Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1290 ggr
Bästakompis
12/26/16, 11:50 AM

Vid dörren

Mina katter står alltid PRECIS innanför ytterdörren när jag kommer hem, så att jag nästan krockar med dem när jag går in. Jag förstår bara inte hur de kan höra att det är jag som är på väg, på något sätt måste de ju känna igen mina steg (bor i hyreshus så jag delar trappuppgång med flera). De kommer alltid fram och hälsar och nosar om någon kommer, främling eller bekant, men de är aldrig så snabba som när jag kommer hem. Någon mer som har såna välkomnande katter?

Annons:
Carmarino
12/26/16, 11:58 AM
#1

Mina nuvarande katter sitter ibland på hallmattan när jag öppnar dörren, men inte särskilt ofta. Andra katter jag haft har däremot nästan suttit på tröskeln varje gång jag kommit hem.

De hör på långt håll vem det är som kommer i trappan - och kanske redan innan besökaren kommit in i trappan. Det märks när jag får besök. Konstigt nog verkar de veta att det är besök till mig för de går ofta och gömmer sig en stund innan det ringer på dörren. Ibland så tidigt att jag tror att de hör när någon går från parkeringen och in. Om det är någon de känner så bryr de sig däremot inte särskilt mycket, men jag ser på deras reaktion att någon är på väg hit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
12/26/16, 12:41 PM
#2

Mina tre är alltid framme vid dörren och trängs när jag kommer hem, ibland sitter en eller två (!) på skolådan precis vid dörren, och kikar fram under jackan. Har jag med mig kassar med mat får jag skyffla dem framför mig för att katterna ska backa lite och släppa in mig INNAN iallafall Sindra och ibland även Saga hoppar upp på mina axlar och sen ner i kassen, och Simon rullar sig på mina fötter.😂 Får jag besök är Simon och Saga alltid framme vid dörren och trängs, och Sindra en meter bakom. När Simon och Saga har hälsat och nosat på besökaren är de nöjda, och då går Sindra fram, utforskar skorna noga och sedan hoppar hon gärna upp på besökarens axlar och nosar hen i öronen. 😍 Men som tur är känner de direkt om någon är lite rädd och då håller de sig på en meters avstånd och sitter och tvättar sig och tar in doften utan att gå ända fram. När besökaren gått in och satt sig undersöks skorna grundligt men de går inte fram till den som är rädd eller allergisk (de läser nog av både kroppsspråk och dofter), och det känns fint att de är så respektfulla. 👍 Hittills har tre olika personer varit här, som är antingen allergiska eller rädda, och de har alla fått vara ifred. Men alla som gillar katter blir närgånget hälsade på, både när de kommer och så länge de är här! 😀 Katterna är framme mest hela tiden, de håller de sig nära och tar varje tillfälle att gosa och leka med dem som hälsar på.😊

Salish
12/26/16, 12:43 PM
#3

Min kommer oftast fram redan innan jag öppnat dörren och man får änna akta sig lite så att han inte springer ut. Men sen brukar han gå och lägga sig och rulla på hallmattan. Om han har legat och sovit när jag kommer hem kan det ta lite längre tid innan han kommer också.

Ominous
12/26/16, 1:02 PM
#4

Mina katter vet oftast när jag kommer hem, så runt den tiden så börjar de ha koll i fönster och lyssnar. Då mjauar de precis innan för dörren när jag börjar låsa upp.
Kommer jag dock hem förtidigt eller varit ute på ärende så är de inte beredda och kommer springandes istället.

De brukar vara ivägen rätt mycket när man kommer hem med kassar, Othello har dessutom en tendens att droppa "dödvikt" när man knuffar på honom, han lägger sig helt lealös.

I wish I could write as mysterious as a cat

Volpes
12/26/16, 4:24 PM
#5

När jag åker bort lite kortare stunder typ för att handla eller liknande, så sitter Ymer alltid i fönstret mot parkeringen och tittar ut och väntar när man kommer tillbaka och sedan kommaer han och hälsar när man öppnar dörren. Vår lilla nya kissa Grim kommer och hälsar ibland, oftast när jag har varit iväg en längre tid.

Splatter
12/26/16, 6:17 PM
#6

Den äldre störtdyker från högsta platån i katträdet för att springa i högsta hugg mot ytterdörren för att hälsa när han hör att sambon eller mig kommer till ytterdörren i hyreshuset. Den yngre springer också när han märker att den äldre rusar till dörren, men den yngre fortsätter springa till en annan del av lägenheten så han har inte förstått det här med att den äldre ska hälsa på oss. 😃

Annons:
Karusell
12/26/16, 6:51 PM
#7

Min äldsta katt sitter alltid precis vid tröskeln när jag kommer hem från jobbet. Hon myser och umgås en stund och sen sätter hon sig i hallen och väntar på att min sambo ska komma hem, han kommer ca 45 min senare. De yngsta katterna kommer under tiden man hänger av sig ytterkläderna.

Honestyisdead
12/26/16, 7:19 PM
#8

Ts kanske är dom i hallen när dom är ensamma?

mariesdotter
12/26/16, 8:55 PM
#9

Mina är alltid i hallen och hälsar en ljudligt när man kommer hem. Om de inte kom fram när jag kom hem, skulle jag tro att de var sjuka för det har aldrig hänt. Förutom när jag har folk med mig hem, då gömmer de sig och låtsas vara blyga.

Maria
12/26/16, 8:57 PM
#10

Min äldste katt kommer alltid till dörren när vi kommer hem men det är inte för att han är glad gissar jag utan för att han i snart 15 år försökt rymma hemifrån.😉

Han har lyckat ett par gånger med det har gått väl.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bästakompis
12/27/16, 10:08 PM
#11
nypisnina
12/27/16, 10:16 PM
#12

Mina sitter i fönstret och tittar och när de ser att det är jag som kommer så ser man de springa iväg och då hör jag dem jama när jag är utanför dörren i trappuppgången. Riktigt skoj. De har lärt sig ungefär vilken tid jag kommer hem och numera gör hunden sitt också som är mer "klängig" än vad katterna är. 😃

Carmarino
12/28/16, 9:30 AM
#13

När jag var barn hade vi en katt som alltid väntade på mig nere vid vägen när jag kom med bussen hem från skolan. Vet inte hur hon visste när jag kom hem, men hon satt alltid där. Då ville hon att jag skulle ta upp henne i famnen och bära henne hem, vilket inte var helt lätt eftersom jag dessutom hade en tung skolväska att släpa på. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Bästakompis
12/28/16, 11:53 AM
#14

Förlåt, jag råkade slinta med fingret på mobilen och göra ett tomt inlägg… #8, ja, det kan ju hända att de håller till i hallen när ingen människa är hemma. Vem vet, det hade varit intressant att ha en kamera igång och fått se vad de gör när de är ensamma! De kan i varje fall inte ha lärt sig någon tid då jag brukar komma hem, för jag har väldigt oregelbundna arbetstider och andra tider. Kul att så många har svarat! Att döma av svaren så är ju katter inte så självständiga som det sägs….

burmamys
12/28/16, 2:38 PM
#15

#14 Jag tror katterna känner när någon är på väg. När jag är hemma och får besök syns det tydligt att mina tittar mot dörren och spetsar öronen 2-3 minuter innan det ringer på dörren, och sen går fram lagom tills det ringer på dörren.😊 Ja jag tror också att katter i allmänhet är betydligt mer sociala än vad folk tror! 👍

Sommarek
12/28/16, 2:42 PM
#16

Fem katter i hallen så gott som alltid - och det är ingen stor hall. Inte helt lätt att komma in.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ApanAnn
12/30/16, 12:15 AM
#17

Chilla kommer ofta springande och ska sätta sig på hallmattan, eller kloa lite på mattan mitt framför fötterna på den som kommer hem. Ibland är Chaplin med i hallen, men inte lika nära dörren.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

rumpenstiltzkin
12/30/16, 12:22 PM
#18

Har jag vart ute länge, som typ jobbet, så är båda katterna och trycker vid dörren när jag öppnar :D

 Men har jag bara vart ute till affären lr så så brukar dom inte vara lika intresserade av att hälsa en vid dörren :P

Den ena kissen e ganska snabb på trycka sej förbi mej och rulla runt i trappuppgången oxå när hon får chansen.

Bananbullar
12/30/16, 6:08 PM
#19

När vi kommer hem så är vår katt alltid i hallen och väntar på oss! Han kommer springandes och stannar precis innan hallmattan (har lärt honom att hallmattan är kattfri plats just för att han ej ska vilja smita ut och vi ska kunna ha dörren öppen kortare stunder). När vi har varit borta för länge (enligt honom) brukar han dock sitta på hallmattan när vi kommer hem och nästan springa ut mot oss när vi öppnar den. 

Annars hör han alltid när någon är på väg hem och kan avbryta sovande/gosande och springa direkt till ytterdörren för att hälsa.


Siggebus
1/1/17, 1:13 PM
#20

Milton sitter ofta i köksfönstret (2:a vån) när jag kommer hem - vet inte om han känner igen mig men han är ALLTID vid dörren när jag öppnar. En vanlig ritual när jag öppnar dörren är att han går direkt till sitt klösträd en bit in i hallen och klöser när jag går in - allt medan han spinner högljutt :)

Annons:
Siggebus
1/1/17, 1:19 PM
#21

#14
Fast nog tycker jag att min Milton är ganska självständig ändå….. han älskar att ligga i mitt knä på kvällen ett par timmar men väldigt ofta lägger han sig i ett helt annat rum. Köket är favvoplatsen - antingen vid kaffekokaren eller i fönstret och då skiter han fullständigt i mig 🙂
Ibland sover han i min säng delar av eller hela natten (tror jag ) eller så är han inte där alls 😛

Tarotstollan
1/3/17, 10:32 PM
#22

Min äldste står precis innanför innerdörren när jag öppnar medan den yngre står lite längre in i hallen. Ibland kommer han inte ens ut utan ligger i soffan och tittar på mig, när jag kommer in så långt i hallen att han kan se mig och jag honom.

ibland skojar jag med honom och undrar om han är lat eller vad? Då brukar han resa på sig sakta, stäcka på sig och så småningom komma fram och hälsa lite nonchalant. 😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: