Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1093 ggr
Lubsan
1/9/17, 1:35 AM

Hur gör ni/ känner ni när ni reser bort?

Vi har blivit tillfrågade att följa med på en resa som kommer innebära att vi är borta ifrån typ 04 en torsdag morgon till sent söndag kväll. Min pappa bor precis i närheten och det funkade fint att han gick hit två ggr per dag (o va här nån timme) när vi reste bort fre ef- sön ef i somras, detta blir ju dock ett dygn längre. Vi har två katter så dom aktiverar ju varandra en hel del. Det som är allra jobbigast är att jag saknar dom så himla mycket. Innan vi skaffade katterna så reste vi väldigt mycket, vi va nästan utomlands 7ggr per år. Jag skulle vilja resa bort en gång iaf per år utan att få skuldkänslor och känna en sån enorm saknad, hehe. Hur gör ni och hur tänker/känner ni när ni reser bort?

Annons:
Florrpan
1/9/17, 1:56 AM
#1

Har du två katter så har du mindre att känna skuldkänsla för. Bara någon hälsar på dem och ger dem mat så är allt lugnt. Se till att det finns fönster de kan spana från och ha lite musik/radio igång i ett av rummen.

Vi har lite mer problem med vår enda katt eftersom hon är döv, vilket gör att hon blir väldigt ensam när vi är borta flera dagar i sträck. Det vi brukar göra är att låna ut lägenheten till mina småsyskon som med glädje har föräldrafritt i några dagar(ungdommar). Alternativt kommer min äldre bror hit 1/2 ggr om dagen, kollar på netflix och gosar med katten. Det går inte alla dagar, men bara någon kollar till henne så är det bra. 

Får bara skuldkänslor när jag vet att hon varit ensam, t.ex när hon bara fått besök 1 gång på en dag. Hade vi haft 2 katter eller hunden hemma så hade jag inte haft skuldkänslor alls.

Pia-69
1/9/17, 7:28 AM
#2

Kan inte din pappa ha katten hemma hos sig istället?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Mangochanti
1/9/17, 8:01 AM
#3

Eller att pappa din vistas kvällarna hos er, typ äter middag och ger kissarna sin mat och stannar för att se tex Tv och åker hem å sover, återvänder för fm utfodring? På så sätt får ju kissarna sin dos med mänsklig kontakt.
Eller om du/ni har någon annan närstående som kan vara inneboende under helgen? För egen del reser jag mina korta resor på egen hand och sambon är hemma, vid längre gemensamma resor är min vuxna son här kvällstid.

Har också två kissar, fast tillfälligtvis 6 st nu då vi har kattungar. Saknaden finns nog alltid där och oron :-) Är själv lite "höns" matte och vill inte gärna vara borta från kissarna.
Har ju skaffat katt för att det är mitt intresse, inte för att resa och vara borta men man måste tillåta sig att leva också :-)

Lycka till och trevlig resa.

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Wony
1/9/17, 8:34 AM
#4

Jag är alltid lite nojjig när vi åker bort, men vi har bra grannar som kommer och sköter om katterna 2ggr om dagen, och katterna tycks inte ha några alltför stora invändningar. Men då har vi också tre katter, varav två leker mycket med varann och en behöver lite mer eget space. 

Jag tror att man alltid är lite nervös över att lämna katterna men det ser jag inte som något konstigt direkt. :)

micki78
1/9/17, 1:42 PM
#5

Jag reser inte bort om jag inte har någon som sover över och tar hand om mina katter eller om familjen kan ha dem hos sig. Jag skulle aldrig lämna dom helt ensamma mer än ett dygn, (om ens det) jag har inte gjort det hittills. Det är ju såklart personligt det där, men har jag ingen som kan vara hos dem så får jag stanna hemma. Du får väl tjata lite på din pappa så att han kan ha dem hos sig?:))

Lubsan
1/9/17, 2:44 PM
#6

Ja pappa har/kan gå till oss på förmiddagen en liten stund. och sedan vara några timmar på kvällen, äta mat o kolla lite tv osv. Han vill dock sova hemma hos sig, vilket jag förstår, och jag vill itne flytta på katterna. Delvis för att våra katter hatar att va i sin transportbur (om den rör på dig dvs, dom sover i den hemme ibland, hehe) och delvis för att pappa är rökare och garanterat kommer gå ut på balkongen hos sig och den är inte innätad. En olycka kan ske fort tänker jag. 

Men ja, det bör ju funka fint om pappa kollar till dom någon gång per dag. Frågan är bara om JAG pallar sakna dom så länge, hehe. Får ta mig en funderare helt enkelt.

Annons:
[nevamisse]
1/9/17, 11:33 PM
#7

#6 Låter bra. Jag skulle också helst lämna våra katter hemma med god tillsyn, än att flytta på katterna. 

Jag tror du kommer lida mest av att sakna katterna än tvärtom, eftersom katterna har varandra och bra med tillsyn. :)

Upp till toppen
Annons: