Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 630 ggr
arandeira
2017-01-15 14:48

Hetsätning

OBS lång text. 

Hej! 

Jag har en katt på 5 år som är en "hittekatt" eller snarare en sommarkatt som blev lämnad ute på landet (efter att varit en innekatt hela sitt liv) när han var knappt 10 månader. Det var på hösten och vintern det året var ovanligt kall (han kunde inte gå in i sitt gamla hus) och med mycket snö, samt med ett kattrikt område var han tvungen att slås om det lilla han hade nästan varje dag.  Efter ett par månader lät våran katt honom att komma in i vårt hus och han har bott hos oss sedan dess. 

På grund utav det här har jag fått kämpa mycket med hans psykiska hälsa. Nu efter 4 år så är det mesta av hans separationsångest, panik och skygghet borta, men jag kan inte råda bot på hans hetsätning. Torrfoder går bra, det äter han väldigt långsamt och tuggar osv, men så fort han får blötmat, kyckling, fisk, godis osv (allt som är gott dvs) så kastar han i sig maten tills han nästan kräks. 

Som sagt har han sina dåliga perioder då han verkar ha mycket ångest men för det mesta har han vuxit till att bli en självsäker och social katt som gärna ligger framme och hälsar på folk (om jag eller min sambo är i rummet). Största förändringen kom när jag flyttade med honom från mina föräldrar till ett ställe där han inte behöver umgås med deras katt, för han tar mycket mer plats nu, men hetsätningen är fortfarande ett stort problem. 

Har ni några tips på hur jag kan hjälpa honom?

Annons:
Emmaboy
2017-01-15 17:18
#1

Hej! Ge lite efter hand som han äter om du har möjlighet? Annars finns det många olika aktiveringsmatskålar som kan vara bra vid hetsätning, tex här http://www.supercat.se/aktiveringsmatskal/. Vet dock inte hur det funkar med blötfoder men borde gå bra om det är relativt fast i konsistensen och skålen går att diska.. Har även sett foderautomater med flera fack som man kan portionera upp i. Med de stora framsteg du beskriver att han gjort o att han verkar trivas hos er så kommer säkert även hetsätningen avta framöver, tror bara att man kan ge det tid och vara noggrann med regelbundna mattider och trygg matplats så katten vet när maten kommer och att den inte behöver konkurrera om maten.

Upp till toppen
Annons: