Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1821 ggr
Honestyisdead
2016-12-22 17:02

Mat

Vad ger du för foder och portionerar du eller ger fri tillgång?

Annons:
Scorpio97
2016-12-22 17:05
#1

Mjau blötmat samt en del rått kött. Dom får mat på bestämda tider på dygnet, alltså inte fri tillgång.


//Jessie

Lubsan
2016-12-22 17:06
#2

Vi ger Mjaus blötmat i portionspåsar. (Dom vägrar äta i tetra efter vi gav dom dessa en gång, så det blir dyrare för oss men det är också smidigt med påsarna så det får va så 🤫) Dom får varsin påse tre gånger om dagen vid 13, 21 och 03 ungefär (vi jobbar kvällar/nätter så har lite tokig dygnsrytm).

Fridaaaa
2016-12-22 17:06
#3

Findus: Mjau & bozita blötmat
Freya: Carny blötmat

De får 3-5 ggr/dag dvs inte fri tillgång.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-12-22 17:10
#4

Mina får mjau blötmat.  Den på burk. 3 gånger om dagen.

Maria
2016-12-22 17:11
#5

Mina katter är tyvärr kinkiga när det kommer till Mjau och Bozita. Jag köper det givetvis men blandar med påsar av Pussy som de älskar. Attans katter.😃

De har fri tillgång och detta har gammelkatten Moritz även anammat nattetid😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-12-22 17:18
#6

#5 Hur mycket går det åt om dagen? 

Hade mina fått fri tillgång hade jag blivit fattig och fått två feta katter 😂

Annons:
Maria
2016-12-22 17:22
#7

Om man bara räknar i Pussy-påsarna så går det väl åt 6 sådana och så annan mat däremellan. Sheba och Gourmet är andra favoriter.

Ingen av dem är faktiskt tjock. Den gamle snarare mager.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lubsan
2016-12-22 17:23
#8

Äter era katter upp maten direkt? Våra brukar äta ungefär hälften, sen går dom ett litet varv i lägenheten och en kvart senare äter dom upp resten, oftast ser det ut så iallafall, hehe.

Honestyisdead
2016-12-22 17:25
#9

#7 Dina katter har lite matvett med andra ord. Mina äter så länge det finns mat 😃

Maria
2016-12-22 17:26
#10

Det är olika. Jag slänger en del mat förstås och Moritz vill hela tiden ha nytt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2016-12-22 17:26
#11

#8 Ja :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-12-22 17:29
#12

#8 Ja dom äter allt direkt.

Maria
2016-12-22 17:30
#13

Mina har inget matvett alls😉 och det är givetvis mitt fel från början.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Leifsdotra
2016-12-22 18:05
#14

Köper portionspåsar med blötmat, men märket varierar. Samma med torrfodret, köper lite olika från gång till gång. Han är inte kräsen och äter oftast upp allt direkt.

[HundochKatt]
2016-12-22 18:06
#15

Barf och Mjau blötmat. Portionerar ut 2-3 mål om dagen. Tyvärr blir det alltmer blötmat då han har blivit så kräsen från att ätit all Barf jag gjort i ordning till att bara äta det som han tycker är godast. Envis herre.

Pia-69
2016-12-22 18:34
#16

Katt nr 1 har fri tillgång till Orijen torrfoder men får blötmat 2ggr om dan därutöver, Katt nr 2 får blötmat 3-4 ggr om dagen , han kan inte ha fri tillgång för då blir han överviktig, blötmat pga att han bara har 4 hörntänder kvar pga forl. De får Pussi, whiskas, och Mjau portionspåsar. Kommer att gå över helt till våtmat på bägge efter att ha läst artikeln som finns länkad här i tråden! http://utekatter.ifokus.se/discussions/557d294c8e0e743554000c58-hur-ofta-ska-en-katt-ha-mat?discussions-1


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Fridaaaa
2016-12-22 18:43
#17

#16 Låter som en god ide.
Men undvik pussi och whiskas då pga innehållet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jollycox
2016-12-22 18:44
#18

13 åringen äter blötmat och lite kött emellanåt. Tyvärr är barf/färskfoder för energitätt och han blir tjock av det. Han får 3 ggr per dag.
6 månaders kattungarna äter både torrfoder och blötmat och nu har vi börjat fasa in mush. Dom får i princip fri tillgång. Får äta så mycket dom vill när det serveras, vilket är 4-5 ggr per dag.
Blötmaten är mjau och torrfodret är royal canin kitten för att dom var vana vid det. Torrfoder är inget vi kommer köpa mer av utan dom får äta tills det vi har är slut.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Maria
2016-12-22 18:56
#19

Jag vet att Pussi inte har så bra kvalitet men det vet tyvärr inte katterna verkar de som😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Björksätter
2016-12-22 19:02
#20

Våra äter musch och egen barf. De får 4 ggr dag varav två gånger med 1 muschboll per mål och två gånger med barf. Hade tänkt sluta göra barf och bara ge musch men den ena blir hår i magen då så det blev hälften istället.

Annons:
Maria
2016-12-22 19:02
#21

Vad är musch?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2016-12-22 19:03
#22

#21 Färdig barf :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2016-12-22 19:04
#23

#22 Aha, tack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pia-69
2016-12-22 19:16
#24

#17 Jag vet att Pussi o Whiskas inte är särskilt bra foder men pojkarna här är kräsna…. Har försökt med Bozita men det ratades av båda! Mjau bullar i sås portionspåsar funkar på den ena. Skulle vilja hitta ett bra spannmålsfritt blötfoder som dom godkänner! Pate vägrar dom att äta, måste vara bullar i sås. Finns flera på zooplus.se, tänkte beställa några olika därifrån för att prova fram något som kanske passar pojkarna här. 😊😻 Tips tas tacksamt emot! ☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Fridaaaa
2016-12-22 19:19
#25

#24 Carny blötmat från zooplus har jag, det älskar mina :) Dock inga bitar i, men de älskar verkligen det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pia-69
2016-12-22 19:25
#26

#25 Tack för tipset, ska kolla upp det o prova! 👍


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Wony
2016-12-22 22:32
#27

Just nu ger vi Visán Optimanova Mature i torrfoder. Inte det bästa, men bra nog enligt oss (ena katten behöver ha lite mindre fosfor än vad det är i t ex Porta 21 Sensible eller Applaws, och detta torrfoder har mindre fosfor men ändå 75% kött). Torrfodret har de på fri tillgång.

Utöver det får de Whiskas portionspåsar morgon och kväll, oftast utspätt med lite extra vatten. Vi har provat i princip varenda blötmat som existerar, och det är det enda "helfodret" i blötmatsväg som går hem hyfsat bra, så då får de det.  Annars slinker helst Cosmas blötmat ner, men den är inte ett komplettfoder… Ibland får de sheba, då de även tycker om den maten, men den brukar vara väldigt dyr där vi bor tyvärr.

Annons:
burmamys
2016-12-23 12:47
#28

Jag portionsutfodrar mina katter med barf.🙂

Till frukost får de MUSH vaisto cat, en bulle var mosad i lite ljummet vatten och med ett kryddmått kelp. 

Sedan får de egenblandad barf, fördelat på lunch, middag och kvällsmat. Jag köper olika kött i butiken och severar stora bitar. Försöker välja så köttet innehåller omkring 20% fetthalt, och minst hälften rött kött (nöt, lamm, älg…), resten fläsk eller kyckling. 

Till middag får de även hjärta och lever. En gång i veckan får de kycklingvinge eller något motsvarande, så de får i sig tillräckligt med ben. En till två gånger i veckan rå äggula. En gång i veckan får de ett halvt kryddmått e-vitamin, och vid behov Fortiflora, benmjöl, fiskolja eller blod.

Mina katter äter med god aptit, det är nästan alltid de som säger till när det är matdags, och de är mycket punktliga!😉

Maria
2016-12-23 12:53
#29

Jag har försökt att ge mina kycklingvingar men de stirrar på mig som om jag skulle förgifta dem😃

Numera har Moritz knappt några tänder så det hade inte funkat i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
2016-12-23 13:10
#30

#29 De kanske inte är vana vid det råa köttet och tycker det smakar konstigt? Okej om Moritz inte har så många tänder kvar så kanske det blir svårt för honom, men den andra katten kanske…? Om du vill, så kanske du kan testa att servera kokt kyckling (utan salt) och så korta koktiderna tills de äter rå kyckling, och sen testa igen?

Maria
2016-12-23 13:13
#31

#30 De äter både rå och kokt kyckling och annat kött men inte som mat utan mer som godis. Men skinnet ratas. Rent kött ska det vara😃

Kokt kyckling är lättast för Moritz då han egentligen bara har huggtänderna kvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
2016-12-23 13:17
#32

#31 Okej, då var det bara benet som var nytt! Ja då är det bara att testa igen!😉 Stackars Moritz, men huggtänderna ska ju vara de tänder som är viktigast för kattens självkänsla, så då är det bra att han har dem kvar.😍

Maria
2016-12-23 13:19
#33

#32 Ja vi får se hur länge de håller. Han har FORL så man kan ju inte se det från utsidan så att säga utan får kolla hans beteende.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
2016-12-23 13:34
#34

#33 Då håller jag tummarna att Moritz får behålla sina huggtänder ett tag till! ❤

Annons:
Maria
2016-12-23 14:16
#35

Tack säger Moritz 😻

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ominous
2016-12-23 16:53
#36

Jag ger mina Mjau tetra. Innan gav jag de portionsförpackningarna, men blir dyrare och dessutom säljs de inte i min vanliga butik så jag måste ta mig rätt långt och har ingen bil 😕

De var lite kinkiga i början, men de älskar oxkött i sås, tror det är just såsen de älskar.  Jag ger mina båda ungefär 1.5 paket om dagen, ibland lite mer.  Ungefär 3 gånger om dagen.

I wish I could write as mysterious as a cat

Bästakompis
2016-12-23 18:46
#37

Jag brukar växla mellan Mjau och Pussi blötmat för att de tröttnar efter ett tag. Nu har de dock ätit Bozita i flera veckor utan att tröttna och så någon matsked ICA torrfoder om dagen i en foderlabyrint. Tidigare fick de Mush också, men den var jämt slutsåld på djuraffären och jag orkade inte jaga efter det.

micki78
2016-12-23 20:04
#38

Mina katter har fri tillgång till torrfodret, blötmaten får dom äta när dom är hungriga. Dom kommer alltid fram till mig och säger till när dom vill äta och då får dom det.

Jag köper Pro plan eller Royal canin torrfoder, blötmaten köper jag på ica, allt från Sheba, majau, whiskas,pussi m.m. Dom tröttnar snabbt så det gäller att växla sorter och smak.

Min Birma äter inte blötmat, han äter bara torrfoder och rått kött. Han får köttfärs, lövbiff och fläskfile som jag växlar i mellan.

Jag har även en katt som vägrar äta torrfoder, han äter bara blötmat och torsk, han älskar kokt torsk och blir väldigt "jobbig" om han inte får det:)

Utöver det så köper jag kattgodis på Lidl som är väldigt populärt, dom får det lite då och då. Sen så ger jag dom varje helg en gotte tallrik som jag kallar det, då får dom lite smör, eller mjukost, eller tonfisk, makrill m.m på ett fat på kvällen.

Jag anser att man ska skämma bort sina katter rejält, fast på rätt sätt förstås.

[Devya]
2016-12-25 14:38
#39

Jaha, då råkade jag ha torrfoderspåsen framme idag. Brukar endast ge typ 20st pepplor om dagen… Nu hade jag inte "stängt" påsen och då vi kom hem hade hon ätit MASSOR och orkade inte ens komma och hälsa på oss förrän efter en liten stund och då såg vi hennes stora mage. -.- Nu vandrar hon ju nog omkring som vanligt men hennes mage är helt klart större än innan vi åkte iväg. =P

Pia-69
2016-12-25 15:06
#40

Hmm! Vad händer när allt det torrfodret sväller i magen? Ni kunde ju se på magen att den är stor, hade jag varit er så hade jag ringt veterinären och rådfrågat för säkerhets skull! 😯Eller är det nån annan som har varit med om samma sak?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Devya]
2016-12-25 15:14
#41

#40 Alltså magen är ju inte så pass stor att man behöver oroa sig men magen är helt klart mycket större än då vi åkte iväg. Det har hänt tidigare då jag brukade ge henne fri tillgång till foder men fick sluta med det då hon ville äta allt på en gång. Hon brukade även då få en lika stor mage såsom nu. Om hon skulle haft en alltför onormalt stor mage skulle jag ringt veterinären men jag ser nog ingen orsak till att ringa dit nu då hon är aktiv och skuttar omkring just nu. .)

Alltså är det här ingen stor grej, annat än att min kisse lär med största sannolikhet ha diarré inatt.  Det är väl mest det som jag oroar mig. Varken jag eller min kisse lär få mycket sömn inatt… -.-

Annons:
Pia-69
2016-12-25 16:55
#42

Okej! Va skönt o höra att du har koll på läget! Det lät som att det inte hänt förut! 😊 Hoppas ni får sova inatt då! 😻💩


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Silvestris
2016-12-25 21:49
#43

BARF 3 ggr/dag. Oftare till kattungar och dräktiga eller digivande honor.

catsva
2016-12-26 13:42
#44

Vår 10 månaders maine coon har en torrfodersblandning av Pure Natural, Canagan och Whiskas som han har fri tillgång till (vi fyller på ca 3-4 dl av denna blandningen var 3-4 dag) 

Vi arbetar sådana oregelbundna tider så det skulle inte fungera för oss att ha fasta tider, vi får dock se om det sker någon större förändring på Stalin när vi får hem vårt nya tillskott nästa vecka

Han får även blötta från Pussi ibland (inte varje dag, men några gånger i veckan

Honestyisdead
2016-12-26 13:45
#45

#44 Mina får inte maten på fasta tider. Det skiljer ofta en hel del.

catsva
2016-12-26 13:52
#46

Hur fördelar du upp maten över dagen? 

Det kan vara bra med lite tips om nu vi skulle bli lite tvungna när kattungen kommer. Nu är Stalin ganska sparsam med sin mat, men det kan ju vända när han nu får en som han ska dela med. 😛

Honestyisdead
2016-12-26 14:10
#47

På 3 gånger. Har inga speciella tider utan det blir när det går. Ibland blir det morgon middag kväll. Ibland förmiddag,  eftermiddag och sen kväll.

Lubsan
2016-12-26 17:02
#48

#46 heter eran katt Stalin? 😂

Annons:
Rimmenstrand
2016-12-26 18:45
#49

Mina får mjaus blötfoder på tetra eller påse 3 ggr/dag. Morgon middag och kväll. Får även torrisar men endast för att vi gör slut på det vi har sen ska vi sluta med torrfoder. Sen får dom äggula 2ggr/veckan Och kycklingvinge 2ggr/veckan men det är bara vår lilla som gillar det än sålänge..

catsva
2016-12-26 21:49
#50

#48 Ja haha

Namnet passar honom utmärkt, han är vår diktator i hemmet. Han tror verkligen att vi är hans slavar som han äger och får bestämma över.

Imbo
2017-02-01 20:26
#51

Jobbar intensivt med att gå från torrfoder till blötmat på vuxen omplacerad katt som i hela sitt liv endast ätit torrfoder.
 Så tyvärr har jag insett att hellre ett dåligt blötfoder än svält eller torrkulor.
Provat med ett gäng olika tillverkare, bitar, pate,servera kylskåpskall, rumstempererad, med kattmynta i maten, äggula, laktosfrigrädde, servera på fasta tider och ta bort den efter ett tag osv osv osv. (vägen har varit lång och jag har blivit skimrande grå i håret på kuppen)

Resultat: Äter Mat för en hungrig katt (Coop) som jag vackert får mosa slät annars ligger bitarna kvar då gelé eller såsen räknas som fullvärdig kost anser kisse.
Inte på något sätt idealisk mat enligt mig, innehåller Socker, spannmål och importerad.

Jag skulle så gärna Barfa egentligen.
Men vad gör man ibland? 😭

/Skäms när jag lastar upp burkarna på kassabandet i butiken.

FeliciaS
2017-02-03 21:31
#52

#51 Ett tips är att blanda ut maten du ger nu med ett bättre våtfoder. Börja med så lite som 1/10 av den nya sorten du vill ge och 9/10 av det nuvarande, öka långsamt under ca två veckors tid för att fasa ut och gå över till det nya helt. Ge inte upp om katten är skeptisk till en början - jag har svårt att tro att någon katt svälter sig för att maten inte passar. Om katten äter dåligt i början så ge inte upp, efter någon eller ett par dagar med mindre matmängd kommer det nog att vara svårt att motstå även den nya maten om inget annat serveras. Lycka till :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Thiah]
2017-02-04 08:24
#53

Fri tillgång till torrfoder och sedan blötmat minst 1 gång per dag. 

Tjejerna får även smaka på det jag lagar + ropar de tillräckligt får de extra blötmat av husse. Vi har två spinkiga flickor så de får äta allt och gäprna lite till.

Upp till toppen
Annons: