Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1445 ggr
Caylina
1/8/17, 2:05 PM

Katten kissar i våra sängar

Hej alla kattvänner

Jag vänder mig till er här inne som säkert liksom mig har en del erfarenhet vad det gäller katter:)

Vår honkatt som är 8 månader har sedan ett par månader tillbaka börjat kissa i våra sängar. Jag är övertygad om att problemet är psykiskt och man tycker ju att man har testat allt. Men uppenbarligen inte eftersom hon fortsätter kissa.

Vi har sprayat med Piss-Off, sett till att hennes låda är ren, stänger dörrarna till det rum hon kissar i ( det funkar ju dessvärre inte alltid att ha dörrarna stängda hela tiden) Hon är nyligen kastrerad i hopp om att hon ska sluta kissa utanför lådan. Hon har hittills varit inne (hade tänkt vänta till våren innan vi släpper ut henne) men nu misstänker vi att hon är understimulerad och behöver vara ute. Vi har hundar också och den ena leker hon väldigt mycket med. Hon är alltså aldrig ensam. Lådan är ren (kanske idé att skaffa en till??) och hon använder lådan precis som vanligt, som alla katter gör. Verkar inte vara missnöjd på det viset. Hon är annars en väldigt gosig och snäll katt men vi märker att hon har mycket spring i sig och därför misstänker vi understimulans. Så nu får hon gå ut i allafall.

Har även lagt kattmat i barnens sängar och det verkar fungera hittills men då har vi ändå koll på henne och har dörrarna stängda in till deras rum, förutom när vi är där. Nu kissar hon i vår säng med, där hon annars brukar sova tillsammans med oss. Borde det inte vara onaturligt att kissa där man sover? Nu har jag lagt kattmat där med. Har läst att endel lägger typ något plastigt i sängen för att slippa tvätta, men hur kul är det i längden? Inget speciellt har hänt heller utan det kom från en dag till en annan. Hon får massor av kärlek och hon ser även till att ta för sig. 

Är det någon av er som fått bukt med problemet? Man kan ju läsa sig till en massa tips men vad hjälper egentligen? Någon med egen erfarenhet? Jag har haft många katter genom åren men ingen med detta problem.

Annons:
OberonsMatte
1/8/17, 2:14 PM
#1

Vad har ni för slags låda (med eller utan tak, med eller utan svänglucka)?

Vilken Kattsand är det i lådan och hur tjockt lager?

Hur ofta rensar ni sanden från kiss och avföring?

Var är lådan placerad?

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
1/8/17, 2:19 PM
#2

Har ni tagit henne till veterinär för att kontrollera om hon kan ha inflammerad urinblåsa, urinvägsinfektion eller något annat fysiskt problem, innan ni utesluter det helt?

Caylina
1/8/17, 2:23 PM
#3

Vi har en vanlig låda med kant på. Använder crystal, luktfria kristaller och har alltid gjort. Inga problem innan med det. Rensar lådan varje dag, byter helt ca 2- 2,5 vecka. Har ett ganska rejält lager sand i så hon ska kunna gräva ordentligt. Lådan står inne på en liten toalett där dörren alltid är öppen (förstås) och det är knappt någon som använder den toan utan den är liksom hennes.

Caylina
1/8/17, 2:24 PM
#4

Hon har nyligen varit hos veterinär så den fysiska biten ska vara klar:)

OberonsMatte
1/8/17, 2:25 PM
#5

#3 Kristallsand är en vanlig orsak till felkissande. Kristallerna känns hårda och vassa mot kattens trampdynor. Byt till finkornig klumpbildande sand istället.

Sajtvärd Katter iFokus

Aleya
1/8/17, 2:28 PM
#6

Tänk på att ha en mer sandig sand i kattlådan. Det kan funka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Caylina
1/8/17, 2:29 PM
#7

Är det så? Jag ska testa att byta, men hon använder som sagt lådan flitigt och både kissar och bajsar i lådan. Känns långsökt att det skulle vara orsaken, men det skadar nog inte att testa byta sand och även skaffa en till kattlåda.

OberonsMatte
1/8/17, 2:39 PM
#8

#7 Om problemet ligger i själva lådsituationen är det nästan alltid så att det först efter en tid visar sig genom enstaka felkissningar. Katter har så stark instinkt att inte förorena "var som helst" att de håller sig till lådan in i det längsta. Om lådbesöket alltid innebär ett visst obehag blir det dock mer och mer lockande att ibland hitta bekvämare platser.

För att inte befästa beteendet gäller det att reagera snabbt och genast göra de förbättringar man kan. Det är inte naturligt för katter att kissa och/eller bajsa fel utan ett tecken man bör ta på allvar.

Sajtvärd Katter iFokus

Aleya
1/8/17, 2:46 PM
#9

#7 dom är ökendjur från start och har tassar som är byggda för det. Om du tycker det är otrevligt att trampa på eventuella kristaller från kattlådan, vad tror du inte katters tassar tycker att det är då? Och så fort katten bajsat så ta upp ur lådan omgående.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Caylina
1/8/17, 2:59 PM
#10

Absolut värt att testas, vi vill ju inget hellre än att hennes problembeteende ska upphöra. Funkar det är jag väldigt tacksam (och hon med gissar jag;) 

Jag ser alltid till att lådan är ren, rensar varje dag och alltid efter hon har bajsat i lådan. Hon har aldrig reagerat på just sanden tidigare, men visst, det kan vara att hon upptäckt att hon inte gillar den nu den senare tiden. Får bli en annan sort:)

burmamys
1/8/17, 5:55 PM
#11

Instämmer helt med Oberonsmatte och Aleya om att kristallsand kan leda till felkissande på grund av att det är vasst och obehagligt för kattens känsliga tassar. Jättebra att du ska testa annan Kattsand!👍 Välj oparfymerad, klumpbildande av antingen bentonitlera (vanlig kattsand) eller träströ (miljövänligt). Jag använder Cats best öko plus, som är regisserad krossad strö, finns även mer finkorniga varianter, jag tror en av dem heter Soft cat, och med tanke på att din katt börjat kissa fel så är det viktigt att det är riktigt finkornigt och mjukt under tassarna.😊 Kolla på Zooplus så hittar du ett brett utbud av olika sorter! Eftersom ni bara har en låda nu så rekommenderar jag att ni skaffar en låda till (en billig plastlåda går bra), och häller den nya sanden där, så får hon välja. Alternativt så kan ni blanda lite av det nya i den befintliga lådan och gradvis ha i mer tills ni bytt ut all kristallsand mot lerbaserad eller träbaserad sand. 😊

nightingale
1/11/17, 6:48 PM
#12

Hej! Min katt kissade utanför lådan jättemycket när han var i ungefär samma ålder.. och äldre.. Jag testade allt.. men han lyckades ändå komma åt sängen att kissa på. La världens största folie över sängen för katter gillar visst inte det hade jag läst… men min lille odåga lyckades krypa Under foliet för o kissa…!(det var ett sånt stort folieskynke folk får när de sprungit maraton typ). Hur som helst, det som faktiskt hjälpte var en kattkompis. Men det är ju också ett lotteri, vissa blir ännu mer stressade av det. Jag ville bara haft en katt egentligen, men nu är jag så himla glad för att jag skaffade en till, för de underhåller varandra på ett helt annat sätt, och är världens gosigaste :) Dessutom kan jag nu ha alla dörrar öppna i lägenheten utan att behöva tvätta sängkläder. :) Hoppas det löser sig hur som helst, håller tummarna för att kattsanden var problemet!

Caylina
1/13/17, 9:23 PM
#13

"Pepparpeppar" så har hon inte kissat i våra sängar på flera dagar nu:)

Har köp ny, större låda, dyr finkorning Kattsand så nu har hon 2 lådor att använda o de rensas flera gånger om dagen, lagt kattmat i alla sängar ( så nu äter hon bara där;))Läste att någon gjort det och att katter inte vill kissa där dom äter. Hon har även fått börja känna på utelivet, hon nöjer sig med att vara ute typ 15 min max sen vill hon in. Lite nya leksaker fick hon oxå. Nöjd kisse hittills! Hoppashoppas att det fortsätter så, men vågar inte lämna dörrarna öppna när vi jobbar än, men hon har iaf inte kissat där idag när dörrarna stått öppna hela dagen…. Så ni som har katter med kissproblem- kanske detta kan vara till hjälp. 

Superstort tack till er som kommit med de här tipsen!

Annons:
burmamys
1/14/17, 1:07 PM
#14

Tack för uppdateringen!🙂 Jättebra att det verkar ordna sig för er!👍

Upp till toppen
Annons: