Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1375 ggr
Rimmenstrand
2017-01-13 12:18

Bästa torrfodret?

Jag har försökt att fasa ut torrfoder helt här hemma men min ena katt han vägrar bara mjukmat. Han går o jamar och står o skriker vid matskålarna. Han får annars mjau mjukmat på tetra eller påse. Men han har Minskat i vikt och han älskar ju sitt torrfoder. O då sänker jag såhär. Han ska få torrfoder men han ska ha det bästa isf. dom får i dagsläget royal canin vilket jag inte vill fortsätta ge isf. Vad har ni för tips? Vad ger ni era? Gärna spannmålsfritt Jag serverar ändå mjau mjukmat två gånger per dag.

Annons:
lutralutra
2017-01-13 13:57
#1

Mina får acana och det är jag nöjd med =) . 

De fick orijen först men den ena tålde det inte och kräktes, kanske pga för hög proteinhalt. 

Utöver det får de mjaou, bozita, rått kött och ibland(rätt sällan) royal canins blötmatspåsar eller shiba pga att den kräsna kissen är helt galen i dem.


Fridaaaa
2017-01-13 13:57
#2

Orijen, acana, applaws, canagan tex
Min ena jamade mycket första månaderna med bara blötmat men hon vande sig och nu är det lugnt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nevamisse]
2017-01-13 21:51
#3

Acana ger vi, annars Orijen.

Rimmenstrand
2017-01-13 22:03
#4

Okej! Tack för era svar! ☺️

diva
2017-01-14 12:58
#5

Mina får taste of the wild. Det enda torrfoder alla äter. Det är spannmålsfritt.

Rimmenstrand
2017-01-16 12:04
#6

Det verkar finnas en hel del märken märker jag när jag tittar runt på nätet! Jag vill ju såklart att han ska ha det bästa av dom men vi misstänker att hans mage är lite känslig då han lätt kan bli löss i magen så fodret ska gärna vara ganska milt. Ska ner till arken zoo idag o prata med någon där men jämt när jag är där övertalar dom mig alltid att royal Canin är bäst. Och efter att ha läst lite så tycker jag inte alls det :/

Annons:
[Sandi92]
2017-01-16 13:43
#7

Jag brukar variera mellan Applaws, Acana och Taste of the Wild. Ibland blandar jag i lite Royal Canin också för de tycker det är så gott. De får dock inte särskilt mycket torrfoder. Ca 0,5 dl per katt och dag.

JossanH
2017-01-16 13:50
#8

En tumregel är att kolla hur många av de första ingredienserna som är av animaliskt ursprung. Helst ska de första 5 vara animaliska, men det allra viktigaste är att inte annat än det med animaliskt ursprung är på plats 1 och 2, gärna 3 också. Då vet du att du får ett torrfoder som innehåller en hyfsat stor andel av animalier, vilket är viktigt när vi pratar katt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rimmenstrand
2017-01-16 19:28
#9

Idag var jag o handlade. Provar Acana Wild prairie. Dock blev hon i djuraffären nästan sur/ifrågasättande när jag sa att jag ville ha det fodret (spannmålsfritt) istället för royal canin! Hon tyckte ej jag skulle byta o trodde inte min katt skulle acceptera nya fodret. Jag provgav ett par bitar när jag kom hem och han sluta dom o ville ha mer. Så nu hoppas jag hans mage gillar nya fodret så jag börjar sakta fasa över det nu.

Bästakompis
2017-01-18 17:24
#10

Testa annars någon annan blötmatssort. Jag växlade länge mellan Mjau och Pussi bara för att mina katter tröttnade efter ett par veckor med ena sorten. MEN nu har jag kunnat köra med Bozita i flera månader utan något missnöje! Känns jätteskönt att de aldrig kinkar och lämnar mat längre. Jag som trodde att det inte var nån skillnad mellan Mjau och Bozita, där hade jag fel.

Bonkis
2017-01-18 23:30
#11

Har haft orijen tidigare, funkar bra och han gillar det. Men eftersom det innehåller fisk - vilket jag tror han har allergi mot, bytte jag ut det till Carnilove. Spannmålsfritt och utan fisk. Han fick ren-smak första gången nu och han slukar det snabbare än mjukmaten - vilket inte har hänt någonsin tidigare xD

Upp till toppen
Annons: