Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1625 ggr
Bonkis
1/10/17, 1:51 AM

Kal, röd och svullen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min devon rex på 9 månader har fått dom torra, röda fläckar på baksidan av bakbenen. Mellan rumpan och knät (borde det bli). Jag vet inte varför och är orolig för att det ska vara något dåligt :( Någon som kan ha en idé vad det är?

Annons:
Vixxen
1/11/17, 1:25 AM
#1

Kliar han sig?

nightingale
1/11/17, 6:35 PM
#2

Stackars kise :( Jag har en Devon som har en del bekymmer med sin hud.. vad jag förstått är något av det vanligaste som drabbar dem att det är en slags svamp, malassezia. Finns i så fall schampo och våtservetter för att behandla det eller iaf lindra.. men jag hade åkt till veterinären för säkerhetsskull! Finns ju online nu har jag läst :) Min katt med hudproblem får en medicin som heter atopica, som har hjälpt honom jättemycket. Från att nästan ha varit flint o kli-ig till att numera ha päls på (nästan ;)) hela kroppen och inte klia sig mer.. Hoppas det vänder snart för din lille kise

Bonkis
1/16/17, 12:40 AM
#3

Han kliar ingenting. Slickar där ibland men inte överdrivet (så mycket som jag kan se). Tvättar med asolsprit och smörjer varje dag och håller koll en kvart minst så det hinner gå in lite så han inte slickar bort allt. Syrrans hund hade ringorm (trodde vet.) för ett tag sen men när jag körde med fungoral blev det ingen skillnad. Det på baksidan av benen har blivit efter det. Iaf ökat… :( Blir nog en sväng till vet. i veckan så jag får reda på vad det är, för det är inget kul att se "sår" på sin bäbis…

[AnimeV4]
1/16/17, 1:48 AM
#4

#3 Jag skulle inte ha använt alsolsprit då det torkar ut. Gör koksalt istället. 1 krm havssalt utan jod på 1 dl vatten. Jag skulle även ha tratt ett tag om han kan ha det utan att må sämre/bli stressad. Hade själv en klådkatt nyligen, men han är bättre nu.

Han kan väl säkert vara smittad med ringorm om det är det? Ringorm är väldigt smittsamt, så om du varit hemma hos syrran kan du ha tagit med dig det hem.

Se till att ta prover för ringorm. Hittas inget kanske det är en god idé att röntga så att det inte är något under huden som gör ont.

Bonkis
1/16/17, 9:17 AM
#5

Jag har själv inte varit hos syrran men min mamma har och sen har hon varit här… :/ Är så orolig för att det ska vara ringorm och att man måste sanera allt x(

Vixxen
1/16/17, 6:17 PM
#6

Ta katten till veterinär och gör test för ringorm!

Annons:
[AnimeV4]
1/16/17, 10:03 PM
#7

#5 Nej, ringorm är ingen rolig historia! Har ni fler pälsdjur som skulle behöva behandlas?

Bonkis
1/17/17, 12:12 AM
#8

Nej han är ensam, som tur är… Försöker eliminera fisk i kosten pga allergi då jag läst att det kan ge liknande utslag. Hoppas det funkar :( Ringorm ska ju tydligen ge med sig själv mellan 60-100 dagar…

[AnimeV4]
1/17/17, 12:28 AM
#9

Aldrig hört att det försvinner av sig själv sådär, så jag är lite tveksam. Ringorm kan dessutom ligga latent, så om den "försvinner" en period och han sen blir stressad eller något kan det säkert blossa upp igen eftersom smittan finns kvar. Men jag är som sagt inte säker! Ni själva kan ju också få ringorm, så det kan bli en dum risk för smittspridning till andra människor och djur om ni inte sanerar ordentligt.

Har bara skumläst, men du kanske finner något nyttigt här! http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/ringorm-katt

crins
1/18/17, 2:32 AM
#10

Min måndagsexemplar till katt har ingen päls på sina bakben heller. Hon är kal på magen med men nu har det börjat växa ut! Mitt tips ta katten till veterinären! De kan ta blodprov och kolla i fall den är allergisk! Provet visar dock bara att det antingen är en "parasit" eller allergi! Kolla njurvärdet också! Ultraljud säger en hel del om njurfunktionen hos katt! Veterinären trodde att min katts hudproblem kan ha samband med njurarna! Lycka till

Bonkis
1/30/17, 9:35 AM
#11

Testade att undvika fisk i kosten och nu är utslagen borta! Återkommer dom så åker jag till vet :)

[AnimeV4]
1/30/17, 6:28 PM
#12

Åh, vad skönt! Hoppas att det håller i sig!👍

Upp till toppen
Annons: