Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2688 ggr
Accipiter97
1/16/17, 1:23 PM

Blåsljud 12v

Jag har en kull på 12veckors renrasiga kattungar som jag har besiktat, det visade sig att en av kattungarna har blåsljud på hjärtat. Veterinären kan inte konstatera om det är ärftlig, det kan eventuellt växa bort sa dom. Brukar det växa bort?

Jag har redan en köpare till kattungen som betalat tigningsavgiften, men jag tänker hur ska jag göra här efter? Vad bör jag som uppfödare erbjuda köparen i pris osv. Detta är min första kull och skulle behöva få tips om hur jag ska gå till väga nu. Tack på förhand

Annons:
[Forest]
1/16/17, 1:38 PM
#1

nyfiken på svar, själv skulle jag inte köpa en kattunge med blåsljud för fullpris då det är ganska osäkert att det växer bort. Men är ingen uppfödare så mer nyfiken på vad andra säger om detta :)

NatasjaHemby
1/16/17, 1:47 PM
#2

Är ultraljud gjort eller har vet bara lyssnat på hjärtat? Är föräldrarna hjärtscannade?

SE*Simbelmynes

burmamys
1/16/17, 2:59 PM
#3

Lite fundersam om du inte kan få råd och stöd av din honas uppfödare? 🤔

Såg en tråd innan där du sökte hane för parning och längre ner i tråden svarade att du skulle testa din hona när du hade en hane att para med, men det borde väl vara tvärtom? Du som har en katt du vill avla på bör göra alla tester först och sedan söka en partner, och kräva detsamma av hanen. Nu vet jag inte hur du gjorde till slut, men jag hoppas din hona är ordentligt testad! 👍

Det viktiga när det gäller försäljningen av kattungarna är att ägarna får all information om eventuella problem med hälsa, utseende osv, och att de har möjlighet att få tillbaka handpenningen om de på grund av uppkomna problem innan försäljningen önskar upphäva köpet. 

En dolda fel försökring bör även hjälpa dem om det senare uppstår hälsoproblem som inte syntes vid försäljningen (fungerar så att du får ersättning från försäkringen så att du kan ersätta kattungeköparna).

Men som NatasjaHemby skriver bör du först kolla vad blåsljudet innebär och ultraljuda kattungen och såklart föräldrarna (men det har du förhoppningsvis redan gjort).

En maine coon bör testas för HCM med ultraljud, samt DNA-testas för HCM (mutationen kallas för MyBPC3), muskeldystrofi (mutation som kallas SMA) och pyruvatkinasbrist (testa för PK defekt), och de bör testas för höftledsdysplasi, samt liksom de flesta katter testas för FiV/FeLV. Som en ansvarsfull maine coon ägare har du förhoppningsvis gjort allt detta innan avel!🙂

Hoppas allt går bra!

Accipiter97
1/16/17, 3:05 PM
#4

# Båda föräldrarna är hjärtscanade! Och inga fel där 

#3 Min hona är testad enligt hälsotesterna för rasen :) Så är även hanen! (Detta krävs jue för at få ut stamtavla) Jag kände att jag inte ville ta en kull på honan om jag inte hittade en fin hane. Jag letade även ganska tidigt på henne och hon var inte i ålder för hälsotesterna när jag skrev det inlägget :) 

Skulle ni rekommendera avdrag på köpet på kattungen, eller vänta och göra en hcm ultraljud på kattungen senare och om då problemet kvarstår erbjuda pengar tillbaka?

Accipiter97
1/16/17, 3:06 PM
#5

#2 Ultraljud gjort på föräldrarna, veterinären lyssnade endast på hjärtat

Accipiter97
1/16/17, 3:14 PM
#6

#4 Har även dolda fel försäkrat dom :)

Annons:
burmamys
1/16/17, 3:19 PM
#7

Jättebra att båda föräldrarna är ordentligt testade!👍

Spontant tänker jag att man bör utreda orsaken till blåsljudet, något du som uppfödare bör bekosta. Alltså i första hand ultraljuda hjärtat och söka tecken på HCM eller annat hjärtfel, och att det slutgiltiga priset bör sättas efter detta. Ett hjärtfel som visat sig redan innan försäljning påverkar sannolikt kattens försäkring så att den inte täcker hjärtrelaterade hälsoproblem, vilket kan bli väldigt kostsamt för köparen.

Det här svaret från en onlineveterinär kanske är till hjälp?

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/blasljud-pa-hjartat

Accipiter97
1/16/17, 3:23 PM
#8

#7 Hade samma tankar, har redan en familj som tingat katten. Men de sa väldigt fort att de inte vill ha en katt som är ''sjuk''. Ska självklart utreda blåsljudet, hoppas bara att det växer bort. Så himla tråkigt när hon är så ung :( 

Tack för hjälpen :)

burmamys
1/16/17, 3:28 PM
#9

#8 Ja, det är nog ofta så att köpare backar om det upptäcks något problem. Men det positiva är ju att blåsljud inte nödvändigtvis beror på hjärtfel. Hur som helst är det jättebra att du utreder. Håller tummarna för att det var ett tillfälligt blåsljud! Läs gärna här:

http://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/blasljud-hos-katt/

jollycox
1/16/17, 5:14 PM
#10

När jag köpte min katt i höstas fick jag veta att hon hade ett biljud på hjärtat, veterinären sa tydligt att det inte var blåsljud utan biljud som förhoppningsvis skulle växa bort. Jag valde att ta henne ändå och uppfödaren ville att jag skulle fara och lyssna på hjärtat igen efter ett par veckor. Uppfödaren betalade besöket och även lite bensinkostnad. Det visade sig att det hade vuxit bort.
Nu var det ju biljud i mitt fall. Men jag resonerade som så att blåsljud kan en katt födas med eller få när den är två år så även om jag köper en frisk katt så kan den bli sjuk. Och en katt med blåsljud behöver inte automatiskt ha några svårigheter att leva normalt ändå.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

NatasjaHemby
1/16/17, 5:50 PM
#11

Håller med ovanstående om att ultraljuda hjärtat först och hoppas på att kunna få en diagnos. Ett blåsljud kan ju vara symptom från allt från "ingenting" till grava missbildningar, så det är svårt att säga hur du ska göra enbart utifrån symptomen.

Eftersom det redan är funnet så är det ju inte ett s.k. dolt fel, utan köparen kommer att få betala eventuella vårdkostnader som hjärtfelet kan medföra. Därför kan det vara lämpligt att sänka priset, men hur mycket beror helt klart på hur allvarligt felet är.

SE*Simbelmynes

Vixxen
1/16/17, 6:26 PM
#12

Håller med #11 i det hon skriver!

Är linjerna HCM-kollade bakåt med ultraljud och DNA-test?

Upp till toppen
Annons: