Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1775 ggr
Mosen04
1/15/17, 4:48 PM

Kattraser!

Ja, jag behöver hjälp med tips på kattraser som helst är korthåriga, inte tappar mycket päls och en ras som brukar vara lugn och vilja gosa. Det måste även vara en innekatt. Funderar på att skaffa en katt och vill därför ha råd på vilka raser som skulle passa mig!

Annons:
Björksätter
1/15/17, 4:57 PM
#2

Förutom lugn så stämmer Burmakatt bra in på det du letar. De har ingen underull så de fäller i stort sett inte alls. De är mycket sociala och gosiga. Det är dock rätt mycket fart men hanar är lite lugnare än honor och de vill gärna ha en rasfrände till sällskap med.

Mosen04
1/15/17, 5:25 PM
#3

Btw ge gärna tips på sidor där man kan adoptera katter ifrån, kan vara från katthem eller från någon som föder uppm spelar ingen roll, så länge det är en kattunge.

burmamys
1/15/17, 7:28 PM
#4

Jag har tre burmakatter och håller helt med Björksätter om att de är väldigt sociala och gosiga katter, men inte så lugna utan snarare aktiva, nyfikna och busiga. Det är därför bäst att skaffa två, då underhåller de varandra! 👍

De har fantastisk silkeslen, tät, och kort päls som verkligen är en njutning att smeka, och ingen underull. Jag tycker burmor är fantastiskt personliga katter, så enormt gosiga, vill alltid vara nära, men aldrig tråkiga utan tvärtom smarta och roliga, det perfekta sällskapet!🙂

Mina katter är alltid i närheten, om jag sätter mig så har jag genast minst en katt oftast flera katter i knät, och de säger till vid alla rutiner, både mina och deras.😉 Eftersom de har varandra så leker de mycket tillsammans, jagar varandra genom lägenheten, brottas eller så hittar de på något bus. De kan öppna skåpdörrar och lådor, och en av dem har lärt sig hoppa på handtaget så hon öppnar lägenhetsdörrarna på tre sekunder. 

Jag utmanar mina katter med roliga fodergömmor och klickerträning, och de tycker det är så roligt att de hämtar mig varje dag när vi brukar ha vår aktiveringsstund!😃 Ett par gånger i veckan, när det inte är för kallt, går jag ut med dem i koppel. Men det viktigaste är att de har varandra, och gärna en nätad balkong att vara på, där de kan kolla på allt spännande som finns ute.

Det är ett rastypiskt drag hos burmor att vara väldigt sociala med varandra, osämja med andra katter är väldigt ovanligt och det går bra att köpa en burma och så en social och aktiv huskatt från ett katthem. Mina burmor leker tillsammans, tvättar varandra och sover tillsammans, varje dag. På natten sover de i sängen, allra helst under täcket.

Burmakatter saknar underull och fäller därför minimalt. Jag har aldrig borstat mina katter utan det är endast när de fäller (vår och höst) som jag behöver dra längs sidan och ryggen, med handen eller med en lätt fuktad mirakelduk, för att fånga upp de lösa hårstråna. Jag dammsuger precis som innan jag skaffade katt. 

Andra raser som fäller mindre än vanliga katter är cornish rex och devon rex, även de är livliga och väldigt aktiva katter, och så siames, oriental, thai och korat, som alla är släkt med burman och liksom burmor är mycket sociala, nyfikna och mycket aktiva. Så om du söker en katt som är lugn och stillsam då kanske burma inte passar för dig. Men det beror också på vad du menar med lugn?🙂

[nevamisse]
1/15/17, 7:38 PM
#5

Jag tycker våra Nevor (neva masquerade) är ganska lugna. Dock har de lång/halvlång päls. 

Dock är de lugnaste och goaste katterna jag vet perser, finns ju exotic för att få en korthårig. 

Men det finns ju säkerligen raser som fäller mindre än dessa.

burmamys
1/15/17, 7:42 PM
#6

Lite tips på vägen också som handlar mer allmänt om vad man behöver tänka på när man köper en katt, från uppfödare eller från katthem. 🙂

http://burma.ifokus.se/articles/578b6567ce12c47b54000700-att-kopa-katt?discussions-1

Annons:
Pia-69
1/15/17, 9:10 PM
#7

#0 Brittisk korthår eller Exotiq kanske är nåt för dig? De är lugna och gosiga. Tror ioförsig att de har sina fällerioder🐱


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Pia-69
1/15/17, 9:11 PM
#8

Fäll perioder ska det va, dumma surfplatta! 😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Bonkis
1/16/17, 12:53 AM
#9

Devon rex är ju väldigt livliga men fäller ingenting samt är (i de flesta fall, inkl för mig) allergivänliga :) Dom är väldigt tillgiven sina ägare och älskar att mysa. Sitter gärna på axeln och håller koll medan man städar, lagar mat, sminkar sig etc. Min Jesus sover alltid under täcket och vill alltid ha närhet och värme. Finns inte jag eller annan mänsklig värme tillgänglig ligger han på elementet :) Finns ju alltid dom som är lugnare och mer gosiga. Hans halvsyster är så, ligger helst bara i famnen och tar det lugnt. Så åk till en uppfödare och se hur katten beter sig först och främst :)

Bonkis
1/16/17, 12:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bilden verkar inte ha kommit med på förra :P (inte för mig iaf)

Upp till toppen
Annons: