Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2215 ggr
Calcifer
2016-12-20 17:56

Får man skratta åt sina katter?

Jag tycker det verkar lite tabu det där, med att skratta om ens katt gör nåt tokigt för att "men den har ju ont" eller "det måste ju vara nåt fel" tänket alltid kommer fram. Jag skrattar ofta åt mina katter. Typ när Nox lekte in sig själv och Elrond i en kartong så de inte kom ut - då gapskrattade jag för det var så dumt. Såklart släppte jag ut dem, men ja, jag skrattade. Jag skrattade när Nox trodde man kunde gå på bubblorna i mitt bubbelbad och blev dyngsur och flög ur badkaret som ett skott.

Jag skulle ju aldrig skratta om de gjorde illa sig på riktigt, men i sådana situationer skrattar jag åt att mina katter ser dumma ut eller gör tokiga saker. Men som sagt, har fått intrycket av att det "får" man inte för det är så synd om katten etc. Men liksom, om Elrond blir glad av att jag pratar med honom och börjar rulla omkring på golvet och råkar rulla sig i tallriken med blötmat - hur far han illa av att jag skrattar åt hur dumt det är?

Hur känner ni, får man skratta åt sina katter? 

(Och då menar jag naturligtvis inte när de faktiskt gör sig illa eller befinner sig i fara)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
2016-12-20 18:00
#1

Klart man får. Jag skrattar oftast åt Gimli för att han är så ful att han blir söt. Eller en gång när han trillade ner från katträdet på ett väldigt märkligt sätt. 😂

Calcifer
2016-12-20 18:04
#2

Jag tycker också det, men har ofta fått höra hur elakt det är. Men om katten inte gör sig illa - varför inte? Man skrattar väl åt sina kompisar om de typ halkar till och gör en piruett när det är halt ute så länge de inte faktiskt ramlar och slår sig? Men ja, jag har som sagt fått höra att det är grymt och elakt. 

Jag skulle ju aldrig skratta om katten typ ramlade och bröt benet…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2016-12-20 18:09
#3

Jag skrattar ofta åt mina katter.

Moritz, den gamle, har ju varit "knäpp" hela sitt liv och gett mig många goda skratt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
2016-12-20 18:09
#4

Tur att jag inte är ensam om det. 🤐


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2016-12-20 18:09
#5

När människor har för lite att göra klagar de på allt och inget ;) Om ingen lider är det bara att skratta på säger jag!

Björksätter
2016-12-20 18:30
#6

Jag skrattar oxå åt mina. Min numera döda katt Myran gjorde mycket tokigt i sitt liv. När hon var kattunge kom hon rejsande från vardagsrummet och in på toaletten som låg rakt fram och som jag var på. Toalocket var öppet vilket det inte brukade vara och hon hoppade rakt ner i toaletten. Jag tror hon vände i farten för bara bakbenen blev blöta. Jag skrattade så jag grät och ler fortfarande åt minnet :). En annan gång hade hon fastnat med halsen i handtaget till en plastpåse. Lugnt kom hon travades ner för trappan med påsen över ryggen och svansen rakt upp inne i påsen. Då skrattade jag med :)

Annons:
vendelay
2016-12-20 18:53
#7

Klart vi får skratta åt våra underbara katter när de är tokiga! Enda gången en inte får är ju, som du säger, när de gör sig illa. Några exempel som jag inte tycker är kul är typ den här grejen med att lägga en gurka vid kattens matplats eller att ta kort och skratta åt katter som dag ut och dag in sitter och stirrar rakt in i väggen. Det är ju sådant de inte mår bra av.

Något jag däremot skrattar mycket åt är när katterna gör tokiga saker som inte skadar dem (eller där jag eller någon annan inte med flit försöker skada eller skrämma dem). Vår honkatt blir alldeles till sig ibland när min sambo kommit hem och satt sig i sin datorstol och när hon ska balansera på soffkanten för att nå honom händer det ibland att hon snubblar och ramlar ner 😂 Hon ser så otroligt förorättad ut! Vår hankatt gör alla tokiga grejer som går att tänka sig. Ramlar ur sängen, lurpassar på honkatten men missar henne totalt eller jagar sin egna svans… Han är så knäpp att jag måste skratta åt honom 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2016-12-20 19:01
#8

#7 Ja, jag blir irriterad på folk som med flit skrämmer sin katt och filmar det. Visst, det SER roligt ut, men det är inte direkt roligt. Sen om katten råkar skrämma sig själv och man råkar se det - ja då är det ju inte mer än slumpen. Elrond trampade på en grej som pep första månaden hos mig och blev inte rädd, men galet förvirrad varifrån ljudet kom och gick och letade lääääänge. Då skrattade jag. Men de gånger jag råkat tappa nåt i golvet och katterna genuint blivit rädda skrattar jag ju inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2016-12-20 19:05
#9

#8 Håller med dig helt!

Igår när min sambo kom hem la han sin mössa i soffan och honkatten är tokig i hans lukt så hon började rulla runt på den men så puttade hon ner den i golvet och blev så rädd att hon antingen pep eller pruttade (vi är osäkra…) 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2016-12-20 19:09
#10

#9 Ja Elrond fes en gång och blev rädd för sin egen fis att han flög iväg. Då var jag tvungen att skratta. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2016-12-20 19:10
#11

Jag får erkänna att jag råkat skratta en gång då jag tappade en stekpanna i golvet och katterna hoppade rakt upp i luften. Kunde inte hindra mig eftersom jag aldrig sett katter hopoa på det sättet.  Var ju inte för att jag tyckte det var kul att dom blev rädda utan bara en spontan reaktion på hoppen.

Calcifer
2016-12-20 19:16
#12

#11 Det är ju inte så konstigt tycker jag. Alltså, så kan man ju råka göra med vem som helst, djur eller människa. Att det bara ser så roligt ut att man inte rår för att ett skratt slipper ut. Men det är ju skillnad på att spontant släppa ut ett skratt i en sån situation eller typ filma det och gapskratta i tio minuter för att man skrämde sina katter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Devya]
2016-12-20 19:22
#13

Kan man skratta och tycka synd om katten på samma gång?

Jag lekte med min kisse för någon vecka sedan. Hon jagade ett snöre och hon var otroligt snabb och fick tag i det samtidigt som hon flög in i dörrkarmen.  Det såg jättefjantigt ut men samtidigt tyckte jag ju synd om henne och plockade upp henne och pussade på henne. Hon var dock helt ok, som tur var och ville absolut busa mera. 

Vid ett flertal gånger så har hon stött sitt huvud mot bordskanten (underifrån). Hon gjorde det flera gånger på raken så att jag kunde inget annat än skratta. Det hördes också en hel del men hon tycktes inte fatta varför bordet var i vägen då hon skulle gosa med mig. =P Som tur är verkar hon ha ett hårt huvud som klarar av de där dunsarna mot bordet. Fattar inte att hon inte har lärt sig ännu. :D

Annons:
nypisnina
2016-12-20 20:28
#14

Klart man skrattar åt sina katter - alla djur - om de är roliga. Ibland trillar katten jätteroligt och samtidigt som jag tycker synd om honom så skrattar jag. Bara han inte skadar sig såklart.

Scorpio97
2016-12-20 20:36
#15

Jag tycker absolut att man får skratta åt katter/djur, så länge dom inte skadat sig eller så. Däremot är det inte okej att medvetet skrämma katten eller liknande bara för att man själv tycker det är roligt. 

Men gör katten något roligt är det klart man får skratta lite :)


//Jessie

nypisnina
2016-12-20 20:38
#16

Håller med #15. Man får inte göra sig rolig på katters bekostnad. Ibland ser man exempelvis Youtube klipp där de sätter fast något på djuret - och tycker jag bara är taskigt. Men när katterna själva gör något klantigt utan att människor har framme och riggat fällor o.s.v. så är det ok tycker jag. ❤️

Wellcraft
2016-12-20 21:11
#17

Onödig sak att moralisera över. Om man skulle skratta åt att katten gör illa sig, spelar det någon roll? Så länge man själv inte orsakat skadan och ger katten vård, kollar igenom den. Har katten skadat sig riktigt, riktigt illa så skrattar nog ingen.

Vem orkar ens tänka på i vilka lägen kattägare skrattar?🤔 Alltså vem kom på detta från början? Att moralisera över att djurägare kanske skrattar åt sitt djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Calcifer
2016-12-20 21:19
#18

#17 Jag har fått rätt många kommentarer kring det, därav grundfrågan. Typ att jag sagt "haha, katt x gjorde y igår och jag skrattade" och direkt fått kommentarer kring det som visade att det inte var okej att jag fann det roligt. Och då menar jag inte situationer där jag med flit skrämt katten eller nåt för att den ska hoppa till utan slumpen eller att de själva gjort nåt som sett tokigt ut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Ninji]5
2016-12-20 23:05
#19

Min katt får mig skratta varje dag :) Men skulle hon göra sig illa så skulle jag såklart inte skratta åt henne.

Em_
2016-12-20 23:20
#20

Absolut inte! Katterna blir oerhört förolämpade 😃 Kan hända att jag bara skrattar mer då 😊


Annons:
[BitterNöt]
2016-12-20 23:36
#21

Jag tror man skulle märka om katterna far illa av det. Tror t.ex hundar kan vara känsligare för det just för att man också visar tänderna även om det också varierar. Tror också mer att det beror på situationen. T.ex om ett djur tvingas använda en krage och man skrattar åt den i en redan stressig situation. Sen instämmer jag med övriga angående klipp där folk medvetet skrämmer sina djur. Speciellt där katterna fräser och klart och tydligt visar obehag.

Calcifer
2016-12-20 23:38
#22

Jag fnissade åt Elrond när han tvingades ha krage några dagar direkt efter kastreringen. Mest för att han inte verkade förstå att han hade på sig nåt extra, och typ inte förstod varför han inte kunde krypa in på alla ställen. Mat och vatten fick han ju såklart i sig och han for inte illa - men såg lustig ut så jag kunde inte låta bli. Dock fick han extra gos så det jämnar ut sig. Och stressad var han ju inte, mest förbryllad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[BitterNöt]
2016-12-20 23:46
#23

#22 Menade just dom som uppvisar stress vilket många gör i början innan dom vant sig vid kragen. Då kanske det inte är läge att skratta även om jag aldrig upplevt att katter ens reagerat på att man skrattat. Hund däremot.

vendelay
2016-12-20 23:57
#24

#20 Ja, om du frågar katterna får en absolut inte skratta… Speciellt vår honkatt blir väldigt förolämpad 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2016-12-20 23:58
#25

#23 Nä jag förstår det, stressade katter tycker jag inte man bör skratta åt även om det kan slinka ut ibland. Jag hade en katt tidigare som såg så otroligt sorglig ut varje gång han duschade/badade (vilket var sällan, men hände då och då) att jag ville skratta men lät bli för han VAR stressad och ogillade det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2016-12-21 00:10
#26

Det här kanske inte är samma sak, men vill ändå flika in med det! När katten är stressad kan det ju vara bra att vara glad själv. Inte direkt asgarva hysteriskt men försöka utstråla lugn glädje, för att katten ska förstå att det inte är farligt. Jag upplever det som att det fungerar i alla fall.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2016-12-21 00:31
#27

#26 Det håller jag absolut med om! Att man skrattar eller så behöver ju inte vara "åt", utan mer "med". Första gången jag klippte Nox klor så var han såklart rätt stressad och så, och jag pratade glatt med honom, för att det skulle kännas tryggare. Jag asgarvade ju inte direkt, som du säger, men jag lät glättig och glad och log och sa typ "det är över snart" och så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2016-12-21 12:44
#28

Nu var jag bara tvungen att gapskratta åt Nox, lyckades t.o.m. få det på film fast det inte alls var med flit.

Jag gav honom en bit kött, som han ÄLSKAR, och la det i en vanlig mugg som jag ställde på golvet. Som lite hjärngympa. Det tog honom drygt en minut av att försöka trycka ner huvudet, försöka ta sig in genom sidorna av muggen och sen faktiskt dra upp köttet med ena tassen innan han lyckades. Vad är det första han gör? Leker iväg med den över golvet så den försvinner in under pianot… 

😂


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2016-12-21 20:48
#29

#28 Påminner mig om >denna gif< 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarafiaklara
2016-12-23 01:55
#30

Jag skrattar ofta åt min katt, hon är inte den skarpaste kniven i lådan… Tänker här skamlöst promota ett youtube klipp jag har lagt upp med henne som jag tycker är roligt: https://m.youtube.com/watch?v=E5wc3jOxSc8

vendelay
2016-12-23 06:18
#31

#30 Haha, vad söt!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2016-12-23 07:56
#32

#30 Jättesöt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cat lovers
2016-12-25 15:10
#33

Jag tror att alla vi som är med i katter.ifokus.se är överens om samma sak, bara för att vi skrattar åt när katten gör något roligt mm så skrattar vi inte åt katten så att den tar illa upp och mår dåligt över det. Det är samma sak med människor vi kan skratta åt varandra vi med. Däremot finns det olika sätt man kan skratt åt varandra. Antingen skrattar man med varandra åt ett roligt sammanhang eller något annat roligt. Man kan också skratta åt någon för att man vill den illa och man tycker den är korkad osv ( MEN DET ÄR HELT KLART FEL) bara för att vi skrattar åt våra husdjur vill vi dom inte illa vi älskar dom ju fortfarande och kanske lite till för att vi tycker som är söta, charmiga och het underbara. Bara för att dom är djur förbjuder det oss inte att ha en rolig stund så länge vi inte skrattar på derasbekostnad.

JorgenDiok
2017-02-20 20:57
#34

Skulle säkert gissa mina katter skrattar åt mig på sina tysta vis ibland med. 😂

Annons:
Upp till toppen
Annons: