Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1087 ggr
Lilla Gumman
1/3/17, 9:53 PM

Kristallsand

Vi har kritallsand till våra katter. Kristallsanden absorberar ju kisset. Oavsett märke på kristallsanden så står det att man tar bort avföringen, men låter kisset vara kvar och rör runt i kristallerna. Efter 20-30 dagar byter man kristallsand.

Vi har två katter och varsin låda. Har alltid följt instruktionen på påsarna.

En kompis sa till mig idag att en av hennes kompisar hade ringt till tillverkaren av kristallsanden för nästan 3 år sen. Den som min kompis kompis pratade med i telefonen blev nästan arg och sa att "sunt förnuft" säger att man tar bort både bajset och de kristaller som det är kiss i, samt fyller på lite ny kristallsand. Efter en 20-30 dar byter man alltihop.

Ni som har kristallsand, tar ni bara bort bajset och rör runt i sanden? Eller tar ni även bort kristallerna med kiss i dagligen? 

Eftersom kristallsanden absorberar kisset och vattnet avdunstar blir det ju helt torrt och luktfritt i lådan. Så att man ska ta bort de gula kristallerna med kiss i har jag inte haft en tanke på.

Annons:
[Nyamöjligheter]
1/3/17, 10:07 PM
#1

Jag gör som du. Jag låter kisset vara kvar och tar bara bajset. Sedan låter jag lukten och hur det ser ut avgöra när jag byter i lådan. Tycker jag det är äckligt så brukar min katt tycka detsamma, så ibland ser jag till att byta kristallsand oftare. Annars anser jag att kristallsanden är vad som fungerar bäst av allt jag provat.

Upp till toppen
Annons: