Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 767 ggr
[Exotiiica]
1/10/17, 5:18 PM

Foderhjälp!

Hejsan!

Just nu har jag en renrasig Maine Coon kattunge på 6 månader som jag har matat med Royal Canin Maine Coon kitten. Men jag undrar om det finns bättre foder? Har hört att det innehåller massa spannmål katter egentligen inte behöver? Finns det bättre foder för en Maine Coon eller är RC det bästa?

Notera att priset inte spelar någon roll för mig bara det är av kvalité och fördel för katten.

Annons:
Scorpio97
1/10/17, 6:25 PM
#1

Det bästa man kan ge är BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda). Då köper man rått kött, råa ben, råa inälvor och liknande i butik, och ger till katten. Det kräver dock en del kunskap för att ge BARF eftersom man måste veta vad katten behöver få i sig för att veta vad man ska ge och hur mycket. 
Om du vill läsa mer om det kan du gå in på BARF.ifokus.se

Det finns även "färdig BARF" att köpa (oftast fryst) i djuraffärer, och i vissa mataffärer. Det kallas färskfoder. Det finns dock färskfoder som inte är helfoder, så man får se till att köpa rätt. Det tredje bästa är blötmat. Mjau eller Bozitas blötmat är bra, dom två innehåller inga vegetabilier. 
Ger man färskfoder eller blötmat (eller torrfoder) är det bra att ge katten lite råa ben då och då, eftersom det håller tänderna fina. Råa kycklingvingar är oftast i lämplig storlek (det är väldigt viktigt att alltid ge ben råa, aldrig tillagade)

Torrfoder skulle jag personligen inte ge till någon katt alls, för jag tycker inte det är kattmat. Katter är köttätare och jag tycker man ska försöka ge en så naturlig kost som möjligt. Potatis, ris, spannmål, grönsaker och liknande som finns i torrfoder (och vissa blötfoder) är inte något man bör ge till en katt enligt mig. Sen finns det såklart bättre och sämre torrfoder, men vilka märken som är bra får någon annan svara på för det har jag lite dålig koll på (eftersom jag inte skulle ge det alls, som sagt)
Mycket spannmål kan leda till att katten blir överviktig, får diabetes eller andra hälsoproblem. Dom flesta katter dricker dessutom för lite, för dom är skapade för att få i sig majoriteten av vätskan genom fodret. BARF, färskfoder och blötmat innehåller mycket vatten. Torrfoder gör det inte. Om katten får i sig för lite vatten ökar risken för urinvägsinfektion, urinstenar och liknande. 

Så jag skulle absolut rekommendera att byta till BARF, färskfoder eller blötmat. Om du väljer att byta får du dock se till att göra övergången långsamt. Är katten van vid torrfoder (speciellt med relativt mycket vegetabilier vilket RC brukar ha), så är det en ganska stor skillnad mot ett foder som enbart innehåller kött/köttprodukter. Så börja med en liten mängd av det nya fodret (typ en matsked) och låt övergången ta några veckor eller någon månad. Blir katten dålig i magen så backa några steg och ta det ännu långsammare.


//Jessie

Silvestris
1/10/17, 6:34 PM
#2

Jag håller med om att BARF är det bästa alternativet. MUSH Vaisto Cat är helfoder och finns i tre varianter (gul påse till växande katter). Vill man även ge torrfoder (eller bara) vet jag att en del main coon-uppfödare har goda erfarenheter av Acana.

Pia-69
1/10/17, 6:56 PM
#3

På zooplus.se och bitiba.se finns det många spannmålsfria våtfodermärken om man inte känner för att Barfa!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: