Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1481 ggr
vendelay
2017-01-11 20:59

Orijen - vilken sort?

Rekommenderar ni Orijen Regional Red Cat eller Cat & Kitten

Jag har två innekatter på ca 5 och 7 år. Friska, inte allergiska eller känsliga mot någon mat vi testat. Just nu äter de Regional Red Cat blandat med ett veterinärsfoder som vi fasar ut. De är kastrerade och normalviktiga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
VildaVittra
2017-01-11 22:14
#1

Ett foder från Kanada? Som har mycket sämre djurskydd? Verkligen? 

 Och "Låt oss inte bry oss om smältande polarisar eller oljeutsläpp. Isbjörnarna kan simma och sjöfåglarna får väl ta sig en dusch efteråt"?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lagavulin
2017-01-11 23:38
#2

För mig funka bägge sorterna lika bra, alla mina katter gilla Orijen!

Pia-69
2017-01-12 09:42
#3

#1 Har du katt? Vad har du för foder till den?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Sabbekatt
2017-01-12 10:25
#4

Jag brukar ge mina katter Cat & Kitten. 3 egna katter + att jag ofta har akutkattungar hemma hos mig gör att jag brukar köpa den stora 18 kilos påsen.
Har aldrig provat Regional Red, men har beställt den på nätet nu till mina katter (har bara mina 3 egna katter hemma just nu).

VildaVittra
2017-01-12 13:18
#5

#3 Nej, jag har inte en katt, jag har många och de får barf.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pia-69
2017-01-12 13:19
#6

#5 Okej!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
burmamys
2017-01-12 13:45
#7

Jag gav mina Orijen + Bozita blötmat en kort tid  innan jag började barfa. Som jag förstått det är det ett av de bättre märkena av torrfoder, med relativt mycket kött. Men jag vill inte ge torrfoder längre, finns så mycket som talar emot. Idag barfar jag mina katter!👍

Mellan de två är Cat & kiten något mildare och baserat på kyckling, medan Regional red är baserat på rött kött och därmed något "starkare". En katt som ätit torrfoder med mycket spannmål, som t ex Royal canin, kanske klarar Cat & kitten bättre, detsamma gäller för kattungar och katter med känslig mage.

vendelay
2017-01-12 18:57
#8

Jag kommer tyvärr inte att barf:a mina katter.

Tack, då testar jag Cat & Kitten!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2017-01-12 19:00
#9

#8 Det är ju ingen som har sagt att du ska göra det? Däremot påpekade jag om att Kanada inte har lika bra djurskydd som vi samt om effekterna av långa transporter till dig som hävdat bestämt att du som vegan är en mycket större djurvän än vi som stödjer djurvänlig uppfödning av slaktdjur. Hur får du den ekvationen att gå ihop? Dubbelmoralstejp kanske? Eller lider inte kanadensiska djur som de svenska?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
2017-01-12 19:13
#10

#9 Nej, jag bara sa det eftersom jag vet att det egentligen är det bästa men det inte är något jag vill göra.

Jo, självklart vore det bättre om det fanns ett likvärdigt veganskt alternativ men det forskas ju, så vitt jag vet, inte på det och därför får ju alla djuren lida för det. Är bättre med bra djurskydd men jag vet inte vi kan nog hålla med om att jag ändå hjälper djuren ganska mycket med mer än bara "skydd" - oavsett om de bor i Kanada eller Sverige. Det finns ingen djurvänlig slakt, men det är inte en diskussion jag tänker ha här. Du får starta en egen tråd för det.

Uppfödningen av dina extremt miljövänliga och djurskyddade kossor är ju faktiskt mycket värre än lite långa transporter med kattmat (ärligt talat, det är ju inte som att jag köper kattmat ofta…) och på grund av min livsstil är jag bra mycket mer miljövänlig än i stort sett alla andra här så. Men som sagt, starta en egen tråd.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2017-01-12 19:28
#11

#10Det finns ingen djurvänlig slakt, men det är inte en diskussion jag tänker ha här. Du får starta en egen tråd för det."

Om du inte vill diskutera saker, påstå inte helt felaktiga dumheter då, för de kommer inte stå oemotsagda. Om man tror att det inte finns djurvänlig slakt, har man inte varit koncentrerad under skolans biologilektioner. Du måste alltså ha missat att det tar några sekunder innan det gör ont efter att du satt handen på plattan. Exakt den företeelsen gör att man kan slakta helt smärtfritt. 

Tror du mig inte, sätt på spisplattan och när den är het, lägg handen på den. 

"Jo, självklart vore det bättre om det fanns ett likvärdigt veganskt alternativ men det forskas ju, så vitt jag vet, inte på det och därför får ju alla djuren lida för det."

Bättre för vem? Inte för katten eller de vilda djuren i alla fall. Möjligen att en och annan vegan skulle få för sig det. 

"Uppfödningen av dina extremt miljövänliga och djurskyddade kossor är ju faktiskt mycket värre än lite långa transporter med kattmat (ärligt talat, det är ju inte som att jag köper kattmat ofta…) och på grund av min livsstil är jag bra mycket mer miljövänlig än i stort sett alla andra här så. Men som sagt, starta en egen tråd."

Och här har du blandat ihop klimatvänlighet med miljövänlig…igen. Vilken gång i ordningen är det? Kor är miljövänliga, oljeföretagen försöker dock få mindre vetande att tro att kol uppstår ur tomma intet ur komagen (alltså kol som funnits naturligt i kretsloppet i modern tid) istället för att det skulle vara oljan som är orsaken till de ökade halterna (kol som inte funnits naturligt i kretsloppet sedan dinosaurierna knatade runt på jorden). 
Och hur får du din miljövidriga kost det till att du är miljövänlig? Ytterligare lite tejp kanske?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[nevamisse]
2017-01-12 20:14
#12

Har haft Orijen cat&kitten, men använder mest Acana.

vendelay
2017-01-12 22:32
#13

#12 Tack! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Den vilda djungelkvinnan
2017-01-15 12:35
#14

Vad jag förstått så räknar orijen in sitt köttinnehåll i färsk vint vilket gör att det är 70% mindre kött i påsen är det står på. När man använder köttmjöl är vattnet redan borta och mängden blir således större även om det ser mindre ut i skriften.

Den vilda djungelkvinnan
2017-01-15 12:36
#15

Alltså orijen är ingen superfoder dom många tror.

Pia-69
2017-01-15 12:42
#16

#15 Har du förslag på annat spannmålsfritt torrfoder som är bättre än Orijen?🤔☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Den vilda djungelkvinnan
2017-01-15 12:45
#17

Mush vaisto eller Barf. Orijen är väl ett helt ok foder men sanslöst dyrt då det är mest fusk med innehållsförteckningen. Ziwi peak är bra

Pia-69
2017-01-15 12:54
#18

#17 Men Mush och Barf är väl inget torrfoder?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Halvdansken
2017-01-15 13:01
#19

Jag skiftar lite mellan olika Orijen, Applaws och Arcana.  Katterna gillar lite ombyte. Samma med blötmaten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Den vilda djungelkvinnan
2017-01-15 13:24
#20

Varför måste det vara torrfoder? Drt är varken mer krångligt eller dyrare med barf i längden?

Annons:
smellcaramell
2017-01-15 13:39
#21

#20 kan vara krångligare om man till exempel har liten frys/ingen frys alls. Eller om man "ofta" åker bort på helger och måste ta med mat. Dessutom tar det tid och kraft att lära sig allt som behövs för en komplett foderstat vilket inte alla har tid/ork med. Och jag skulle inte kunna få tag på allt som krävs i närheten och då blir det krångligare i och med att jag måste ta mig flera mil för att få tag på det som behövs(inälvor o.s.v.). 

Jag är inte TS men vill bara visa på att det visst kan vara svårt att fodra med annat än torrfoder under vissa förutsättningar. Sedan gillar inte ens alla katter färsk mat så då måste man göra avvägningen om det är värt att en katt som kanske redan är smal tappar ännu mer i vikt "bara" för man ska "envisas" med att köra på barf/färskfoder.

TS: ursäkta att jag gick OT men kände att jag måste svara då det inte alltid fungerar att ge djuren det som "klassas som bäst" för tillfället(sådant förändras ju). Men som jag fattat det så är den bästa maten den som är "blötast" och råast och har så hög kötthalt som möjligt. Är två foder likvärdiga får man kanske göra en avvägning eller prova om katten funkar på ett foder och byta om man märker att det inte fungerar.

Den vilda djungelkvinnan
2017-01-15 14:41
#22

Ja men det finns färdig Barf som är helt okej. Mush vaisto t.ex. Sen annars ziwi peak som torrfoder. Jag fick uppfattningen att TS ville ge katterna det bästa och jag tror vaisto eller ziwi peak är bäst.

vendelay
2017-01-15 20:28
#23

Jag vet att färskfoder är bättre men de älskar torrfoder och jag vill inte ha en massa kött i min (väldigt minimala) frys.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Halvdansken
2017-01-16 00:09
#24

Ett problem som vi upplevt, är att om katterna kommer in med byte, så gömmer de ofta det nånstans, om de inte äter det direkt. Därför är jag tveksam till barf med större bitar rått kött. Halvruttna kycklingvingar under soffan är inte mysigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[AnimeV4]
2017-01-16 01:56
#25

Mjau annars? Kan stå i rumstemperatur om burken är oöppnad🙂

Bonkis
2017-01-16 09:19
#26

Jag använder Cat & Kitten. Funkar utmärkt! Min uppfödare använder också det :)

vendelay
2017-01-16 18:57
#27

#24 🤐 Nej, halvruttet rått kött under soffan vill jag inte heller ha haha…

#25 Mjau blötfoder får hanen! Honan vägrar äta det. Har testat alla smaker, olika förpackningar, blandat med vatten och torrfoder och annat men hon vägrar det hur jag än gör. Hon vägrar för övrigt all blötmat 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-16 22:02
#28

#27 Jaha! Förlåt om jag missade det. Trist att det inte passar damen😕

Halvdansken
2017-01-16 22:14
#29

#27. En av våra vägrar blötmat, vilket bekymrar mig lite då han börjar bli lite halvgammal, och är dålig på att dricka vatten. Men han gillar "pate". Vi köper en billig variant (den med mest vatten i), men det finns ju hur många sorter som helst. Har du provat det? Han vägrar alla "bitar i sås" varianter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vendelay
2017-01-16 22:53
#30

#28 Nej, lugnt, jag tror inte att jag hade skrivit det tidigare :)

#29 Vi har testat patéer, mousse, sås, gelé och allt jag kan komma på. Vi har testat allt från riktigt dåliga märken till Mjau och Bozita osv. Det enda som inte är torrfoder som hon kan tänka sig att äta är leverpastej, kokt skinka, smör och annat liknande onyttigt… Kokt vit fisk älskar hon också.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[AnimeV4]
2017-01-16 23:58
#31

#30 Nu är det ju säkert ett krångligt förslag, men det går inte att toppa matten med fiskspad eller så? Göra små bitar och låta stå så att det smakar riktigt gott, tänker jag. Varje dag låter ju lite besvärligt, men om man gör det vissa dagar? Blodpulver tror jag är vad man rekommenderar till hundar som äter dåligt.

Upp till toppen
Annons: