Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1442 ggr
Malonen
2016-12-21 22:13

Avliva, flytta eller vad?

Jag behöver råd! Vi har två katter här hemma, Florence och Moses. Florence har funnits hos oss sedan 2011. Hon kom till oss som pytteliten kattunge, hon kan ha blivit tagen från mamman redan vid sex veckors ålder. När hon kom till oss var hon 8 veckor. De som tagit henne från sin mamma ville inte längre ha en katt och tänkte avliva henne 😡. Hon tydde sig snabbt till min sambo och han blev hennes "mamma". Florence blev och är en katt med stor integritet. Hon gillar egentligen bara min sambo men accepterar oss andra. 2013 dök en mager hankatt upp i vårat bostadsområde. Han var extremt tillgiven och sökte närhet. När jag kollade igenom honom (tatuering etc) spann hann konstant. Hans trampdynor var spruckna och slitna och han var som sagt mycket mager. Jag började söka efter ägare överallt. Facebook, polis, försvunna katter forum etc. Jag tog med honom till veterinär som kollade efter chip och gjorde en allmän undersökning av honom. Veterinären upptäckte ett stort ärr på höger bakben, dock inget chip. Jag bekostade kastration för att öka hans chanser att hitta ett nytt hem. Tiden gick och jag var hopplöst förälskad i Moses. Han fick ( till Florence stora förtret) stanna. Han var hundvan, gick på låda och var oerhört tolerant mot våra barn ( som då var spädisar). Katterna har alltid varit både ute och inne. Moses har dock en tendens att ofta åka på stryk. Han startar vad jag sett inte bråk men backar tyvär aldrig. Jag har fått det förklarat för mig att det beror på att han var tvungen att jaga för att överleva. Backar man då när en annan katt vill ha ens byte dör man. Detta har lett till skyhöga veterinärkostnader. Han har dessutom periodvis ont i sitt ärrade ben. Vet föreslog metacam stående men Moses mage fixar inte det. Han vill vara nära och kela både med oss och med barnen men nu till det egentliga problemet. Han kommer för att kela men kommer man emot en öm punkt klöser han. Hans klor är som rakblad och han håller aldrig tillbaka. Kelar man inte med honom kommer han upp i ansiktet och riktigt kräver kel. Jag och Min sambo vet hur vi ska hantera honom och vart vi kan klappa men råkar då och då ändå ut för ordentliga rivsår ( aj!). Barnen är numer rädda för katter. Han kommer till dom och stryker sig och vill gosa men när dom klappar honom rivs han. De skulle aldrig få för sig att bära en katt eller tränga sig på. För dom är katter inte särskilt trevliga djur som man inte rör. Moses är i övrigt levnadsglad. Han är helst ute och jagar. Här hemma hoppar han sämre och sämre ( ex upp till maten) men ute har jag sett honom klättra i träd och skutta runt. Han verkar inte ha ont annan än kontakt smärta. Periodvis när han kliar och tvättar sig hör jag hur han ylar till när han kommer emot vissa områden. Jag älskar Moses ( ganska ensam om det i familjen) men jag vet inte längre om det är ok att ha kvar honom. Barnen är som sagt rädda för honom och han kostar skjortan. Bara i år har han kostat över 10000. När han har akut smärta har han fått metacam och ätit det i perioder. Jag vill inte att han ska flytta till någon som vid första motgång tar bort honom. Han kommer pga sitt ben behöva veterinärvård i framtiden (och med hans otur och förmåga att alltid få storstryk och bli infekterad). Han är en katt som kommer att fortsätta kosta mycket pengar och som kommer fortsätta riva och skrämma/skada mina barn. Han trivs hos oss och har sitt hem här. Ska han flytta ska han göra det till någon som vill ha en katt som inte kan kela, som rivs och som kommer kosta pengar. Finns det ens någon som kan tänkas sig en sådan katt? Hur ska jag värdera hans livsvillkor? Vad är goda livsvillkor för en katt?! Jag känner mig helt knäpp

Annons:
Uppkatten
2016-12-21 23:19
#1

Kan en kompromiss vara att han inte får gå fritt ute framöver utan att ni bygger en kattrastgård åt honom? Det ger honom möjligheter att vara ute, samtidigt som ni minskar veterinärkostnaderna etc. Har man undersökt det smärtande området noga så man vet varför han har särskilt ont just där?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Malonen
2016-12-21 23:42
#2

Enligt vet är det en felläkt fraktur på bäckenbenet som eventuellt orsakar smärtan. Kunde också vara leder, muskulatur pågrund av felbelastning ( han har en lätt haltande gång) Jag har också funderat på inhägnad.. jag landar alltid i att det inte är något för Moses. Han gillar att jaga, Att följa med på promenader och att klättra.

Uppkatten
2016-12-22 06:40
#3

Jag tycker inte att man ska "bestämma sig för" att en inhägnad inte är något för katten förrän man har provat över en tid. Kanske tycker han i själva verket att det är jätteskönt att kunna få vara ute ifred utan att hamna i slagsmål med andra katter, katten är ju till sin natur undvikande, d v s om den kan så försöker den ju vanligtvis undvika andra katter o slagsmål, finns flera bra filmer om detta, d v s om kattens beteende. Måste vara jättejobbigt för katten att hamna i slagsmål regelbundet, få skador som stressar katten, vara med om stressande veterinärbesök o s v. Dessutom beskriver du en katt som får allt svårare att röra sig där hemma (vilket innebär att katten sannolikt har svårare än tidigare att t ex sätta sig i skydd vid fara). Att det inte märks lika mycket ute, antar jag beror på att katten då har fokus på annat, har mer stresshormoner igång o s v. Äldre katter, katter med kroniska besvär och katter som far illa under sin utevistelse tycker jag definitivt att man ska erbjuda alternativet med en ordentlig inhägnad. Kanske kan ni även gå i koppel med honom?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
2016-12-22 06:44
#4

Om ni har plats kan ni  ju bygga en stor kattgård med klätterträd mm. och om han gillar promenader kan ni ju fortsätta med det ändå, han kanske inte behöver vara inhägnad hela tiden? 🐱


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

tiger tok
2016-12-22 16:08
#5

Min kompis har en stor sibirisk katt som är ute i sele i deras trädgård själv, han har ett långt rep bundet i en stor vattenfylld plastdunk! Kanske kan vara något?

[helga21]
2016-12-22 16:34
#6

# 5 Det är inte tillåtet att ha katter bundna tänk på det!

Annons:
Honestyisdead
2016-12-22 17:00
#7

#5 Inte ok alls. Rep/linor kan döda katten. Så man ska ALDRIG  ha en oövervakad katt bunden. Tala genast om det för din kompis.

Uppkatten
2016-12-22 17:42
#8

#5 Här kan du och din kompis ta del av Jordbruksverkets regler, där det bl a framgår att katter inte får hållas bundna. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2016-12-22 18:09
#9

En enda gång har vi haft Moritz i långt koppel och det var när min man målade utsidan av huset. Han skrek förtvivlat innanför staketet och ville ut och kolla. Nu hade ju min man uppsikt hela tiden så de kändes det OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tiger tok
2016-12-23 11:08
#10

Hacka inte på mig! Räcker ju med att en säger det, tre pers behöver ju säga till? Jag sa bara att det är så min kompis gjorde, inte jag!? Jättebra att ni säger till, men det lät inte så trevligt från flera av er som sa till ;)

Maria
2016-12-23 11:11
#11

#10 Varför folk reagerar är ju för att du skriver det som ett tips även om det inte är din katt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-12-23 11:14
#12

#10 Det är verkligen ingen som har hackat på dig. Att man skriver vad som kan hända och länkar till reglerna är väl ganska självklart när du tipsar om något som inte är tillåtet.

Vi vet att det är din kompis som håller katten så. Precis som vi vet att du tipsade om det.

tiger tok
2016-12-23 11:17
#13

Jo okej, jag förstår det! Men om man ser att det är nån annan som sagt till så behöver man kanske inte själv göra det med, eller? Om det inte är lagligt så okej då vet jag det nu, alltid bra att lära sig nåt nytt! Dock vill jag bara säga att denna katt är mycket välskött annars och när dem har honom ute nån timme/timmar så är dem självklart med honom eller inne i huset dit han också kan gå! Men jag ska säga till om det, tror dock inte dem kommer göra nåt, men då får man väl anmäla!

Annons:
Honestyisdead
2016-12-23 11:20
#14

#13 Jasså. Du skrev ju att han är ute ensam bunden till rep.

Jättebra att du säger till.

tiger tok
2016-12-23 11:45
#15

Ja men jag menar att dem kan vara inne eller ute men alltså inte vara med eller se honom, alltså är han då ute själv! Ser att jag säger emot mig själv lite, men det jag har skrivit ovan är det som förklarar bäst!

Pytteliten
2016-12-25 23:17
#16

Jag tycker att det rätta för Moses är att låta honom somna in. Och även för dina barn. Ni har gjort vad ni har kunnat för honom, utan tvivel, och ska vara glada över att ha kunnat ge honom flera bra år nu på slutet. Men han har ont och han mår helt uppenbart inte bra.

Agafia
2016-12-29 02:44
#17

Håller med Pytteliten , låt honom slippa smärtan ….. Han lider som det är nu ..

Upp till toppen
Annons: