Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 766 ggr
Volpes
2017-01-11 19:26

Rött tandkött

Hej. Såg precis att Grimms tandkött är rött. Han är snart 6 månader så han har ju hållt på och tappat tänderna, kan det vara därför? 

Jag har tid hos veterinären den 31:a då han ska kastreras. Kan jag vänta med det tills dess och ta upp det där, eller borde jag åka in med han tidigare? 

Han är pig och så som vanligt och äter utan problem. Men han har dålig andedräkt och har haft det ett tag.

Annons:
burmamys
2017-01-11 20:50
#1

Han har förmodligen fått en inflammation i tandköttet i samband med att han byter tänder, jag har ingen egen erfarenhet men har pratat med andra som varit med om detta. Ska finnas någon pasta eller salva som dämpar inflammationen, ring djurkliniken och fråga så kan de säkert hjälpa dig!😊 Den dåliga andedräkten orsakas av inflammationen.

Pia-69
2017-01-12 07:55
#2

#0 Precis dom symptom som du beskriver hade min katt, det visade tyvärr sig vara Forl! Hoppas inte att det är det som din katt har, endast röntgen kan ge svar på om det är Forl isåfall!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2017-01-12 09:52
#3

#2 Det är en kattunge på 6 månader som håller på att byta till sina permanenta tänder, FORL brukar visa sig när katten hunnit bli några år gammal.😊

Pia-69
2017-01-12 10:00
#4

#3 Inte på min katt, han var lite över året! 😕


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2017-01-12 10:22
#5

#4 Oj det var tidigt, hemskt tråkigt att drabbas så! 😓 Men iallafall efter att de permanenta tänderna vuxit ut ordentligt, eller hur?

Pia-69
2017-01-12 10:31
#6

#5 Ja det var ett trauma för oss…  Men han hade jättedålig andedräkt redan när vi fick hem honom vid 4 mån. ålder, det hade inte vår första katt och har fortfarande inte dålig andedräkt. Däremot vet jag inte hur länge hans tandkött varit inflammerat innan vi upptäckte det! Men efter diverse behandlingar och medicinering gjordes röntgen och då konstaterades Forl, numera har han endast sina 4 hörntänder kvar, men är en lycklig katt ändå! 🐱🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Pia-69
2017-01-12 10:36
#7

#5 Jag antar att de permanenta tänderna var utvuxna eftersom han var över året?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Maria
2017-01-12 10:38
#8

#6 Vår ena katt har också bara sina hörntänder kvar på grund av FORL. Han var 5 år när det upptäcktes första gången och då opererades 8 tänder bort så han hade med all säkerhet haft det ett bra tag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
2017-01-12 10:38
#9

#6 Okej. Skönt att han mår bra med bara hörntänderna 😊 Ja då verkar det som att FORL kan utvecklas väldigt tidigt om man har otur. 😓 Tack för att du delar med dig!

Volpes
2017-01-12 21:34
#10

Jag skrev till väterinären och tydligen har jag vänt på sifrorna för datumet (virriga jag :P) Så han ska kastreras i morgon och då kommer de även kolla. Håll tummar och tassar för mig att det inte är FORL :/ Men ja som sagt så har han ju precis bytt tänder. Tappade sin sista hörntand i måndags så jag tror att alla är bytta nu, men inte säker, så jag hoppas att det bara är därför.

burmamys
2017-01-12 22:26
#11

Håller tummarna! 😊

Upp till toppen
Annons: