Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 876 ggr
Honestyisdead
2017-01-06 22:23

Galna

Jag har alltid tänkt att kattungar är vilda och busiga. Blev förvånad när jag skaffade mina katter. Hanen var 3 månader  och honan var 4 månader. Dom var så lugna, lekte aldrig med varandra och busade bara lite med mig. Sov när jag sov. 

Nu plötsligt vid 1,5 år har dom blivit galna. Dom jagar varandra, brottas och gör allt dom inte ska. Detta flera gånger om dagen. Värst är att dom av någon anledning börjat härja när jag ska sova. Varje kväll i några veckor nu. Dom för ett jäkla väsen!

Är det vanligt att katter blir vildare när dom blir äldre? Förstår inte varför det plötsligt börjat. Ingenting har ändrats i rutinerna.

Annons:
[nevamisse]
2017-01-07 09:01
#1

Våra katter är 1,5år och 10 månader. Den äldsta är mer galen nu än tidigare. Hon söker mer uppmärksamhet nu och behöver springa av sig och leka mer, men de sover ganska mycket också. Brukar bli ett större race på förmiddagen och ett stort på kvällen.

meduselds
2017-01-07 10:43
#2

Kanske kan vara så att de inte riktigt får utlopp för all energi de har. Provat leka med dem så de blir riktigt trötta innan du lägger dig?

burmamys
2017-01-07 10:48
#3

De har väl blivit tonåringar och börjat testa gränser och göra upp om status och privilegier inför vuxenlivet! 😉👍

burmamys
2017-01-07 11:52
#4

Om du planerar att ändra något hemma eller i rutinerna så kan det vara bra att passa på nu, så de inte behöver börja om igen sedan. 😊 När de har gjort upp om alla stora och små detaljer som har betydelse för dem, så kommer de att återgå till att bli lugna och självständiga katter, med alla roller och privilegier tydligt uppdelade mellan sig. Tills det kommer en ny familjemedlem, nya möbler, ni kanske flyttar, m.m. som kan störa ordningen så de måste ta en ny "diskussion" om vem som har rätt att göra vad i reviret. Men förhoppningsvis kommerdet att gå mycket fortare nästa gång, nu med mognadsprocess och allt så kan de nog hålla på några månader…. 😉

Honestyisdead
2017-01-07 11:55
#5

#2 Det gör jag alltid.

Honestyisdead
2017-01-07 11:55
#6

#4 Så spännande ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: