Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2227 ggr
Tyst
2017-01-03 10:41

Katt som magrar

Jag har en katt som är 15 år, vanlig huskatt. Han har en smal och liten kroppstyp och har aldrig varit särskilt sugen på mat. Han har ätit rätt lite i hela sitt liv men varit i bra hull för sin kroppstyp, samt pigg och frisk så jag har inte lagt mig i så mycket.

Nu det senaste året har han ätit ännu mindre, och har magrat ur. Vid juni förra året var han på sitt "magraste" och åt knappt alls. Vet sade att tänder mm verkade vara ok, att han inte var så farligt mager, försök se till att han äter mer bara. Han började äta bättre i juli, och lade på sig mer hull men slutade igen någon gång i slutet av augusti. Magrade igen, och åt upp sig till normalhull i november, nu är han på väg att magra igen.

Till saken hör att han har problem med kristaller i urinen (stuviter), så länge han äter Hills c/d foder funkar det, men ger jag något annat foder kommer de tillbaka inom en månad eller så. Så jag har inte vågat ändra/ge så mycket annan mat. Jag är lite rädd att han inte riktigt gillar maten och att det kan var felet.
Har även märkt av ett mönster av att han, när han har de perioder att han äter mindre, dricker väldigt mycket istället.

Så: Någon med tips på vad jag kanske kan testa med istället för det foder han har just nu, som då funkar för katter med stuvitproblem?
Är det vettigt att begränsa hur mycket han dricker när han dricker så kopiöst mycket? Tänker att han kanske dricker sig mätt, men gillar inte att begränsa vatten för just katt.

Annons:
Tjeja
2017-01-03 10:49
#1

Har veterinären kollat så kissen inte har fått diabetes då? För övrigt finns det aptitökande medicin att ge till katter. Mirtazapin i mkt små doser ger fart på aptiten. Man får skrapa av en liten knivsudd från en 15mg tablett o ge typ.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tyst
2017-01-03 11:22
#2

#1 

Ja diabetes kollade de när vi var där, jag bad dem göra det med tanke på att han drack så mycket.
Blir det inte bättre snart skall jag ringa och rådfråga vet, hade ingen aning om att det fanns aptitökande, skall fråga om det då.

Det är så svårt när det lixom går i vågor, han blir ju bra i perioder. Och de perioder han är mager så är han fortfarande sitt pigga glada själv, och inte alls nära någon riskzon som vet senaste uttryckte det.

Agafia
2017-01-03 11:30
#3

Njursvikt ? Sköldkörtelproblem ?

Tyst
2017-01-03 11:43
#4

#3

De kollade njurarna men inte sköldkörtlarna sist, bra att ta med nästa gång om han inte blir bättre.

annzoo
2017-01-03 12:14
#5

ta blodprov för att se att de inre organen mår bra

Pia-69
2017-01-03 12:46
#6

Är det våtmat som du ger honom? Tror att våtmat är att föredra för katter som får kristaller i urinen?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Tyst
2017-01-03 13:10
#7

#6 Han får både blötmat och torrfoder som är till för katter med stuvitproblem, som man bara kan köpa hos veterinär. Han äter ungefär hälften av varje skulle jag gissa.

Under hans bra ätperioder kan han äta upp ungefär 6 matskedar blötmat/dag, och 1-2 matskedar torrisar.
 Dåliga perioder äter han kanske 1 matsked/dag och några tuggor torrisar, och under de perioderna dricker och kissar han mycket.
Har som sagt aldrig varit särskilt förtjust i mat, och har nog ätit ungefär så här hela sitt liv. Börjar fundera på om det gick bra när han var yngre men att han nu har svårare att hålla hullet iom åldern.

kattöga
2017-01-03 13:32
#8

Ge helst blötmat, så får katten i sig vätska med maten. Det finns i några olika smaker, beroende på vilket märke du köper. Royal Canin och Specifik har kattmat som motsvarar Hill's c/d-foder: Urinary S//O. Specifics foder tror jag heter FXD. Jag har jut nu mammas två katter här hemma och den ena har haft stora problem med struvit och går nu på just denna mat. Förhoppningsvis får han inga återfall igen.,,, men vet inte om jag vågar hoppas för mycket… Båda katterna får nu samma mat. Jag varvar alla sorterna för att de inte ska tröttna på nån av dem. Denna medicinska maten är extra saltad just för att de ska dricka mycket. För att de ska skölja ur blåsan, för att motverka struvitbildning. Mammas katter får både blöt- och torrfoder - särskilt han med struvitproblem föredrar torrfoder. Och hellre att han äter både och och ordentligt än att han matvägrar… Kanske är din katt helt enkelt less på samma mat hela tiden? På zooplus.se kan man beställa någon eller några av matsorterna till en billigare peng. Det är ju ingen billig mat de ska ha… Och särskilt veterinärklinikerna tar ju rejält betalt… Hoppas ni hittar lösningen på din katts svajande mathållning!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Tyst
2017-01-03 13:52
#9

#8
Tack så mycket för tipsen. Han äter som sagt väldigt 50/50 blöt och torrmat och eftersom han dricker bra och inte får några fortsatta problem med just stuviter när han äter så, fortsätter jag ge obegränsat med torrisar. Som sagt hellre att de äter…
Skall kolla och beställa hem de andra foder du tipsade om när jag kommer hem!

Maten är definitivt inte billig, speciellt inte när man måste slänga mer än hälften av blötmaten för att katten inte äter upp. Men urfin i päls, leder och allt är han i alla fall, jag inbillar mig att det beror lite på maten så känns det inte lika surt.

Pia-69
2017-01-03 13:53
#10

Bitiba.se  brukar ha lägre priser än zooplus! ☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

micki78
2017-01-03 16:57
#11

Man ska aldrig begränsa kattens drickande, han dricker för att han behöver det.

Kolla gärna köldkörteln, min katt har både det och njursvikt, hon har gått ner i vikt trots att hon äter som en gris, och veterinären sa att det beror antingen på njurarna eller sköldkörteln, och så dricker hon massor.

Nu behöver det inte vara så för din katt, men sköldkörtel kan ställa till det en del med vikten och annat så det är bra att ta upp det med vet.

Jag hade även en katt som magrade jätte mycket på kort tid, han ville inte äta särskilt mycket. Han hade Bukspottskötel fel. Kan vara bra att kolla det också.

Tyst
2017-01-04 09:54
#12

Har varit hos vet nu och kollat upp lite diverse, när allt var klart var vet övertygad om att han helt enkelt är en sådan katt som är kräsen och inte så hungrig av sig.
Blir det värre skall han få aptithöjande men hon tyckte att så länge han inte gick under viktgränsen för hans storlek var det onödigt att ge det, skulle ringa om det hände.
Vet trodde att det gick bra när han var ung att äta som han gör, men att han nu när han är äldre har lite svårare att ta till sig näringen och därför magrar. Så nu har jag beställt smakprov på lite olika sorters mat som hon rekommenderade. Hon sade även att jag försiktigt skulle experimentera med "människoföda" som tex äggula, och se om han vill äta sånt, men ha stenkoll på kisseriet och sluta så fort han visade att något var fel.
Så nu är det bara att experimentera vidare! Jag börjar med äggula i små mängder medan jag väntar på smakprover 🙂

Upp till toppen
Annons: