa vatten alldeles i onödan, det var mer praktiskt att ge torrfoder så skulle katten själv dricka det vatten den behövde (vilket vi ju vet att katter är dåliga på att göra....). Jag "gav väl med mig" tids nog, och det blev en del torrfoder här hemma... (tyvärr...), men även blötmat. När jag fick mina nuvarande tjejer så hade de ätit ffa torrfoder på katthemmet och var galna i torrfoder. De får fortfarande en liten mängd torrfoder (Applaws) per dag, men äter mest blötmat nu. Dock vägrar de all annan blötmat än Sheba, så det blir lite dyrt i längden... GladMen de veterinärer jag möter nu rekommenderar blötmat, och det tycker jag ändå känns positivt.

Anmäl
2017-01-17 17:44 #5 av: Siggebus

Jag tror att fler och fler blir upplysta om det dåliga med torrfoder. Finns säkert torrfoder som är bra ur näringssynpunkt med hög kötthalt, inget spannmål etc men det är ju inte hela problemet. Katter dricker oftast inte tillräckligt vilket ställer till det i njurar etc.

Anmäl
2017-01-17 17:48 #6 av: Ominous

Jag har aldrig hört det. Men jag vet många som ger blötmat som "lyx" ibland, eller när deras katter varit duktiga. Handlar nog inte om att blötmat är godis eller onyttig dock, utan att de är ansträngande och dyrt, så de vill inte besvära sig mer än några gånger då och då. Men inte hört någon säga att blötmat skulle vara dåligt för katter, det var något nytt :)
Jag brukar personligen säga att vissa torrfoder är som kakor, haha!

Anmäl
2017-01-17 18:01 #7 av: Sandi92

Jag har tyvärr också hört detta från många. Jag säger alltid till dem att det är precis tvärtom, att torrfoder bara borde ges som godis. Pratade nyligen med en person som skulle försöka banta sin överviktiga katt och då skulle hon ge bara torrfoder för det är blötmaten de blir tjocka av sa hon. *suck* Vilar huvudet i handen

Anmäl
2017-01-17 19:43 #8 av: Fridaaaa

#6 Det roliga är att det inte är dyrare än bra torrfoder :P 

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2017-01-17 19:50 #9 av: [[pimey]]

Nä snarare billigare med blötmat då de ej äter lika mycket eftersom de blir mättare fortare

Anmäl
2017-01-17 20:32 #10 av: Halvdansken

Plus att de får vätska i sig med blötfoder. Katter kan vara dåliga på att dricka ordentligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-01-17 20:58 #11 av: Ominous

De flesta jag känner köper på ica eller willys, friskies och likvärdiga märken. Tyvärr. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.