Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 865 ggr
Shqiponja
12/28/16, 6:13 PM

Tips på hur jag kan underlätta toa-träningen

Hejsan!

Nu på Julaftonskvällen räddade min make en stackars liten 3 månader gammal kattunge(Athena) från ett hemskt hem(mer information finns här)

Hon har varit extremt duktig på att använda lådan med tanke på vilka omständigheter hon har levt under. Självklart händer det olyckor, mest med bajset. Hon har bara kissat utanför lådan 7 gånger sedan vi fick hem henne för 5 dagar sedan. Bajset har hon lite svårare med. Jag flyttar alltid bajset över till lådan då det har skett en olycka och rengör efteråt. Lådan rensas ut med jämna mellanrum för att den inte ska vara för "smutsig" för henne, vet att katter kan ha svårt att uträtta sina behov i lådan om den är för "smutsig". Ger henne beröm varje gång hon går på lådan och händer en olycka städar jag bara undan det tyst och stilla för att hon inte ska bli rädd.

I lördags var första gången hon fick komma in i ett hem och hon har levt ute på den förra ägarens tomt sedan hon var 3-4 veckor gammal. Så att gå på låda är ingenting som hon har lärt sig. Tyvärr är djurskyddslagarna i landet där jag bor icke-existerande och jag kan inte ens polisanmäla den förra ägaren för allt han utsatte min lilla älskling för. Bara att ta henne ifrån sin mamma så tidigt visar på vilken avsaknad av empati han hade för min gudinna.

Trots att jag aldrig straffat henne när en olycka händer så ser jag på henne att hon blir orolig då det skett. Jag vill därför gärna ha så många tips som möjligt för hur jag kan underlätta toa-träningen för henne.

Här är vad jag har gjort än så länge:

  1. Flyttat bajset till lådan då det har skett en olycka
  2. Städat upp ordentligt med medel för att få bort lukten från platsen hon bajsat på
  3. Flyttat henne till lådan då jag ser att hon är på väg att bajsa utanför
  4. Beröm då hon gått på lådan
  5. Ser till att lådan hålls ren(inte blir fylld av bajs)
  6. Håller mat och vattenskålar på ett ordentligt avstånd från lådan
  7. Har fler lådor utsatta på dom platser där hon oftast går
  8. Håller stenhård koll på vad hon äter så hon inte får i sig någonting som kan göra henne dålig i magen
  9. Vi håller till i rummet där hon känner sig trygg(där hon även klarar av att vara själv). I resten av lägenheten är hon alltid under konstant uppsikt av mig och min make för att vi ska kunna se ifall hon är på väg att uträtta sina behov

Hon avmaskades igår och har sedan hon kom till oss fått börja äta riktig kattmat vilket hon aldrig har gjort förut. Sen är hon väldigt ung och har dessutom aldrig fått lära sig att gå på låda tidigare så jag vet att det kommer att ta ett tag innan hon lär sig. Har jobbat med hundar väldigt stor del av mitt liv och har haft hand om dom i livets alla skeden. Från 1 veckors valpar hos uppfödare till slutskedet precis innan dom somnar in. Jag vet att det tar tid att träna och att det kan hända olyckor även långt in i framtiden. Jag vet att en 3 månader gammal katt inte har full kontroll över när och var kisset och bajset kommer och jag har ingenting emot att torka bajs eller kiss från golvet. Men min lilla älskling ser så plågad ut då olyckorna händer att jag vill göra allt jag kan för att underlätta hennes träning. Någon som kan hjälpa? Jag, min make och Athena skulle vara er evigt tacksamma ❤️

Stolt "mamma" till katten Yoda

Annons:
OberonsMatte
12/28/16, 6:19 PM
#1

Hur stort är rummet hon vistas i och hur ser det ut, vad kissar och bajsar hon fel på? Hur många lådor finns det där? Vilken typ av lådor är det? Vilken sandsort har ni i lådorna? Hur ofta rensar ni i lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Shqiponja
12/28/16, 6:30 PM
#2

#1 Rummet hon känner sig tryggast i är ca. 3,5x4 meter. Det finns klättermöjligheter och även platser hon kan gömma sig på. Det är vägg i vägg med sovrummet så hon hör oss på nätterna och vet att vi är där. Då det händer olyckor med kisset är det oftast på utlagt papper eller om vi glömt ett par tofflor där inne. Bajset hamnar alltid på golvet. 3 lådor har hon då det är 3 platser som vi sett att hon brukar gå på. "Huvudlådan" är införskaffad hos veterinären och är öppen med en liten kant runt för att minska risken att hon ska sprätta ut bajset utanför. Dom andra 2 är egentligen bara vanliga plastlådor som hon enkelt kan ta sig in och ut ur. Vi har Trixie Kattsand som är den enda kattsanden som finns att få tag på här. Lådorna rensas 2-4 gånger per dag beroende hur mycket bajs det är i dom

Stolt "mamma" till katten Yoda

OberonsMatte
12/28/16, 6:45 PM
#3

#2 När jag googlar på Trixie Kattsand kommer det bara upp kristallsand, är det sådan sand eller vanlig lerbaserad ni har?

Sajtvärd Katter iFokus

Shqiponja
12/28/16, 7:06 PM
#4

Tyvärr kristall, hade helst sett att vi kunde ha en finkornig Kattsand. Har skickat ut efterlysningar till alla djuraffärer här efter en finkornig kattsand

Stolt "mamma" till katten Yoda

OberonsMatte
12/28/16, 7:23 PM
#5

#4 Hoppas att ni får tag på finkornig sand. Kristallsand är alldeles för hård och obehaglig. Tills ni får tag i riktig sand kanske ni kan prova en nödlösning i åtminstone en av lådorna i form av rivet tidningspapper eller jord?

Sajtvärd Katter iFokus

Shqiponja
12/28/16, 7:25 PM
#6

Perfekt! Tack för tipset. Ska genast byta ut till rivet tidningspapper i huvudlådan och se om det hjälper

Stolt "mamma" till katten Yoda

Annons:
Silvestris
12/28/16, 7:29 PM
#7

Prova med billig blomjord istället för med kristaller eller rivet tidningspapper. Jord är mjuk att gå på och mysig att gräva i. Sågspån kan också funka.

burmamys
12/28/16, 7:37 PM
#8

#4 Ni gör ett jättefint jobb med lilla Athena! ❤ Jag har läst den andra tråden på Huskatter iFokus, och hon har verkligen tur som fått komma till er. 😍 Men håller med om att kristallsand inte är så bra då den är vass för katters mjuka och känsliga tassar. Finns det möjligen någon internethandel som säljer lerbaserad finkornig klumpbildande Kattsand, eller träbaserad klumpbildande Kattsand? Ännu ett alternativ, som dock inte är klumpbildande, är att ha tunnt lager sönderrivna bitar av tidningspapper i lådorna, som ni tar bort när katten kissat eller bajsat på dem. Ett fjärde alternativ är sandblandad jord för t ex kaktusar, som ni strör ett tungt lager av på kristallsanden så det blir lite mjukare. Hoppas det går bra för er! 😊

Shqiponja
12/28/16, 7:46 PM
#9

Har lagt i rivet tidningspapper i ena lådan nu. Imorgon ska vi ut direkt på morgonen och se om blomsteraffären här har någon bra jord vi kan få köpa

Stolt "mamma" till katten Yoda

burmamys
12/28/16, 8:00 PM
#10

Jättebra!😊 Kolla bara så jorden inte är kväveberikad eller innehåller gödning. Jag borde ha skrivit det i förra mailet, ber om ursäkt att jag glömde det!

Shqiponja
12/29/16, 8:40 AM
#11

Perfekt, ska se till så att jorden inte innehåller någonting som kan vara skadligt för min lilla älskling. Tack så mycket sörja alla era fina tips, jag blir så rörd

Stolt "mamma" till katten Yoda

Carmarino
12/29/16, 8:49 AM
#12

#11 Skulle nog vilja säga att det är du som gör oss andra rörda, med ditt fantastiska arbete för att rädda Athena. Blir tårögt glad av att läsa allt du gör för att hon ska få det så bra som möjligt. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shqiponja
12/29/16, 11:01 AM
#13

#12 Önskar bara att jag kunde göra mer för henne. Som att resa tillbaka i tiden och se till att hon fick stanna hos sin mamma i minst 12 veckor och sedan komma direkt till oss och aldrig ha fått uppleva allt lidande som hon varit med om. Känner mig så maktlös då jag här inte ens kan polisanmäla förra ägaren för allt han utsatt min lilla älskling för 😭

Stolt "mamma" till katten Yoda

Annons:
Carmarino
12/29/16, 11:52 AM
#14

#13 Det förstår jag, men tänk om din man inte tagit med henne hem? Vem vet hur länge hon hade klarat sig då? Det viktiga är att hon nu har ett tryggt hem, med människor som bara vill henne väl. Du ska se att hon kommer att må så mycket bättre efter att ha varit hos er en tid.

Om du inte redan har läst trådarna om Lillens äventyr så rekommenderar jag ett besök. Han hade också blivit väldigt illa behandlad, men har utvecklats enormt på bara drygt ett år.

Lillen1

Lillen2

Lillen3


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: