Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1394 ggr
Belzebubble
2016-12-16 19:18

Okastrerad hankatt

Hej! 

Vi har för närvarande en kastrerad hankatt på ett år som vi funderar på att skaffa sällskap till. Ifall det blir en katt till så blir det en raskatt. Jag har eventuellt hittat en som vi har "fastnat" för och vi har möjligheten att ha honom på foder, men det innebär att tillskottet inte kommer kunna kastreras förrän uppfödarens avelsrätt går ut. 

Jag har ingen erfarenhet av okastrerade katter, då vi kastrerade vår kisse tidigt, men jag har läst skräckhistorier och vet inte riktigt om det kommer gå. Det kommer alltså vara två hankatter som delar på ca 75 kvadratmeter och är innekatter. Jag vill gärna höra era erfarenheter. Är det möjligt att hålla en okastrerad hane på det sättet? Vad är typiskt för deras beteende? Jag vill ju absolut inte att den nya katten ska vara olycklig inomhus på grund av hormoner och samtidigt vill jag inte få min lägenhet förstörd.

Annons:
[BitterNöt]
2016-12-19 18:02
#1

Det är alltid en risk att katten börjar strila eller allmänt blir rastlös och stressad. Kolla upp vad uppfödaren säger om det händer, och se till att det skrivs in i avtalet.

Det brukar lösas med att katten kastreras och att man då får köpa loss katten till en bestämd summa. Men uppfödare gör olika, så kolla upp det.

[helga21]
2016-12-19 19:21
#2

Det finns risk för slagsmål också. Har man en okastrerad hankatt bör man ha den åtskilld från andra katter. Personligen skulle jag inte skaffa någon okastrerad katt om jag inte hade någnstans att avsklija honom på. De uppfödare jag känner bor i hus och har uthus som katen kan var i.

Emmaboy
2016-12-19 21:03
#3

#2 låter väldigt ensamt att bo i ett uthus :/. Förhoppningsvis använder de då inte katten i avel under så lång tid? Ts: Vad jag uppfattat det som så kan okastrerade hankatter ibland gå ihop med kastrerade hanar men man kan ju inte förlita sig på att det sker utan jag tänker att det måste finnas plats att ha katterna i olika avdelningar i hemmet om problem uppstår, och då givetvis att katten går i avel under en begränsad tid enligt överenskommelse med uppfödaren. En annan viktig fråga är ju också i vems hem hanen kommer få besök av sina damer, vet inte vad som är praxis.

annzoo
2016-12-19 23:52
#4

#2 jag har hanar som är åtskilda från resterande katter och de bor inte i ett uthus.

Till TS det kan gå bra om fodervärdskatten är en kattunge och inte en halvvuxen hane men du bör ha en öppen dialog med uppfödaren. Det är bra att prata om allt som kan hända och hur man ska handskas med dem och ha det nedskrivet å papper.

MonicaLagerquist
2016-12-20 04:22
#5

Mina hsnkatter bor med oss. Enda gången de är skilda från oss och de andra katterna är når vi har honor här på parning. Visst kan det hända att de kissar på fel ställe. Men som uppfödare då är det smällar man får ta. Om den hsnkatt jag just nu har ute på foder just nu börjar missköta sig så kommer jag att ta hem honom och skynda på parningarna. Jag skulle ALDRIG kräva att fodervärden skulle behöva ha en katt som markerar inte heller skulle jag låta fodervärden betala för att få ta över katten om jag väljer att kastrera.

Stolt ägare till fem La permer

kalindas
2016-12-20 10:09
#6

Risk finns som de ovan skriver att han kan bli stressad och börja markera inne. Tror inte att han kommer börja bråka med sin kastratkompis, då det inte finns någon konkurrens.
Ibland kan hankatten acceptera att gå i blöja eller byxor och då skvätter han ju inte överallt och en del hanar markerar inte alls.
Läs bara kontraktet noga, så att ni är överens om vad som gäller om han börjar markera.
Att stänga ut en fertil hane ensam i ett uthus som #2 skriver anser jag gränsar till djurplågeri. 
Kan acceptera att man har katten i ett rum en kortare tid om man t.ex. väntar på en speciell hona eller liknade. Men aldrig ensam! Men det är kanske jag som är blödig…

Men som sagt, läs kontraktet noga, så ni vet vad som gäller. 🙂

/Elisa

Annons:
[helga21]
2016-12-20 13:24
#7

Av de uppfödare jag känner så har de hanen separerad under tiden som den är fertil. De uppfödare som haft hankatter ute på foder har fått betala en hel del då dessa kissat ned nästan allting.

Tänk på de katter som ska gå tillsammans med hanen som är fertil - inte så roligt. Men det sitter inte där ensam utan får besök ofta av ägrana som är hemma.

burmamys
2016-12-20 14:22
#8

Jag är fodervärd åt en honkatt, och när jag skulle skriva kontrakt med uppfödarna gjorde vi så att de skrev ett utkast och mailade mig, sedan svarade jag på det och så fortsatte vi tills båda parter var helt nöjda. Jag tycker det var ett väldigt bra sätt att skriva kontrakt då det gav tid för eftertanke och att kolla upp detaljer, vilket kändes tryggt.👍

Som flera redan skrivit är det vilktigt att du får fodervärdskatten då han är en kattunge, så han ser upp till din kastrat som redan bor hos dig. Se till att ni i kontraktet inte endast bestämmer antal kullar utan att ni har en åldersgräns då hanen ska kastreras oavsett hur det gått med parningarna. Det kan hända oväntade saker som gör att en planerad parning inte blir av. 

Ni bör även bestämma om parningarna ska ske hos dig eller hos uppfödaren. Om parningarna ska ske hos dig behöver du ha ett rum där hanen kan ta emot sina damer, och bo med dem i upp till en månad (ifall man vill vänta för att se säkert om honan blivit dräktig och om inte låta henne para igen på nästa löp). Där ska vara lättstädat från urin, och det bör finnas fönster med utsikt, klösträd och sovplatser. Även om ni bestämmer att parningarna ska ske hos uppfödaren bör du ha möjlighet att dela på katterna om det skulle bli nödvändigt, åtminstone en kortare tid.

Håll sedan har fortsatt dialog med uppfödaren så att denna kan hjälpa dig om det uppstår problem med att han t ex börjar strila, eller försöker dominera din vuxna katt. Men i de flesta fall går det bra att hålla en ung hane fertil ett tag med sällskap av en äldre kastrerad hankatt. 

Lycka till!🙂

Upp till toppen
Annons: