Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 801 ggr
Misscat
2016-12-17 13:17

Stor ubdran

Har en hankatt på 6 månader. Han har bra o trevligt temperament. Är körväblig o så. Sitter i allas knä, men hos mej vägrar han sitta han får panik. Gillar inte mej överhuvudtaget. Vd ska jag göra? Han gillar inte ens bli klappad av mej. Har aldrig gjort honom något.

Annons:
Herveaux
2016-12-17 13:29
#1

När du skriver att han får panik av att sitta i ditt knä, kan det vara så att du har försökt hålla kvar honom där när han velat gå därifrån?
Att bli fasthållen tycker de flesta katter är väldigt obehagligt.

Låt katten komma till dig för att kela, klia honom mjukt runt öronen och käken och ner på bröstet, det brukar dom flesta katter tycka är mysigt.

Viktigt att sluta innan katten lessnar eller blir överstimulerad av klappandet.
Håll ett öga på när svansen börjar röra på sig, då är det dags att sluta mysa.

Prova att leka med honom, olika fjädervippor brukar vara oemotståndliga tex.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Misscat
2016-12-17 13:35
#2

Man ska aldrig hålla i en katt o aldrig tvinga en katt att komma till en. Han har öronen upp o rör inte på svansen.

burmamys
2016-12-18 13:23
#3

Du har fått bra tips av Herveux. Men verkar som att du redan är medveten om att det inte är bra att försöka hålla fast eller tvinga katten. Bär du parfym eller nagellack? Mina katter, som är annars alltid vill vara nära mig, helst i knät eller på axlarna, håller en halvmeters distans när jag har parfym eller har målat naglarna senaste timmen, och då använder jag ett milt nagellack och väldigt lite av en mild parfym (som jag endast tar på när det är något särskilt jag ska göra, typ om det är ett viktigt jobbmöte, finmiddag eller fest). Så det kanske är något sådant som din katt reagerar på?

Belzebubble
2016-12-18 20:36
#4

Du säger att han vägrar sitta hos dig och får panik. Alltså har du redan "testat". Katten kanske kopplar dig till något obehagligt. 

Jag har något liknande hemma, men inte lika allvarligt. Det är jag som ansvarar för kloklippning, borstning och bad. Jag är även mycket mer "på" katten än vad min sambo är. Katten hatar mig inte, men får han välja går han hellre och kelar hos sambon, där får han ju lugn och ro. Mina knän hoppar han inte upp i frivilligt, eventuellt ligger han bredvid. 

Mitt förslag är att du försöker "fjäska" hos honom. Kanske övertala honom med lite kattgodis? Och låt det ta tid, tvinga inte fram något. :)

Upp till toppen
Annons: