Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2510 ggr
vendelay
12/16/16, 9:19 PM

Stamtavla på blandras?

Går det att ha stamtavla på en blandras? Exempelvis när folk säger "50 % ragdoll och 50 % exotic" eller ja, liknande. Eller är den bara renrasiga (att katten enbart har en ras) katter som kan ha stamtavla?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Fridaaaa
12/16/16, 9:23 PM
#1

Nej det gör det inte. Enbart på renrasiga, där föräldrarna med har stamtavla.

Huskatter kan inte ha stamtavla.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jessR
12/16/16, 9:24 PM
#2

Enligt min vetskap är det enbart renrasiga katter som har stamtavla, sen finns det säkert såna som sitter och knåpar ihop egna men de är nog knappast godkända i någon kattklubb.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

vendelay
12/16/16, 9:28 PM
#3

Okej, tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kalindas
12/16/16, 9:31 PM
#4

Det går inte att få stamtavla på blandraser. Dock kan de få ett "Huskattbevis" om man är med i en kattklubb. Men det är på inga vis en stamtavla, mer färg och pälskvalitet, plus id-märkning.
Men katten ska då vara kastrerad vid senast 10 månaders ålder.

/Elisa

burmamys
12/16/16, 9:40 PM
#5

Det finns ett undantag, då en katt med två olika raser i sig kan få stamtavla, och det är om katten ingår i ett godkänt utparningsprogram, men inte når standarden för den ras som man försöker förbättra med utparningen. Då framgår dock vilken målrasen är, och jag tror att i de flesta förbund skriver man inte ens den ras som ena föräldern är utparad med, utan man skriver endast målrasen, men på ett sätt som visar att katten inte riktigt når standarden för rasen, genom att t ex skriva målrasen inom parentes. Detta är såklart väldigt ovanligt, och jag tror inte de katterna hamnar på blocket i någon större utsträckning. 😊

VildaVittra
12/16/16, 9:42 PM
#6

Ja, man kan föra stamtavla på vilket djur som helst. Rasklubbar har inte patent på begreppet, även om många tycks tro det.

De första stamtavlorna på djur fördes ju inom jordbruket, så man inte skulle råka para för tätt besläktade djur. Korsningsavel har och är väldigt vanligt inom den djuraveln. En bekant hittade en sådan bok på sin gamla gård, daterad till slutet på 1800-talet. 

Inom dragaveln för man också stamtavla och de hundarna är ju inte "renrasiga", min ena hunds stamtavlan går tillbaka till 40-talet (alltså den delen som i alla fall är inlagd på nätet).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fridaaaa
12/16/16, 9:44 PM
#7

#6 Då brukar man kalla det för härstamningsbevis.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
12/16/16, 9:54 PM
#8

#7 Nej, då brukar RASKLUBBAR kalla det för härstamningsbevis. Precis som när de kallar oregistrerade djur för blandraser, trots att de inte är det, så är det inte dom som dikterar ords betydelse.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
12/16/16, 10:15 PM
#9

Tack för informationen, VildaVittra! Kan vara bara att ha koll på.

En ytterligare sak jag kom att fundera på: om båda kattföräldrarna har stamtavlor men är av olika raser, och de paras - kan kattungen få en stamtavla enligt rasklubbarna då?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
12/16/16, 10:18 PM
#10

#9 Nej. Måste vara av samma ras.

#8 Härstamningsbevis och stamtavla är dock två olika :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
12/16/16, 10:34 PM
#11

#9 Du kan inte få kattungens stamtavla från rasklubbarna, men du eller uppfödaren kan föra din egen. 

#10 Slå upp ordet Frida. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
12/16/16, 11:09 PM
#12

Stamtavla är inget annat än ett dokument över ett djurs härstamning. Vem som helst kan utfärda en stamtavla. Så kort och gott kan alla djur ha en stamtavla.

Stambokförande kattförbund utfärdar officiella stamtavlor enligt sina regler och de flesta "officiellt erkända" kattförbund erkänner varandras stamtavlor. De utfärdar även registeringsbevis som är de egentliga bevisen för att katten ifråga är stambokförd. Vissa förbund slår ihop registreringsbevis och stamtavla till ett dokument, många gör det inte. 

Jag kan ta mig som ett exempel. Jag tillhör TICA, ett kattförbund som för ett genetiskt register och du kan i princip registrera vilken katt som helst. Många raser skapas inom TICA och erkänns senare av andra förbund. Detta är möjligt pga. deras "fria regler". Jag föder upp devon rex och har parat ut med brittiskt korhår. Jag har per definition blandraser i mitt avelsprogram. Alla mina katter registeras hos TICA och i registreringsbeviset framgår vilka raser som har korsats samt i hur många generationer. Stamtavlor utfärdas separat, om ägaren beställer en. I stort sett alla mina katter är registrerade, men saknar stamtavla eftersom jag inte har någon praktiskt användning av stamtavlorna. Jag beställer stamtavlor när jag säljer en avelskatt eftersom uppfödaren (oftast) behöver den och registreringsbeviset för att registrera katten i ett annat förbund. 

Jag har ett stamboksprogram jag kan skriva ut egna stamtavlor ifrån ifall någon vill ha en inofficiell stamtavla. Det har jag gjort till några sällskapsköpare, men jag är då tydlig med att stamtavlan är inofficiell och inte erkänns av något kattförbund.

Vill man försäkra sig om att en katt är registrerad hos ett erkänt kattförbund ska man efterfråga ett registreringsbevis, inte en stamtavla.

burmamys
12/17/16, 8:38 AM
#13

#12 Bra att du reder ut begreppen! Men en sällskapsköpare som vill ställa ut sin katt behöver väl kunna visa kattens stamtavla på utställningen? Eller räcker det med registreringsbeviset och din inofficiella stamtavla?

Annons:
Mangochanti
12/17/16, 9:31 AM
#14

 #0 Jag funderar lite varför du undrar :-) Är det för att ställa ut katten och därför som du behöver en stamtavla eller är det för att du vill ha på papper vart katten kommer ifrån? Själv drar jag alltid öronen åt mig då det just står 50% eller alla % satser för en ras. (Och på blocket) 🤐

Men i denna tråd kommer ju mkt bra information fram om hur man som #12 Silvestris skriver som föder upp devon rex och har parat ut med brittiskt korhår, men är noga med att det är ett stamboksprogram och en inofficiell stamtavla på vissa av dennes katter. Vet inte om det där står hur många % en katt har i sig, för hur kollar man det isf? Så fråga till # 12 står % sats i dina papper, eller är jag nojjig?

Men som det också står i tråden, kan ju kort och gott kan alla djur ha en stamtavla, men varför ha en som inte är godkänd i ett förbund? Så därför funderar jag lite vad du ska ha stamtavlan till?
Jag är själv väldigt ny inom detta och tycker det är väldigt intressant att följa djuren bakåt, tycker ju det är själva poängen. Se om de är fria från sjukdomar, vilka färger mm, ja, sånt som är intressant då man vill föra generna vidare.

Men även bra att såna här frågor kommer upp och att alla kunniga svarar oss med mindre kunskap :-)

/MC 🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Silvestris
12/17/16, 11:17 AM
#15

#13 Det räcker med registreringsbevis.

burmamys
12/17/16, 11:24 AM
#16

#15 Okej. Tack! 😊👍

Silvestris
12/17/16, 11:51 AM
#17

#14 Nej, det stör ingen procentsats. Det är omöjligt att ange % så fort man kommit till andra generationen blandavel.

Pia-69
12/17/16, 11:55 AM
#18

#12 En nyfiken fråga! Varför har du parat Devon med Brittisk korthårig, är det något du vill förstärka i Devon eller är det en ny ras på gång? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Silvestris
12/17/16, 1:40 PM
#19

#18

Det finns två orsaker:

1. Jag vill hålla nere inavelsgraden i rasen. Eftersom alla devon rex härstammar från en och samma hankatt är det viktigt att para ut kontinuerligt för att undvika inavelsproblematik.

2. Jag vill förstärka vissa egenskaper. Bl.a. underullen, huvudets bredd, bredden mellan öronen och den breda bröstkorgen.

Utparningen har gett bra resultat. Efter tre generationer har jag en hona som tar BIS och BOB total på utställningar.  Hälsomässigt är det egentligen för tidigt för att kunna utvärdera eftersom katterna fortfarande är unga (från 16 veckor till 6 år), men än så länge är alla friska.

Pia-69
12/17/16, 6:10 PM
#20

#19 Tack för utförliga o lärorika förklaringar! 😻☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
flis
12/17/16, 6:36 PM
#21

#14 Se om djuren bakåt är friska skriver du, nu undrar jag hur ser man det?

 På stamtavlan finns namnen på katterna men hur får man reda på hälsan. Det man antar är att de var friska vid parning men deras fortsatta liv, hur hittar man svar på det? Finns det något register som visar katternas fortsatta mående?

vendelay
12/17/16, 7:14 PM
#22

#14 Nej, jag är helt emot avel överhuvudtaget och mina kissar är adopterade från ett katthem så har varken stamtavla eller möjlighet att ställa ut ens om jag velat då de är alldeles för skygga. Jag undrade bara helt enkelt för att jag var nyfiken och inte visste vad som var rätt 🙂 Men jag tycker att det är bra att du frågar ändå för det är viktigt att poängtera att om en ska stödja avel ska en ju självklart enbart stödja seriös avel.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kalindas
12/18/16, 9:49 AM
#23

Kruxet med denna tråden är att den som gillar blandrasavel (då inte för avelsprogramsyfte), säkert tänker "Vad bra! Nu kan jag sälja mina ungar med "stamtavla" och få ännu mera för dem. För föräldrarna är ju renrasiga!

Det är ju som sagt inte speciellt svårt att göra en snygg stamtavla på datorn.

Jag kallar ju de stamtavlor som inte är registrerade i klubbar för Födelsebevis och visst kan man göra de som en äkta stamtavla, men känns lite fel att kalla det det bara i mina öron. Visst man kan skriva i annonsen "stamtavla med registreringsbevis", men tror inte den okunnige köparen förstår skillnaden utan kanske köper sin fina Skog"s"katt med stamtavla.

Så hur ska man få köpare att förstå skillnaden på stamtavla och stamtavla?

Lite virrig fråga/förklaring, men jag hoppas ni förstår hur jag menar. 🙂

/Elisa

Honestyisdead
12/18/16, 12:35 PM
#24

$23 Precis som jag kan köpare ta och läsa på innan köp. Tar inte lång tid att förstå vad en äkta stamtavla är om man läser på om katter. Vi måste ju ta lite eget ansvar och inte skylla på säljarna hela tiden.

Mangochanti
12/18/16, 12:43 PM
#25

Tror dock, inklusive jag själv är lite blåögda och godtrogna tills vi inser hur vi "lurat" oss själva. Men visst är det ett eget ansvar… Men visst går vi kanske alla på en nit innan man öppnar ögonen? Och för egen del var inte det roligt, en kostsam läxa i hjärtat.

Bra tråd. Tack för svaret vendelay och Silvestris Då ligger det iaf inte en % sats till grund för hur man vet vilken ras katterna har.

/Mc

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Honestyisdead
12/18/16, 12:57 PM
#26

#25 Idag med information bara ett klick ifrån oss finns inga ursäkter för stora missar som tex äkta raskatt. Tycker jag.

[helga21]
12/18/16, 1:46 PM
#27

Står det stamtavla i SVERAK så förutsätter jag att katten har dettta och inget hemmabygge för då är det en förfalskning.

Annons:
kalindas
12/18/16, 9:06 PM
#28

#27
Finns ju stamtavlor/registreringsbevis i WCF och TICA med mera också.

----------------------------------------------------------------------------------------
Men håller med ovanstående att man bör vara påläst som köpare. Fast tyvärr är inte alla det. Många är lata och bara räknar med att allt som står är sant. Eller tror på skrönor.
Det är dessa människor som blir blåsta gång på gång och dessa människor som backyard breeders tjänar sina pengar på.
För de bara vet att t.ex. Skogskatt och Skeppskatt är renrasiga katter och att alla maskade katter är Siameser.

Katten i sig är ju inte mindre värd för att den inte har äkta papper. Men det kan bli tråkigt för ägaren om den köpt nåt som inte är det den ville ha.

/Elisa

Mangochanti
12/18/16, 11:06 PM
#29

Inte för att komma med försvar, men tror generellt att man gärna vill tro gott om människor. Och köper man backyard breeders och INTE lär sig en läxa utan allt går bra och katten lever  15 år mm, så har man kanske tur. Och om man inte är utställningsintresserad mm, kanske man inte upplever problem? Vill man ha stamtavla så tror jag ändå att de flesta som du säger läser på lite mer än om man inte är så noga.
Min förra katt som dog endast 5 år gammal 2015 hade sina föräldrar i hemmet och allt verkade bra. Så blåögd köpte jag min kisse och ångrar inte henne, men ångrar att jag inte var mer påstridig ang vaccination, HCM test, hörseltest då hon var vit mm.

Nu har jag en renrasig katt och lär mig nytt varje dag :-) Tack vara många kunniga kattläskare på exp denna sida.

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

[helga21]
12/19/16, 1:07 PM
#30

# 28 Jag är väl medveten om det finnas andra förbund än SVERAK. Jag har själv katter som är reggade i WCF och även i andra förbund som jag köpt utomlands. Vad jag menade var att står det i annonsen att det finns stamtavla i SVERAK så utgår jag ifrån det är så!

[helga21]
12/19/16, 1:10 PM
#31

I de stamtavlor jag har står det både ras och färg på katten. Något som en som avlar på huskatter knappast kan ange utöver just huskatt.

Så här står det på SVERAKs hemsida

"Begreppet raskatt innebär att katten är stambokförd och har en stamtavla (utfärdad av exempelvis SVERAK). Stambokföring av raskatter har förekommit i Sverige sedan mitten av 1940-talet och sedan dess har hundratusentals katter fått stamtavlor utfärdade av SVERAK. Numera finns SVERAKs stambok på nätet genom FindUs.

Det finns flera olika kattraser och generellt kan sägas att oavsett ras är katter sällskapliga, tillgivna och oftast alldeles utmärkta som innekatter!

Att välja raskatt ger ett mått av säkerhet då varje ras är avlad efter särskilda egenskaper och detta ger möjlighet att veta vad du har att vänta dig av din katt. En katt som inte är stambokförd (utan stamtavla) betraktas som en huskatt, oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har. Läs mer om att köpa raskatt.

En katt som inte är stambokförd (utan stamtavla) betraktas som en huskatt, oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har."

kalindas
12/19/16, 1:58 PM
#32

#31
Visst är det så att de som inte har stamtavla är huskatter och kan då skaffa ett huskattsbevis via ett förbund.
Kruxet är ju fortfarande att det är inget förbud att göra en egen stamtavla och skriva att katten har stamtavla. 
Jag skulle t.ex. utan problem kunna göra en snygg stamtavla och skriva in korrekt EMS kod och färg om jag skulle få för mig att sälja blandraser.
Självklart gör jag inte det, men OM någon gör det, så är det lätt för den som inte vet skillnaden att bli lurad.

/Elisa

Lusthan
12/19/16, 3:00 PM
#33

Tänkte på kommentaren om sjukdomar så kan man gå in i Pawpeds och följa hälsoprogrammen för de olika raserna för att se status på välmående. Tyvärr är det så att många uppfödare inte registrerar där så det blir tyvärr inte en helt tillförlitlig källa men du kan ju alltid välja som uppfödare vilken katt du vill avla på och vill man föda upp friska katter så kollar man noggrant vilka som tycks vara friska. Annars anser jag att alla vi kattmänniskor har ett stort ansvar att informera om sjukdomar, tester, katthem, byb, kastrering och dylikt för att sprida kunskapen. Sen borde såklart alla som köper ett djur ha ett ansvar för att ta reda på allt man kan om djuret man vill ha.

[BitterNöt]
12/19/16, 4:56 PM
#34

Det positiva är ju att det går att spåra information om folk avlar på känd bakgrund. Det negativa är att det blir ännu ett bekräftande att man får en billig katt med rasbakgrund. 

Kanske ännu viktigare att lyfta fram det övriga kring avel. Det viktigaste är trots allt inte stamtavlan. Registreringen avgör såklart om det är en raskatt eller huskatt, men utöver det så är det ju avelsarbetet där det skiljer sig som mest. 

Men skulle blandrasuppfödare börja skriva om stamtavlor, så finns det nog stor risk att fler blir lurade. Även om det förstås är upp till en själv att läsa på innan köp.

Annons:
[helga21]
12/19/16, 7:00 PM
#35

# 32 och 34 Du måste ange i vilken förening om stamtavlan finns. Skriver du något som inte stämmer så är det en förfalskning.

[BitterNöt]
12/19/16, 8:44 PM
#36

#35 Frågan är ju hur ett sånt fall skulle bedömas, om man gjort ett härstamningsbevis och skriver stamtavla.

kalindas
12/19/16, 10:44 PM
#37

#35
Det är inget krav. Läs infon som #12 skriver.
Jag skulle inte åka dit för att jag skriver ett snyggt A4 papper med katternas namn och färg på. Jag har ingen anledning att säga att den tillhör en förening eller ett förbund. Kan göra den supersnygg i word och helt olik t.ex. Sveraks stamtavlor. Det blir ingen förfalskning. Det är en falsk stamtavla, då katten inte är registrerad i nåt förbund, men ingen förfalskning. Hade jag däremot gjort en exakt kopia av en Sverakstamtavla och hävdat att katten var registrerad där då hade jag åkt på förfalskning. Men en egenbyggd stamtavla, får jag göra vad jag vill med…

/Elisa

VildaVittra
12/20/16, 9:22 AM
#38

#37 "Det är en falsk stamtavla, då katten inte är registrerad i nåt förbund, men ingen förfalskning."

De enda falska stamtavlorna som finns, är de där man hittar på förfäder/titlar till djuren/människan. 

Det du tänker på när du använder den felaktiga termen är oregistrerade stamtavlor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kalindas
12/20/16, 10:00 AM
#39

#38
Lite felformulerat kanske, men jag försökte bara förklara att jag inte skulle åka dit för förfalskning. Om jag gjorde en egen stamtavla, så länge den inte liknade något förbunds.

/Elisa

[helga21]
12/20/16, 1:31 PM
#40

# 36 Och # 37 skriver igen! " Du måste ange i vilken förening om stamtavlan finns. Skriver du något som inte stämmer så är det en förfalskning."

Du måste ange ras ifall du ska göra en stamtavla såsom ex SVERAK. Och du måste också ange vilken förening ex SVERAK där stamtavlan är utfärdad. Då blir det en förfalskning. Det är vad jag menar.

Vill ni sedan föra bok och härstammning över era katter så står det er fritt att göra, varsågoda!

Silvestris
12/20/16, 2:40 PM
#41

#40

Nej, det måste man inte alls. Raskattförbunden har inte ensamrätt på att utfärda stamtavlor. Det får vem som helst som göra. Man behöver inte ange förbundstillhörighet.

Annons:
[helga21]
12/20/16, 7:48 PM
#42

# 41 Om du anger ett förbund där stamtavlan inte  kommer ifrån. Hur tydlig ska jag vara?

Om någon vill föra boka över sina katter står det dem fritt att göra men inte att ange ett förbund de inte tillhör.

Upp till toppen
Annons: