Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2598 ggr
_Fisken
2017-01-14 14:44

Kläder till katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min huskatt har blivit rakad till lejon. Fick mycket klumpar i pälsen. Men hon vill ut men jag håller henne inne tills hon fått mer päls. Men måste fråga, kan jag "klä" henne med nåt vid lite svalare dagar och då släppa ut henne en stund?

Annons:
Uppkatten
2017-01-14 15:16
#1

Nej, du ska absolut inte släppa ut katten med kläder på. Dels kan hon fastna i. Hon kan ju också lyckas ta sig ur kläderna, och då riskerar hon att fara ordentligt illa ute i kylan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LaSadie
2017-01-14 15:17
#2

Skulle inte släppa ut en katt med kläder. Känner att de kan fastna i grenar och sånt.

_Fisken
2017-01-14 16:20
#3

Ja. Det är så jag tänkt också men kändes bra med bekräftelse.

burmamys
2017-01-14 16:57
#4

Håller med, släpp inte ut henne med kläder! Men det hade du ju redan anat.

Du får försöka leka med henne lite extra så hon inte får långtråkigt. Dra en spännande leksak runt ett hörn, lek med vippa, eller ge henne en del av maten i någon rolig fodergömma!😃 Kanske lite klickerträning kan passa damen? 😉

Läs gärna denna artikel, där har jag samlat en del tips på aktivering:

http://burma.ifokus.se/articles/56769812ce12c431f40013f3-del-4-kattens-intelligens-och-inlarning?discussions-1

_Fisken
2017-01-14 17:46
#5

Katta ligger bakom några tunga gardiner, mot elementet o stirrar på mig om jag kommer fram till henne. Så…glöm klickerträning. Då sticker hon direkt. Kanske på natten? För då lämnar jag dörren öppen o då kommer hon uppsmygande upp i sängen o gör "high-five" bredvid mig och sen börjar trampa o kurra. Men då vill hon nog inte tränas..å inte jag heller.

burmamys
2017-01-14 17:50
#6

Haha nja då kanske fodergömmor fungerar bättre? Att dra en leksak runt ett hörn brukar ju vara svårt att motstå för de flesta. Men det finns säkert fler här som har erfarenhet av att aktivera lite mer skygga eller blyga katter. 😊

Annons:
burmamys
2017-01-14 17:52
#7

En superenkel fodergömma är att lägga små bitar blötmat i ett par glasburkar, så hon får fiska upp maten med tassen. Då håller hon sig nog sysselsatt en stund! 😀

Silvestris
2017-01-14 18:03
#8

Kan hon inte få gå ut ändå? Hon lär väl komma in när det blir för kallt.

_Fisken
2017-01-14 19:30
#9

Jag vågar inte släppa ut henne som hon ser ut nu. Tunn o ämlig. TÄnk om hon smiter o jag inte hittar henne till natten….hua.

burmamys
2017-01-14 19:40
#10

Tycker du gör rätt som håller henne inne tills pälsen vuxit ut lite så hon är bättre skyddad mot kylan. 👍 Men jag förstår om hon blir lite uttråkad när hon är van att gå ut en sväng varje dag, så det bästa du kan göra är att erbjuda lite rolig aktivering, i någon form som hon kan uppskatta. 😊 Om jag inte minns fel brukar de som har erfarenhet av lite skygga katter rekommendera att sprätta iväg torrfoderkulor över golvet (om hon äter torrfoder)?😊 Annars är nog blötmat i glasburk en hyfsad motsvarighet.😊

Silvestris
2017-01-14 22:09
#11

Mina devons får gå ut som de vill i rastgården. Är det för kallt håller de sig inne. Risken att hon sticker är väl inte större bara för att hon är nyrakad? Är hon van vid att gå ut känner hon till omgivningen och kommer hem som vanligt.

_Fisken
2017-01-14 22:17
#12

Hon är mkt van och vara ute. Min oro är om hon hittar nåt halvvarmt o nöjer sig med det. Sen blir det kallare på natten. Men jag är väl en "hönspappa"…..

Uppkatten
2017-01-14 22:21
#13

#11 Även vana utekatter kommer dessvärre bort, och det är inte ens ovanligt. Är katten då nyrakad kan det få förödande följder. Det finns mer än 200 sidor på Facebook avsedda för bortsprungna katter/djur, vilket starkt indikerar hur vanligt det är att katter kommer på avvägar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Silvestris
2017-01-15 09:48
#14

#13 Jag vet att utekatter kommer bort, men risken ökar inte bara för att man rakar katten. Rakad eller inte, blir det för kallt går katten in.

Uppkatten
2017-01-15 11:31
#15

#14 Risken för att katten kommer på villovägar ökar inte, men risken är fortfarande påtaglig. Däremot kan konsekvenserna bli avsevärt värre för den rakade katten. Därför bör man ta sitt ansvar och inte utsätta sin katt för något sådant. En katt sätter extra mycket päls inför vintern (+ lagrar in fett, + brunt fett) just för att skydda sig mot kylan. En viktig del av det skyddet (d v s pälsen) har katten nu blivit av med. Då får man skydda sin katt på annat sätt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
2017-01-15 12:53
#16

#0 Du kan ju skaffa tröja/jacka till hund som du tar på katten och gå ut med den i sele så får hon komma ut lite iallafall! Så gör jag med min Siames på vintern, men för min katts del är det jobbigast att det är kallt om tassarna! 😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

_Fisken
2017-01-15 18:10
#17

Tack för era åsikter. Min katt är ngt reserverad o ganska "cool".  Så lek med mat duger inte och gå i halsband funkar inte heller. Men jag tror på att släppa ut henne när det blivit lite varmare ute (typ +5 grC) och då jag är hemma. Hon brukar alltid sitta utanför altandörren o jama o vill in när hon är less. Släpper jag inte in henne då så sätter hon sig på bordet o stirrar förebrående på mig genom fönstret och jamar mycket högt.

Upp till toppen
Annons: