Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2045 ggr
rumpenstiltzkin
2017-01-14 12:05

Katt som spyr upp maten

Jag har en kisse som ofta spyr upp maten. Han stressäter ofta men jag vet inte varför, han har alltid alltid gjort det (är 9 år nu)

Jag har testat att ha lite mat i taget utspritt på en bricka för att han inte ska kunna äta så fort men han lyckas ändå spy upp maten ofta :/ Och detta med att ha lite i taget har gjort att han blivit en extrem tiggare för han tror han kan få mat hela tiden eftersom han inte får allt på en gång, så han sitter KONSTANT och tigger mat :/

Hur gör ni med katter som spyr upp maten, ger ni dom ny mat? (förlåt kanske verkar knasig fråga:P ) för ibland äter han upp det han spytt, och jag vet inte om man ska låta honom lr bara torka upp det och ge nytt?

Annons:
Honestyisdead
2017-01-14 12:16
#1

Vad ger du för foder? Har du testat olika sorter? Tänker som torrfoder, blötmat, färskfoder, BARF

rumpenstiltzkin
2017-01-14 12:19
#2

När han var yngre fick han bozita torrfoder men nu förtiden e han kroniskt njursjuk och äter Royal Canins renal blötfoder för det.

VildaVittra
2017-01-14 12:24
#3

Har du provat att ge honom hel mat så det tar en stund att tugga i sig? Som ett rått kycklinglår eller en vinge?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rumpenstiltzkin
2017-01-14 12:28
#4

pga njursjukdomen får han inte äta sånt, iaf vad veterinären sagt till mej, så vågar inte ge han nåt han möjligen kan må sämre av.

VildaVittra
2017-01-14 12:38
#5

Funderar på om du inte ska kontakta Marie Sallander och höra om det går att sätta ihop en kost som passar katten och där han får tugga lite. Det kostar dock en slant.

http://sallanderconsulting.com/text1_13.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2017-01-14 12:39
#6

Funderar på om du inte ska kontakta Marie Sallander och höra om det går att sätta ihop en kost som passar katten och där han får tugga lite. Det kostar dock en slant.

http://sallanderconsulting.com/text1_13.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
rumpenstiltzkin
2017-01-14 12:45
#7

hmm, just nu har ja inte mycket pengar men låter ju som nåt värt o kolla upp iaf, tack :)

Maria
2017-01-14 12:49
#8

Min äldste katt Moritz 15 år har spytt mycket i hela sitt liv. Ibland spyr han ren mat och ibland gräsblandat slem. Han har varit flera gånger hos veterinär men ingenting verkar vara fel.

Nu är han så gammal så jag ger honom ny mat så fort han vill ha.

Jag har aldrig låtit honom äta upp det han spytt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
2017-01-14 15:27
#9

När jag hade katter fanns det alltid torrfoder och vatten framme så de kunde äta vid behov .

rumpenstiltzkin
2017-01-14 17:04
#10

mina katter får ju mat efter sin  vikt så vill inte ha mat som ligger framme för dom att gå o småäta på hela tiden. 

plus dom äter bara blötmat, inget torrfoder.

Maria
2017-01-14 17:08
#11

Mina äter också bara blötmat men har mer eller mindre fri tillgång och ingen är överviktig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
2017-01-14 21:54
#12

Katter är inte som hundar när det gäller mat. Mina katter har aldrig varit överviktiga trots att de haft fri tillgång till vatten o foder .

Honestyisdead
2017-01-14 22:31
#13

#12 Övervikt hos kastrerade katter är väldigt vanligt. Speciellt hos de som har fri tillgång till torrfoder. Så det skulle jag aldrig rekommendera.  Varken fri tillgång eller torrfoder. Inget av det är naturligt för en katt.

Annons:
burmamys
2017-01-15 10:26
#14

Instämmer med #13 att varken torrfoder eller fri tillgång är bra för katten. Jättebra att du ger blötmat för njursjukdom, tillräckligt med vatten är extra viktigt för en njursjuk katt. Eftersom han är njursjuk undrar jag om kränkningarna beror på illamående? Ring och prata med veterinär, det kanske finns något som minskar illamående. Hoppas det löser sig!

rumpenstiltzkin
2017-01-15 11:14
#15

Jag har pratat med veterinär om det och dom vet hlr inte varför, utan har bara föreslagit vad jag redan gjort, att ha maten på en större bricka o ge han lite i taget :/ 

Han visar inga tecken på att må dåligt lr så, men vi ska snart på vår årliga stora undersökning igen så ska ta upp det igen och se vad dom säger.

LaSadie
2017-01-15 11:48
#16

Vår Matilda spyr när hon äter RC foder. Det enda jag kan se som skiljer RC och Orijen (som hon äter utann problem) är att RC har majs. Syna innehållsförteckningen mellan det gamla fodret och det nya för att se vad de har lagt i som kan göra att din katt spyr.

VildaVittra
2017-01-15 12:44
#17

#14 Fast fri tillgång minskar risken för bildning av struvitkristaller i urinen, för då äter katten många små mål och pH-värdet blir inte så högt att de fälls ut.

"Katter, liksom andra köttätare, har normalt en sur urin med undantag av en period på flera timmar efter en måltid. Hur basisk urinen blir, dvs. hur högt pH-värdet stiger och under hur lång tid, beror på måltidens storlek och ingående fodermedel. En måltid baserad på animaliska råvaror ger en mindre pH-stegring än vegetabiliska råvaror. Ju större måltid desto kraftigare pH-stegring (Figur 1). Det är av stor vikt att eftersträva ett lågt urin-pH under så stor del av dygnet som möjligt för att undvika bildning av struvitstenar."

http://www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/urinsten-hos-katter/orsakar-torr-kattmat-urinsten/

Källförteckningen står att läsa längst ned.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pia-69
2017-01-15 13:03
#18

#12&17 Min Siames hade fri tillgång till mat tills han var ca1,5år han fick övervikt ,var uppe 6,2kg! Han är otroligt hungrig och glupsk. Numera får han måltiderna uppdelade och har normalvikt 5,5kg, så med andra ord så kan inte alla katter ha fri tillgång på foder.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

VildaVittra
2017-01-15 14:23
#19

#18 Mitt inlägg var ett svar på påståendet att fri tillgång inte var bra för katter, inte ett svar på om det alltid fungerar med individen. Vi säger att jag har en katt som är allergisk mot möss, då kan man ju inte dra slutsatsen att möss är dåligt för alla katter, eller hur? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

burmamys
2017-01-15 16:04
#20

#17 Jag håller delvis med men anser att man som kattägare får göra en avvägning mellan vad som är bäst för ett balanserat pH och vad som är bäst för kattens tandhälsa. För få måltider, dvs färre än tre måltider per dygn, gör så att pH höjs kraftigt efter måltiden vilket ökar risken för att struvitkristall fälls ut. Men för många måltider, närmare bestämt fler än åtta måltider per dygn, ökar risken att katten har en ständig beläggning på sina tänder som stelnar till plack och tandsten. Katter som har fri tillgång har vid studier visat sig småäta 12-18 gånger per dygn, vilket är klart negativt för deras tandhälsa. En annan sak, som är lika viktig som antalet måltider, för att minska risken för kristaller, är att katten får i sig tillräckligt med vatten. Eftersom katter har dålig törstreflex uppnås detta genom att ge dem blötmat eller färskfoder/barf. Idealiskt är alltså att ge katten 3-5 måltider, vilket man uppnår om man portionsutfodrar katten med färskfoder/barf eller blötmat 3-5 gånger per dygn, inte genom att ge den fri tillgång på torrfoder. Källor till detta finns i min artikel "att barfa katterna är inte så svårt", som finns på BARF iFokus och på Burma iFokus.

Annons:
VildaVittra
2017-01-15 16:39
#21

#20 Vad jag ser är det bara nutritionslänkar i källförteckningen, vilken av dom tar upp katternas tandhälsa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

burmamys
2017-01-15 17:16
#22

#21 Om jag inte minns fel borde det vara Kerr 2014, eller Hughes et al 2002. Annars kan du bläddra igenom Lonsdale 2005. Alla källor är länkade så läs gärna om du är nyfiken! 😊

Pia-69
2017-01-15 17:33
#23

#19 Aha, okej då förstår jag!☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: