Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2343 ggr
CayKantos
2016-12-18 00:37

Val av ras

Hej! jag har en stor kärlek för katter och har växt upp med två stycken. Jag planerar i 2017 att skaffa katter igen, två stycken :D Jag läser inne på SVERAK's hemsida ang raser men det är svårt då jag tycker det står nogenlunda det samma på många katter. Så jag tänkte er med olika katter och riktiga erfarenheter kunde hjälpa mig! jag söker; En aktiv katt som är busig och vill leka, men även älskar att gosa och mysa och vill gärna vara nära. Promenader i sele kommer hända nästan varje dag om inte det är något som skulle hindra. Korthårig, eller medellångt (lättskött!) inte platt ansikte eller bob tail. Inte "avklippta öron" heller. Gärna på den lite större sidan och inte mindre än medium. I övrigt tycker jag det är urgulligt med pratande katter.. men det är ju bara ett plus och inget jag lägger stor vikt på. Jag planerar skaffa hund också och jag kommer klickerträning både hund och katt :) så lite hjärna får finnas också! Då har jag en konstig grej med att jag inte är super förtjust i raser som kan ha jättestora olika utseende. Fråga inte varför. Såklart vet man inte alltid vart prickarna eller likn hamnar, men när det finns jättemånga olika mönster, färger och sånt släcker det bara för mig.. : $ Tack för hjälpen. (Kommer skriva några raser jag hade i tankarna sen) :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
ApanAnn
2016-12-18 01:23
#1

Inte en ras, men jag tänker direkt på Chandler och Denver här: http://www.kattvarnet.nu/våra-katter/på-katthemmet-26837635 Stora, vackra katter. Inga småfisar. Supergosiga med lagom mycket bus. Jag har ingen aning om hur klipska de är, och ev för lugna för det du vill ha. Plus att de är husisar och inte raskatter. Men det är dem jag tänker på när du säger busig, gosig och stor! Oavsett vad du väljer för ras eller katt så tror jag pratandet löser sig. Katten lär sig att prata tillbaka om du pratar mycket med den!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Björksätter
2016-12-18 08:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag skulle säga burma på din beskrivning. Sociala, gosiga, livliga, busiga och kräver stimulans för att trivas och må bra. De trivs dessutom bäst i par då de är mycket sociala med andra katter och behöver en kompis att göra av med energi på. De ligger under täcket på natten och vill gosa mycket mellan busvarven. Dessutom kräver de ingen pläsvård och de fäller minimalt då de inte har någon underull. Pälsen är mjuk och len som sammet. En medelstor katt som är muskulös och smidig. Vi är mycler nöjda med våra två :)

CayKantos
2016-12-18 10:35
#3

#1 inte alls min erfarenhet ang pratande. Alla katter vi haft har aldrig eller nästan aldrig pratat :P Jag kollar alltid på omplaceringar då jag gärna skulle vilja ta in en men det är inte syftet med denna tråden just nu damtidning ska jag inte skaffa katt förrän tidigast sommaren. #2 ja Burma är en av raserna jag har vart lite inne på. Tyvärr finns det såååå många variationer. Vilket jag beskrev i mitt inlägg stör mig en del. Visst skulle det kunna bli en Burma men jag ska kolla lite mer. Men en fråga ang Burma. Eftersom dom inte har underull, kan gå med dom ute på vintrarna och i regn och kallt väder?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

burmamys
2016-12-18 11:58
#4

Jag håller med Björksätter att burma stämmer in fint på dina kriterier! 😃

De är livliga, påhittiga och väldigt nyfikna, och samtidigt extremt sociala, både med mig och med varandra och med alla som hälsar på. Kommer alltid och hälsar i dörren, och är ganska pratiga med sin karakteristiska lite hesa röst. De är också smarta och lättlärda.

Jag klickertränar mina, och utmanar dem med olika fodergömmor. De väljer gärna själva vad vi ska leka med och vilken fodergömma jag ska lägga godiset i, och har olika favorittricks i klickerträningen. Jag tar lätt med dem till familj, vänner, hotellvistelser m.m. De nosar runt ett varv och sedan är de "hemma" på det nya stället! Här fiskar Saga köttfärs ur en glasburk.

Men eftersom de är så nyfikna och smarta så har jag fått kattsäkra mitt hem, i tre dimensioner, och kan inte lämna saker framme som de kan tänkas vilja leka med eller äta på! Här busar Sindra i kökslådan (innan jag satte i barnspärrar). 

Stämmer att de är lite frusna eftersom de saknar underull. Mina går ut även på vintern ändå, med en vinterjacka för små hundar i fuskfårskinn. Men de vill inte vara ute så länge på vintern, efter ungefär 20 min brukar de vilja gå hem igen om det är kallare än -5 grader. Här är Sindra, som är mest frusen av sig, på vinterpromenad för ett par dagar sedan.

Men det finaste med dem är ändå den personliga kontakten de ger, hur de "pratar" och tittar en i ögonen och gärna "diskuterar" om allt möjligt! På den här bilden försöker Simon övertala mig att ta lite sovmorgon!

Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med att det finns för många varianter? Är det färgen du menar så är det ju snarare tvärtom, att burmakatter finns i endast ett fåtal färger, som dessutom är solida (enfärgade) och dämpade. De färgerna är brun, blå, choklad, lila och röd. Det finns även sköldpaddsfärgade honor av dessa färger, Sindra är t ex brunsköldpadda. Andra kattraser har ju oftast väldigt många olika tillåtna färger och mönster. Eller är det något annat du menar?

Hoppas du hittar vad du söker!🙂

Honestyisdead
2016-12-18 12:31
#5

Ragdoll tänker jag.

[helga21]
2016-12-18 13:52
#6

Skaffa en från ett katthem och en raskatt om du inte ska ha något innan sommaren. Ragdoll är stora särskilt hanarna men också Brittiskt långhår även där hanarna. Sen finns det Norsk skogkatt, Sibirisk och Maine coon som är semilånghår och är medelstora till stora.

Annons:
jollycox
2016-12-18 14:05
#7

Vi har två norsk skogkattsystrar som är 6 månader och jag tycker dom passar in på din beskrivning. Förutom kanske färger då dom kan vara typ vilken färg och mönster som helst.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

CayKantos
2016-12-18 16:48
#8

#4 vilken fin beskrivning! Och härliga bilder! Ja jag menar färger nätter etc och ja jag tycker det är mycket med Burma.. jag föredrar när dom bara har en eller två "utseender" typ.. jag vet inte. Bara en och jag har i guess. Men pga av allt annat med Burma har jag ju inte valt bort dom! Verkar väldigt härliga :) Är det något som är bra att tänka på när man ska leta uppfödare? Bara kännedom att katt köp via omplacering och hsr aldrig köpt från uppfödare så är helt grön på kattdelen och hur man kolla upp stamträd, sjukdomar mm. #5 om du kollar mitt inlägg vill jg inte ha långhåriga katter, vilket är ett rätt stort kriterier för mig.. #6 förstår inte din första mening. Jag vill fortfarande INTE ha långhåriga katter ;) #7 igen, inga Långhåriga ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
2016-12-18 16:58
#9

#8 Dom räknas som semilånghår har jag fått för mig. Finns väl bara två långhår perser och angora. Kan ha helt fel.

CayKantos
2016-12-18 17:10
#10

#9 det längsta som jag skulle kunna tänka mig är typ som en somali.. gärna kortare. Så föredrar korthåriga. Har mött flera Marine Coop, norska skogskatt mm och dom har allt för mycket päls för min smak : $

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
2016-12-18 17:34
#11

Okey. Har du kollat på siames?

burmamys
2016-12-18 18:50
#12

#4 Tack så mycket!😃 

När det gäller att hitta en bra uppfödare av burma så har jag en del tips för det i min artikel "Att köpa katt". Där tar jag upp vilka hälsotester som ska vara gjorda, inavelsgrad, skötsel av katterna, m.m. Skrolla ner till "En extra noggrann uppfödare": http://burma.ifokus.se/articles/578b6567ce12c47b54000700-att-kopa-katt?discussions-1

Länk till burmaklubbens lista över födda kattungar hittar du också i artikeln, och här: http://www.burmaklubben.com/index.php/kattungar/fodda

Det finns ganska många uppfödare av burma, kanske omkring 30 stycken, och det bästa är att ringa runt till de som har listat sig på "Födda kullar" eller "Väntade kullar", och ställa frågor utifrån det jag beskriver i min artikel. Då får du snabbt grepp om vilka du klickar med, och som verkar mest kunniga och engagerade!👍

Om du tycker om burmans temperament men föredrar raser som endast finns i ännu färre färger, så kan jag rekommendera några stycken:

Korat: De har samma ursprung och temperament som burma, men finns endast i färgen blå (grå) med gröna ögon. Tyvärr finns det endast en eller två uppfödare av korat i Sverige, så antingen får du höra av dig till dem eller söka efter korater i Finland, där det finns betydligt fler uppfödare.

Siames eller thai (traditionell siames): Delar också ursprung och temperament med burman, men den moderna siamesen har avlats att bli mycket slank med långa ben och trekantigt huvud och stora öron. Thaikatter ser ut som siamesen såg ut från början. Siameser och thaikatter är tydligt maskade i någon av de färger som också är godkända hos burma, dvs brun, blå, choklad, lila, röd, creme och tabbyvarianterna och sköldpaddsvarianterna av dessa färger. Siameser är ganska lätta att få tag i, gå in på siames iFokus och fråga där. Thai finns endast en eller två uppfödare i Sverige, men de är ganska aktiva. Kolla på http://www.sogrupp.se/

Abyssinier: Livliga och aktiva som burman, kanske ännu mer energiska och akrobatiska än burma. Väldigt inriktade på jakt i alla dess former, och väldigt nyfikna. Också relativt sociala katter, men inte lika extremt sociala som burma och de andra raser jag listat här. Alla abyssinnier har tickad päls, där varje hårstå är bandat i ljusa och mörka nyanser. Finns i viltfärgad, sorrel, blå och fawn, och ytterligare några varianter. Korthåriga, med en semilånghårig systerras som heter somali. Ovanliga i Sverige, men det finns några aktiva uppfödare. Kolla på http://www.abysomali.se/

Burmilla: Från början en korsning mellan chinchillaperser och burma, de påminner mycket om burmakatter i temperamentet men är betydligt lugnare och fäller mer på grund av den tjocka underullen. Alla burmillakatter har silverfärgad päls (shaded eller shell, så de är vita med en svart eller brun färg längst ut i hårstråna) och gröna ögon. Ganska ovanliga men då och då dyker det upp en kull burmilla på blocket.

Bombay: Denna ras är en korsning mellan amerikanskt korthår och burma, och ser ut som svarta amerikanska burmakatter (med kortare nos och mindre öron än den europeiska burman). De påminner om burmakatter i temperamentet, men är liksom burmillan betydligt lugnare och fäller mer. Dock mycket ovanliga i Sverige, vill du ha en bombay bör du söka i Tyskland eller USA.

Singapura: De ser ut som miniburmor (hanarna väger omkring 3 kg) med stora ögon, med bruntickad päls. Oklart ursprung men de är livliga och busiga och nyfikna, och relativt sociala. Också väldigt ovanliga men det finns minst en uppfödare i Sverige.

Emmaboy
2016-12-18 19:44
#13

Burmilla säger jag som är helt frälst nu efter att ha bott med min lilla tjej i tre månader. Burmilla kännetecknas av ett härligt temprament, lekfulla och sociala och ger mycket kärlek. De tycker om både människor och andra djur och ska ha en likasinnad kattkompis. Utseendet är mycket typiskt och påminner i formen om en burma men ögonen har ett öppnare uttryck och är gröna. Den absolut vanligaste färgen är svart silvertippad (vit) päls så den får ett silverskimrande utseende och den har lite underull så att pälsen lyfter lite. Min lilla tjej på sex månader sover med mig i sängen och kommer ofta och rullar ihop sig på mig så fort jag sätter mig ner. Hon har en väldigt mjuk personlighet samtidigt som hon är aktiv. Tycker om att "pussas" och att se mig djupt in i ögonen, pratar främst med små kuttrande mys-ljud och jamar när hon vill något viktigt som att ha mat. Har verkligen fått en fin kontakt med denna lilla tjej.

Annons:
CayKantos
2016-12-19 09:23
#14

#12 men gud vad snällt av dig att skriver en så fin liten lista! Just med sjukdomar och så undrade jag lite hur man kan kolla upp vilka sjukdomar föräldrardjuren ev har. Men hundar har vi tex hunddata. Har läst din "köpa katt" och kommer använda den i min sökning :D Korat skulle kanske kunna va något men är inte i planer om att skälla importera.. då väljer jag hellre en annan ras. Siames tilltalar mig helt enkelt inte pga huvudorten, försöker inte att föra för mycket på utseende men vissa saker tycker jag verkligen inte om :s Bombay är ett normalt o om det inte går att få tag på i sverige, men ser gulliga ut :Det Även om singapuran är hur gullig som helst är den aa alt för liten till något jag skulle vilja ha själv vid mitt val. Thai skulle dock kunna vara något, men verkar som dom också har mycket färgvariamer.. Får kolla upp mer. Burmilla ligger redan på min lista och dom är ju som himla fina! Synd med fällningen dock #13 vart är din ifrån? Skulle man kunna få se en bild? :D Abysinner har jag vart mycket intresserad av på det senaste, somali med, men man blir ju lite avslagen om dom inte är så keliga och är väldigt jaktsinnade, kanske gör det svårt ang Koppel gående. Well man kan ju träna hundar men ändå..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2016-12-19 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Detta är raserna som har intresserat mig men kan tyvärr inte så himla mycket om dom, Thai är också del av listan men va inte nog skärmplats. Russian blue och bengal är en gammal favorit och Abysinner samt somali har nyligen blivit del av favoriterna. Men inte säker längre efter vad #12 skrev. Men kan ni något om dessa raser dela gärna med er era erfarenheter och bilder! Står att vissa är lite mera sällsynta. Är det såpass att man skulle behöva importera? För det kommer jag inte göra. Tack!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Emmaboy
2016-12-19 10:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Min burmilla är från SE*Tevalas i Västerås. Vet att det finns uppfödare i Växjö, Stockholm och Göteborgstrakten också. Har inte tänkt på fällning, min tjej fäller ingenting men det kan ju bero på att hon är så ung. Har uppfattat det som att de fäller rätt lite utifrån rasbeskrivningar,men alla katter med päls fäller ju mer eller mindre. Lite bilder :)

Björksätter
2016-12-19 12:51
#17

Du kan kolla en del sjukdomar i Sveraks databas, där kan du kolla inavelskoficient oxå samt se stam osv. När det gäller Burma och de kullar som finns med på burmaklubbens sida så står där angivet om se är testade för de vanligaste åkommorna. Sen är ju vissa burmauppfödare mer noga med att testa för mer och de brukar ange det på sina hemsidor.

[helga21]
2016-12-19 13:23
#18

# 8 Ursäkta jag missuppfattade dig att du ville ha långhårig. Prova med Brittisk korthår, det finns många uppfödare. Se på Brittringen och Brittsällksapet. Hanarna blir stora där själv har jag en på 7 kg. Abbesinier är en korthårig somali som är mer aktiv än Britten. Rexkatterna är inte mycket hår på och de är ganska små och aktiva förutom Silkirk rex som är något kraftigare och lugnare. Burmilla kan kanske vara ett alternativ för dig.

Vad jag menade med min första mening var att om du köper en kattunge från ett katthem så kostar den en bråkdel av vad en renrasig kostar.

burmamys
2016-12-19 13:41
#19

Precis som Björksätter skriver! Du kan även kolla kattens stambok i pawpeds, om uppfödaren använder pawpeds, där syns resultat på fler hälsotester än i sverak. En kunnig och engagerad uppfödare vet vilka hälsoproblem som eventuellt förekommit i sina avelskatters stamträd och tar reda på hur det ser ut för de hankatter hen eventuellt har lånat för parning med sina honor.

När det gäller din lista över andra intressanta raser kan jag kommentera bengal och ocicat.

Bengal: Aktiva, smarta och krävande katter. Jag har träffat en mer ordentligt, och några stycken på utställning. De behöver intellektuell utmaning för att trivas, fodergömmor, klickerträning, agility, men är generellt sett självständiga och är inte så superkeliga och supersociala, varken med människor eller med andra katter. Finns några få  olika färger och mönster, spottade, med rosetter och melerade, svart mönster på gul botten eller "snö-" dvs brunt mönster på beige botten. Snöbengaler har blå ögon, övriga har gula eller gröna ögon.

Ocicat: En korsning mellan abyssinier och siames, och har ärvt en del av siamesens sociala och nyfikna temperament. Jag borde ha tagit med dem i listan! Har inte träffat någon sådär personligt, bara på utställning. Men de jag sett och rasbeskrivningar bekräftar att de är väldigt aktiva och väldigt sociala, ungefär som en burma. Alla ocicatter är spottade (små spottar) i en mörkare färg med ljusare grundfärg i samma ton. Brun, blå, choklad, lila, kanel och fawn är tillåtna färger. Jag tror det finns ett gäng uppfödare, de verkar bli allt mer populära. Kolla på www.ocicat.se 

Ja, och så vet jag ju att egyptisk mau är extremt ovanliga i Sverige. Och att la perm är ganska aktiva och relativt sociala katter, men inte så aktiva som en burma, och inte heller så extremt sociala. Russian är relativt självständiga och försiktiga, ogillar nya situationer och nya människor (gömmer sig helst om det kommer hem nya människor). Helig birma är ju semilånghåriga med tjock päls? Turkisk van gillar vatten, är också semilånghåria. Turkisk angora är också semilånghåriga. Visst ville du ha korthåriga katter?

burmamys
2016-12-19 13:51
#20

Kan tillägga att de burmillor jag träffat är jättemysiga, nyfikna och sociala, men som sagt inte lika aktiva som burmor. Men om du vill ha en lite lugnare burma så är de perfekta!  Kanske ska nämna också det här med pälsen. Burmakatter alldeles silkeslen päls, och har ingen underull och fäller därför minimalt. Mina fäller endast på vår och höst, och då räcker det med att jag drar med handen över ryggen och längs sidorna för att fånga upp de lösa stråna. Jag har aldrig borstat mina katter och dammsuger en gång i veckan, precis som innan jag skaffade katt. Ändå delar jag lägenheten med tre burmor, och har tjocka ullmattor i alla rum.

Annons:
[BitterNöt]
2016-12-19 17:39
#21

Europé kanske? Inte haft tillfälle att träffa en själv, och kanske inte hör till dom aktivaste raserna men beskrivs som livliga.
Dock finns dom i flera olika färger. 

Annars har jag träffat burmillor, dom verkade vara väldigt trevliga och pratglada.

[helga21]
2016-12-19 18:56
#22

Russian blue?

CayKantos
2016-12-19 20:36
#23

#22 se #15 #19 #20 tack så mycket! Mycket att tänka över och läsa på! Kanske blir två olika raser :) vem vet :b

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Emmaboy
2016-12-19 21:07
#24

Besök en utställning är ett hett tips :). Bästa sättet att bilda sig en uppfattning och du får möjlighet att prata med olika uppfödare :)

CayKantos
2016-12-20 10:27
#25

#24 vart hittar man information om kommande utställningar? Går det bra bara att söka kattutställningen Göteborg? Tänker det kanske finns många inofficiella tävlingar man skulle kunna gå på men som inte går att hitta via sökning.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[helga21]
2016-12-20 13:18
#26

Här då det gäller SVERAK 

http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/

burmamys
2016-12-20 14:04
#27

Ja att besöka en utställning och se katterna i verkligheten är ett jättebra tips!😃 SVERAK har de flesta utställningarna, så de hittar du i länken från Helga21. 

Även att ringa uppfödare som finns i närheten och be att få besöka dem för att bilda dig en bättre uppfattning om hur rasen är. De flesta uppfödare jag känner bokar gärna in ett sådant besök om de bara har tid! 🙂

Annons:
Vixxen
2016-12-20 14:06
#28

Eller här om man vill söka inom fler länder i Fife;  http://fifeweb.org/wp/shows/shows.asp

Upp till toppen
Annons: