Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 765 ggr
cripplingdepression
1/13/17, 8:05 PM

Avliva senilkatt?

Hej, jag har en katt som ska bli 17 år snart. I några månader nu så har hon börjat blivit senil. Hon verkar inte veta vart hon ska eller vad hon håller på med. Hon tappar päls nästan hela tiden och när man borstar henne så är det som att det aldrig tar slut. Hon har också blivit väldigt smal. Hon kissar och bajsar på golvet där hennes kattlåda står. Ibland sitter hon bara i kattlådan utan någon anledning men hon bajsar eller kissar sällan där. Hon dricker inte heller sitt vatten där hon har sina matskålar utan hon dricker bara vatten i mitt sovrum annars så dricker hon inte alls. Hon hostar och spyr väldigt ofta och jag har börjat fundera på om det här är något som hon kanske lider av? Det skär i hjärtat av bara tanken eftersom att hon ligger så fridfullt och sover bredvid mig nu.. Men jag måste ändå be om råd eftersom att jag inte vill att hon ska lida.

Annons:
Vixxen
1/13/17, 8:12 PM
#1

Det är tufft att ta det sista beslutet….

Det kan du bara själv avgöra. Men tycker du hon har livsgnistan kvar och vill vara med? Eller drar hon sig bara undan för att sova och vill vara ifred? Det är inte lätt att avgöra…

Katarina97
1/13/17, 8:16 PM
#2

Det enda du kan göra är att gå till veterinären som kan göra en ordentlig undersökning. Antingen är det något som går att lösa eller iaf lindra och då är det bra om det upptäcks så fort som möjligt, och sen finns ju risken att det inte finns något att göra åt det och då får man ju fundera på vad som är bäst för katten. Om man anser att katten i det stora ändå verkar må bra både fysiskt och psykiskt så kan man ju låta henne leva ett tag till om inte så är det enda rätta att låta katten somna in. 

Det är omöjligt att svara på över internet utan är bäst att rådgöra med veterinären för det beslutet är otroligt svårt att ta. Har själv behövt göra det en gång och det är det jobbigaste jag någonsin behövt göra. Så jag förstår att det känn jobbigt, men gå till veterinären. Det är det enda rätta för din katt.

annzoo
1/13/17, 8:23 PM
#3

Det finns många krämpor de kan få på ålderns höst. Av det du berättar så tror jag innerst inne att du vet vad som är bäst. Det är inge kul att behöva ta det beslutet. Har själv tagit det beslutet flera ggr :(

Upp till toppen
Annons: