Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1396 ggr
[Sagasvan]
2017-01-15 16:20

Katt med otrolig fetma!!!!

Min katt Linus har otrolig fetma. Han är rund som en boll snälla hjälp mig vad ska jag göra

Annons:
Uppkatten
2017-01-15 16:29
#1

Det är både svårt och medför en viss risk att banta katter (det måste ske väldigt långsamt) så mitt tips är att du tar kontakt med veterinär för att ta reda på hur mycket det är OK att just din katt går ner per vecka/månad. Min egen erfarenhet är att det är minst svårt att banta katten om den får äta blötmat (t ex Mjau), eftersom det ger en bra mättnadskänsla hos katten. Äter katten inte Mjau blötmat i dag måste du långsamt vänja in den på det nya fodret, så den inte blir dålig i magen. Sedan gäller det förstås att inte ge katten obegränsat med mat, utan att faktiskt begränsa matmängden. Men som sagt, katter får inte svältas och inte gå ner snabbt i vikt, för då kan de bli väldigt allvarligt sjuka. Dock ska man ta ner katten i vikt för övervikt leder till diabetes mm hos katter, precis som vi människor far illa av övervikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
2017-01-15 16:41
#2

Mer motion samt bra mat (spannmålsfritt,hög kötthalt)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2017-01-15 16:44
#3

Min äldste katt blev tjockare när hans kompis hade dött så vi skaffade en "ny" liten vän och det gjorde susen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LaSadie
2017-01-15 20:12
#4

Ge mer blötmat och dra ner på torrisarna brukar vara en bra början. Gå över mer och mer att ge blötmat då det har en högre mättnadskänsla och bättre kötthalt än de flesta torrfodersorterna som finns att köpa. Personligen så anser jag att mjau och Bozita är de bästa blötfodret på marknaden.

[AnimeV4]
2017-01-15 21:35
#5

Håller med tidigare inlägg. Har Linus fått några problem av övervikten?

ApanAnn
2017-01-16 14:35
#6

Om katten ska bantas är det toppen att skaffa sig en hushållsvåg. Det är jättesvårt att se skillnad på t.ex. 20 g torrisar och 30 g torrisar så väldigt lätt att mata för mycket. Da Bird är en rolig vippa som kan få igång den lataste katt… rätt kul att se dem försöka mörda den också :)

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
[Sagasvan]
2017-02-20 17:12
#7

tacksam för alla svar, efter att ha slutat med kattgodis(någon ibland) sa har han gått ner!😛

Den vilda djungelkvinnan
2017-02-20 17:20
#8

Jag bantade min jättetjock katt ca 3 kilo långsamt med mjau burkmat.

gummimamma
2017-02-24 19:13
#9

Jag hade en stabil kattherre på 9,8 kg förut. Han var så stor när jag hämtade honom från katthem… Testade alla möjliga "bantarmat" som djuraffärerna och veterinärerna föreslog. Men han gick inte ner någonting. Med en del mat gick han t o m upp!!! Men när jag började ge barf (rå mat) och Mjau ( Mjau innehåller inte socker, som så många andra) började vikten gå ner. Jag lusläste massor med innehållsförteckningar, och förvånades hur många kattmat som innehöll socker.

Upp till toppen
Annons: