Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2175 ggr
Clarissa
12/22/16, 11:55 PM

Fettlever?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter här hemma och gråter floder och är jätterädd för att kanske behöva ta bort min ena katt. Någon här kanske har lite bra erfarenheter av detta och kan få mig på lite bättre humör. Hon har bott hemma hos min föräldrar ett tag då hon började bråka med sin bror som jag har hemma. För ca 2-3 veckor sedan började hon äta mindre och tappade väldigt mycket i vikt. Varit allmänt glad och pigg annars, sett lite smådeppig ut ibland och som sagt inte ätit så mycket men min mamma lyckades iallafall få i henne små mängder. Vi åkte till veterinären med henne i onsdags (21/12) och väl där kunde dom direkt konstatera att det var något med levern då hon var helt gul i huden och öronen. Blev skickade till Blå Stjärnans Djursjukhus i Göteborg där hon fortfarande ligger inne. Förhoppningsvis får vi hämta henne imorgon men dom vet inte säkert än. Inget konstigt syntes på ultraljudet dom gjorde och dom har även tagit en biopsi på levern och ger oss resultatet av det imorgon. Dom kunde även Berätta att Siri hade fettlever och hon kommer behöva matas med sond som dom satt in på henne idag ett tag framöver. Är det någon här som har erfarenhet av detta och vet om det brukar gå bra? Vill verkligen inte förlora min lilla tjej, hon är bara fyra år och har hela livet framför sig :'(

Annons:
annzoo
12/24/16, 1:54 PM
#1

Togs även blodprov?

Jag hade en katt som bodde hos en släkting som misstänktes ha fettlever (sågs inget på rtg ) då hon åkte in var hon dålig och hade slutat äta helt men var inte gul. Hon fick även diagnosen blodanemi som de inte riktigt vet vad de kom ifrån + vad vi misstänkt FORL (hon hade tappat en liten tand tidigare men nu var fler borta).
Hon låg inne 2 dar då man inte fick blod och fick medicin men då hon blev gul bestämde jag mig att ta bort henne. Hade de bara varit fettlever hade jag testat tvångsmatning då de brukar ge effekt men blodanemin + FORLen försvårade det hela och hon svarade inte på medicinen.

Men ge inte upp utan testa sondmatning om allt annat ser bra ut. håller tummarna för er.

Clarissa
12/24/16, 11:35 PM
#2

Blodproverna visade förhöjda levervärden. Hon fick ligga kvar på blå stjärnan i tre dagar, hämtade hem henne idag. Hon har en sond i halsen som vi ska mata henne med ett tag fram över och även en hel hög med mediciner. Hon är inte jättepigg men går runt hemma utan problem och är nyfiken. Är fortfarande inte ett dugg intresserad utav vanlig mat så det är väl det svåraste just nu, att få henne att äta vanlig mat. Skulle det fortsätta vara såhär så skulle vi komma in och göra en röntgen för att utesluta forl, vi vet ju inte vad som startade matvägran men kan ha varit att hon ev fått tag i en geting eller liknande och sen haft ont i munnen.

Clarissa
1/24/17, 4:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Liten uppdatering om min lilla tjej. Hon har gjort en helomvändning och mår idag bättre än någonsin. Så fort vi ökade mängden mat i sonden fick hon tillbaka energin. Tog bort sonden första veckan i januari och sedan dess äter hon själv och hon äter som om hon inte gjort något annat. Hon är verkligen som en helt annan katt, vilket gör att vi tror hon nog blev sjuk redan för ett år sedan när hon fortfarande bodde hemma hos mig. Från att ja bott med sin bror i nästan 4 år så gav hon sig helt plötsligt på honom, och i vanliga fall när vi varit och hälsat på mina föräldrar har hon även varit på mina föräldrars katter men det har hon inte gjort sedan dess. Det är först nu när hon börjar bli frisk som jag märker att hon är påväg att bli som vanligt innan bråket, hon jagar dom andra katterna och beter sig som en liten skit ibland, haha. Ska iallafall på återbesök hos veterinären på onsdag och ta nya blodprov för att se så levervärdena blivit bättre. Hon är inte alls gul längre så jag hoppas verkligen att levern blivit frisk, håller alla tummar att hon blir helt återställd. Inte så intressant kanske men kände att jag ville berätta ^^ Bilden visar Siri innan vi tog henne till veterinären första gången, bifogar en till i nästa kommentar på Siri idag, sån stor skillnad på uttrycket i ansiktet och ögonen!

Clarissa
1/24/17, 4:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Siri idag :)

Carmarino
1/24/17, 8:13 AM
#5

Vilken skillnad! Ögonen är så klara och pälsen har en helt annan lyster. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Björne33
1/24/17, 12:37 PM
#6

Jag är glad att allt verkar gott så bra. Vilken söt katt!

Annons:
Katthemsmatten
1/24/17, 4:31 PM
#7

Grattis! Roligt att hon nu mår bra. Kanske var det för att hon inte mådde bra som hon försökte bli av med ovälkommet intresse från andra katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: