Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1359 ggr
Aaangelica
1/10/17, 7:02 PM

Vågar jag släppa ut honom?

Hej! Jag går i tankarna på om jag vågar släppa ut min nuvarande innekatt framöver. Det är så att jag ska flytta till ett hus under våren och min katt är just nu innekatt, jag tog hand om honom för ca 2 år sedan då han var hemlös och gick ute året om. Jag bor nu i lägenhet med en väg precis utanför så har inte vågat ha honom ute då jag är väldigt rädd för att han ska bli påkörd eller att han helt enkelt inte ska komma hem igen eftersom han hela sitt liv har gått ute och skött sig själv. Han verkar dock inte bry sig det minsta om att han inte längre får gå ut, tvärtom. Han verkar älska livet som innekatt och njuter varje sekund. Dock tänker jag framåt, när jag bor i huset (på annan ort) kommer jag troligtvis ha dörren öppen med insektsnät under sommaren vilket han säkert kommer förbi utan problem, och jag kan ju inte stänga in honom i något rum under dagarna heller. Kommer jag våga släppa ut honom igen? Det finns en väg ca 50 m från huset men det är inte alls mycket trafik där då detta är i en väldigt liten by och jag kommer att bo i utkanten av den. Men risk finns ju alltid att sina utekatter blir påkörda. Han har blivit min bästa vän här i singellivet och han är som en liten hund, han följer efter mig var jag än går, han pratar med mig, ska alltid ligga på mig, vet vad nej betyder, han kommer när man ropar och han sover varje natt under täcket i min famn, så självklart är jag rädd för att förlora honom. Vad tror ni, kommer ja våga släppa ut honom? Tror ni han kommer komma hem igen? Han är just nu okastrerad men kommer innan flytt kastreras (oavsett om han blir ute eller innekatt). Behöver lite hjälp med min beslutsångest och jag hoppas ni orkar läsa mitt inlägg. ☺

Annons:
Maria
1/10/17, 7:17 PM
#1

Kan du inte bygga en inhägnad i trädgården så kan ha ju både vara ute och inne.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
1/10/17, 7:18 PM
#2

När man flyttar till ett nytt hem, så ska man hålla katten inne i några dagar så de fattar vart de bor. Om du är orolig för att han ska försvinna, så sätt ett pejlhalsband på honom i början, det kan du senare sälja vidare om han visar sig hitta hem på egen tass. 

Att ha katt ute när man bor i hus är ganska smart, så man får mindre problem med sork och möss i trädgården. En innekatt kan ju bara hålla själva huset fritt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Uppkatten
1/10/17, 7:19 PM
#3

Många katter som har levt ute i hemlöshet vill ö h t inte gå ut sedan de väl fått komma in. De har farit så pass illa där ute. Själv skulle jag inte släppa ut en katt med en väg bara 50 m bort. Katter har inget som helst trafikvett. Du kan inte bygga en kattrastgård åt honom t ex i anslutning till ett fönster?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
1/11/17, 12:34 AM
#4

Avråder från att släppa ut honom fritt. Men en inhägnad skulle vara perfekt om han alls vill ut :)

burmamys
1/11/17, 1:10 PM
#5

Ja bygg en inhängnad om du kan, det är mycket bättre än att släppa ut honom!👍

Tips:

http://forvildadekatter.se/goda-rad/natning-av-balkong-uteplats-tradgard-2/

annzoo
1/11/17, 5:36 PM
#6

Det är småvägar som är farliga, jag känner en hund som blev dödad av en bil på en väg på landet där kanske 1-2  bilar passerade i veckan. så håll katten inomhus är mitt råd

Annons:
Aaangelica
1/11/17, 10:49 PM
#7

Tack för era åsikter! 😊 Det får nog bli så att han får fortsätta vara innekatt, det verkar trots allt inte gå någon nöd på honom för det. Då jag är osäker på att släppa ut honom & efter era åsikter så blir det nog bäst så då jag dessvärre inte kommer ha möjlighet att ordna någon inhägnad på ett tag. Ska jag vädra eller ha dörren öppen får han helt enkelt hålla sig på övervåningen under den tiden så han inte smiter 😊

[nevamisse]
1/12/17, 8:21 PM
#8

Tycker absolut att du ska ha honom som innekatt! Bygg en kattgård ute istället så kan han vara ute på ett tryggt sätt om han vill. Vädra kan man göra ändå och behöver man vädra med dörren öppen kan man ju stänga in katten i något rum en stund.

Volpes
1/12/17, 9:38 PM
#9

Jag vill också flytta till hus i framtiden och jag ahr alltid tänkt då att "då ska jag släppa ut katterna" Men jag har nu ändrat mig och kammer antagligen att bygga en stor inhängnad till dem i stället. Jag har lärt mig att det finns alldeles för mycket faror därute, och tyvärr så har jag lärt mig det den hårda vägen :( och det kommer jag alltid ha dåligt samvete över.

Upp till toppen
Annons: