Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1541 ggr
indra-bus
2017-01-06 13:24

Ej vaccinerad?

Vi kommer troligen ta över en katt, som har bott hos en gammal tant som ska flytta till älderboende. Hon är lite dement o vet inte om och när katten fått vaccin. Vag gör vi? Katten är 9 år.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
bena
2017-01-06 13:29
#1

Ringer en vetrinärklinik och rådfrågar. Det är troligtvis ingen fara att vaccinera igen.

ApanAnn
2017-01-07 13:28
#2

Min veterinär sa att det går att vaccinera varje vecka om en känner för det (det är inte farligt) men det ger inte bättre skydd. Vi glömde vaccinationskorten så de fick dubbelvaccin 2 år på raken för säkerhets skull. Vi visste ju att de fått vaccin men jag är glad att veterinären gjorde så för säkerhets skull. De är på katternas sida.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

indra-bus
2017-01-09 09:33
#3

#2 Då skulle jag bytt veterinär, Jag har blivit tveksam mot vaccin har läst en massa om de.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2017-01-09 15:34
#4

Lättast är ju att ringa kliniken hon brukade gå till och fråga när katten vaccinerades senast om tanten inte har vacconkortet.

indra-bus
2017-01-09 17:49
#5

Ja de skulle jag kunna göra men  hon är så virrig att hon inte vet. Hemtjänsten  har fått hjälpa henne med katten på slutet. Hemtjänsten och anhöriga vet inte. Här används vaccinet man vaccinerar med var 3  år. Jag ska ringa min vet i morgon o fråga min katt är ju vaccinerad o denna katten kommer bli innekatt  dubbel vaccinera tror jag gör mer skada än nytta.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2017-01-09 17:58
#6

Vad är det för ett vaccin?

Annons:
indra-bus
2017-01-09 19:09
#7

Jag vet inte vad vccinet heter eller vilken tillverkare . De har jag aldrig frågat . Där litar jag faktiskt på veterinär att de ger rätt dos

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

ApanAnn
2017-01-10 20:36
#8

#2 Det är mycket konstigt det finns att läsa om vacciner, men godkända vacciner är väldigt säkra och har få biverkningar. Om det inte är ett levande vaccin (vilket nästan inte används längre) är det absolut ingen fara att ge en dos lite tätare. Om din veterinär bedömer att katten är frisk nog att få en vaccination är det bättre att ge den även om ni inte vet när senaste dosen gavs. Innekatter kan också utsättas för sjukdomar, t.ex om vi får med oss någon skit på skorna. När/om vi väl får med oss något kan en innekatt råka betydligt mer illa ut än en utekatt som har potential att exponeras oftare.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

alicia lind
2017-01-12 22:05
#9

Nej aldrig att jag vill de en dubbel dos. Jag har läst en hel de om vaccin på sistone och de var ingen positiv läsning,  Men läkemedel industrin vill känna pengar. Veterinären oxå.  Att jag skulle trampa i kattskit utan att märka den och gå in med de, risken är nästan obefintlig.  Katter kan få sjukdomar men infektions sjukdomar måste men ha varit i kontakt med smitta för att få.

Honestyisdead
2017-01-12 22:15
#10

#9 Är man en människa som är ute och rör på sig mycket är det inte otroligt. Ännu mindre om man har katter som träffar andra katter.

Ungefär som att säga att vaccinera vi ger våra barn är onödiga samtidigt som en del sjukdomar nästan utrotats helt tack vare dom.

[[pimey]]
2017-01-12 23:43
#11

Det är inte bara kattskit utomhus som kan förs med sig smitta in utan en hel del annat! Att inte vaccinera sin innekatt är bara idioti

ApanAnn
2017-01-13 00:03
#12

Det där är bara dumheter… det kostar väldigt mycket mer om en människa eller djur skulle bli sjuk och behöva massa medicin och intensivvård än den lilla kostnaden för vacciner. Ännu värre: vissa sjukdomar är numera utrotade eller så gott som utrotade. Vad ska de nu tjäna pengar på? Så om läkemedelsindustrin var helonda och bara skulle vilja tjäna pengar skulle de vägra sälja vacciner. Visst att det finns fula delar av läkemedelsindustrin, men så mycket mer än halvonda skulle jag inte säga att de är ;) Ja ja, gör som du vill. Katten kan ju klara sig men jag hade tyckt att det är en onödig risk.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[[pimey]]
2017-01-14 00:08
#13

Ja tänk bara på sjukdomar som barn fick förr polio, röda hund, mässlingen. Idag är de utrotade tack vare vaccin så för mig är det ren hälsofara att inte vaccinera sina barn. Och definitivt inget företag bara vill tjäna pengar på. Bara konspirationsteorier! Dessutom vaccinerar du inte din katt och den blir sjuk får du inte ut ett korvöre på försäkringen!

Annons:
Honestyisdead
2017-01-14 00:11
#14

Precis.  Konspirationsteorier.

Upp till toppen
Annons: