Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 998 ggr
molbojse
12/15/16, 3:29 PM

Kompis till Plus?

Hej!
Nu börjar det bli aktuellt att hitta en kompis till vår sjövilda tvååring. Vi kommer självklart låta det ta tid och välja ny kisse med omsorg. I första hand har vi tittat på olika katthem i närheten, men hittills är det mest ungkatter eller bebisar. Vi är inte intresserade av en unge, utan en något äldre katt, runt 3-4 och uppåt.
Sambon struntar i om det är huskatt eller raskatt och det gör egentligen jag med, även om jag gärna skulle vilja ha en raskatt för att dels kunna se skillnaderna mellan en med och en utan stamtavla. Sen också för att kunna veta lättare historia, eventuella sjukdomar vi kan vänta oss, typiska personlighetsdrag med mera. Jag är smått intresserad av utställning med.

Undrar dock hur stor chansen är att kunna omplacera en rasren avelskatt som tagits ur avel? Är det större eller mindre chans hos somliga raser?
Jag tänker mig ett tak kring 10.000 eller är det en fantasisumma att komma ner till vad gäller raskatt? Kattunge ä ej av intresse.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
burmamys
12/15/16, 3:53 PM
#1

Min erfarenhet gäller burmakatter och de brukar vara väldigt sociala och ha lätt för att acceptera ny miljö och nya tvåbenta och fyrbenta vänner 😊 En kattunge av rasen burma kostar idag omkring 9.000 kr, vuxna katter som omplaceras brukar säljas mycket billigare. Bäst är att köpa en avelskatt som inte ska avlas mer, då är hon även hälsotestad, veterinärbesiktad och kastrerad. Åk gärna och hälsa på katten innan ni bestämmer er, och se till att få se alla papper innan du skriver på köpekontraktet och hämtar katten. Lycka till 😊

Björksätter
12/15/16, 3:58 PM
#2

Många uppfödare placerar om katter som de inte ska ha i avel längre, alt såna de behållt ett tag för att eventuellt ha i avel men sen valt att inte avla på. Katterna brukar vara mellan 1-4 år ungefär har jag sett i annonser och på hemsidor. På många uppfödares sidor står det om de har katter till omplacering. Via rasföreningar kan du oxå hitta katter för omplacering. De brukar vara något billigare än kattungar. Så bestäm dig för vilka/en ras du är intresserad av och börja titta runt bland uppfödare. De du tycker ser intressanta ut kan du kontakta och säga att du letar äldre katt. Utställning är roligt förövrigt insåg jag när jag ställde ut vår ena. Jag skulle aldig ställa ut hade jag tänkt men var snäll och anmälde för att det skulle bli tillräckligt med katter för en rasspecial. Och så visade det sig att jag heöt otippat tyckte det var riktigt kul :). Du kan förövrigt ställa ut huskatt med så för att ställa ur behöver du inte ha en raskatt.

burmamys
12/15/16, 4:03 PM
#3

Kan tillägga att burmakatter är aktiva, lekfulla och väldigt nyfikna också, utöver att de är extremt sociala. Men det kanske passar er Plus alldeles utmärkt? Så han får någon att leka med, som glatt hänger på alla vilda upptåg och avlastar er lite grann? 😉👍

Katthemsmatten
12/15/16, 4:22 PM
#4

Raskatt eller huskatt har jag ingen åsikt om i det här fallet, men tänk på att inte skaffa en 'soffpotatis' om du har en sjövild 2-åring hemma. Det blir synd om den nya katten som inte kommer få vara ifred och den befintliga katten får inte det utbyte av nykomlingen som jag gissar är en anledning till att ni vill ha en till katt.

Försök hitta en katt som matchar den befintliga i temperament och helst också någorlunda åldersmässigt. De brukar börja lugna ner sig i 3-års åldern när de blir vuxna på allvar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

molbojse
12/15/16, 4:24 PM
#5

#1 Det var ju ändå inte så fasligt! Är alltså inte helt ute och cyklar prismässigt haha!
Oj, såg nu att jag glömt skriva med en del. Saker som för mig var så självklara haha! Självklart vill vi träffa katten innan, gärna mer än en gång. Förbereda med filat eller något som luktar hos dom och ta hem så Plus får känna in nykomlingen utan att behöva vara eventuellt stressad över närvaron. Kommer kräva att nykomlingen ska vara kastrerad, fullvaccinerad, besiktigad, försäkrad, märkt och registrerad vid köpet. Vill ha papper på ALLT också. Minsta lilla besök till veterinären, oavsett vad, vill jag ha papper på. Jag litar inte på människor ;p Sen kommer jag sätta som krav att nykomlingen första tiden bara är här på prov, för att se hur kemin fungerar och jag vill ha möjlighet att kunna återlämna kissen om det skiter sig totalt. Vill även, åtminstone första året (gärna längre) ha kontakt med säljaren för att rådfråga samt uppdatera hur det går hos oss som nya ägarna.
En avelskatt (oavsett kön) är av intresse om det blir raskatt. Huruvida det blir raskatt eller ej beror på om vi hittar en ras som passar oss och Plus. P sitter i första rummet för kemin :)

Ska kika runt lite på olika raser och kontakta uppfödare! Tänkte inte ens på det, är helt i eufori för att vi ÄNTLIGEN kan hämta hem en kompis :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
12/15/16, 4:32 PM
#6

#2 Ja, det vet jag att de gör, därför jag tog in raskatt som alternativ :) Även avelspensionärer behöver ju hem ^^ Och inte behöver de vara tokgamla heller.

Jag har egentligen varit rätt anti utställning, främst bland hund, men när Plus kom till oss (han är rätt igenom huskatt) var det som jag slogs av blixten och utbrast "han ska ställas ut!" medlemsskap i kattklubb har han reda, har dock inte haft pengar ännu till ett huskattbevis, men annat är ordnat. Är beviset kvar innan vi får anmäla honom till utställning :D Därför är det inte tokviktigt för oss om det är ras- eller huskatt. Individen i sig och personkemin är det som prioriteras.

Självklart ska vi titta på energiska katter så Plus får ut något av sin nya kompis. Jag tycker även om att leka med honom (ibland undrar jag om jag tycker det är roligare än katten och fara som ett torrt skinn med en pinne i handen xD). Just eftersom vi är noga med att hitta en kompis som matchar Plus behov (hans behov är viktigare än våra) så kommer vi välja katt med omsorg och absolut inget som ska stressas. Tar det flera månader innan vi hittar en individ som passar så får det ta det. Kemin och introduktionen av den nya kan avgöra hur hela livet kommer bli sen.
Jag kommer få ett bidrag beviljat även om det inte är klartecken på det ännu, så vi kan inte hämta hem någon ny familjemedlem pang bom ändå.
Ska även beställa ett stort klösträd, samt ordna upp lite mer här, som fler gömställen, fler bäddar och sovplatser samt en till låda och fler matskålar/fat. I dagsläget har vi åtta sovplatser och två höjder (hyllor upp till taket och två meter hög bokhylla) Endast ett krypin och vi har inte fixat fler då Plus inte har intresse av att gömma sig men det kanske nya kissen har.

Vi har pratat om en kompis till Plus i snart ett år, så varför stressa hit en kompis nu? :) Det får ta sin tid ^^

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
12/15/16, 4:41 PM
#7

#3 Ja, vi söker delvis efter en vän som kan avlasta oss en smula. Känns ändå så själviskt att tänka så, men det kanske det inte är? Jag som lider av psykisk ohälsa har inte toppenergi varje dag, och då kanske jag bara orkar leka lite med Plus..
Dessutom söker vi efter en katt som är äldre än P, då vår uppfostran inte kompletterar avsaknaden av en mammas uppfostran. Han togs för tidigt, så har inte fått någon som helst vägledning hur man är katt utan det ansvaret landade på oss. Vi kan inte hjälpa honom mer än vad vi redan gör, så det är lite av ett leap of faith att hitta en kompis som kanske kan hjälpa oss där vi inte räcker till? Eller är det helt uppåt väggarna att tänka så? D:

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Björksätter
12/15/16, 5:29 PM
#8

Titta på oriental katter, de är katter med mycket fart. De har oxå närhetsbehov och vill gärna sova nära/i hög med sin kompis. Där ingår bla burma, siames, Devon rex, osv. Jag har oxå burma och de är som sagt mycket fart i dem. De leker och far runt samtidigt som se oxå är mycket gosiga och sociala.

molbojse
12/15/16, 6:23 PM
#9

#8 Åh! Ja, devon har jag kikat lite på, faktiskt :) Ska titta närmare på de övriga raserna :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
12/15/16, 7:03 PM
#10

Har nu i stort sett läst igenom hela Sverak och de raser som listats. Fann intresse i maine coon, norsk skogkatt, neva masquerade/sibir, birma, bengal, laperm, sokoke och somali. Tror ni någon av dessa raser kan passa? :)
Vill gärna ha pälsvården, men det är viktigare att hitta en ras som funkar för oss.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
12/16/16, 9:30 AM
#11

Nja, eftersom du vill köpa en vuxen katt, och det är viktigt att katterna faktiskt blir vänner och leker och sover ihop, så bör du välja en av de raser som är mycket sociala och aktiva. Som sover i hög, tvättar varandra och springer kattrace, leker jaga - jagas och brottningslekar. Då bör du välja någon av de sydostasiatiska kattraserna burma, siames, thai (siames av den gamla typen, som de såg ut i början), oriental, peterbald (naken oriental), eller korat. Det finns även långhåriga varianter av siames (balines) och oriental (orientaliskt långhår). Katter som vuxit upp i en kattkoloni är också ofta väldigt kattsociala, men kan vara skygga för människor och kan även vara inavlade och ha okända problem. Annars bör du köpa en kattunge, för de formas ofta efter den katt som redan finns i hemmet. Men välj en av de mer aktiva och sociala raserna, som abyssinier, somali (långhårig abyssinier), bengal, cornish rex, devon rex, la perm (finns både långhåriga och korthåriga men de har en päls som inte bör borstas). De långhåriga kattraser du nämner, main coon, norsk skogkatt, sibir/neva och birma räknas till "lagomaktiva" vilket innebär att de är mycket lugnare och stillsammare än eran Plus. Den nya katten kommer mest att vilja vara ifred från er busunge som har mycket större behov av att leka och härja, särskilt när de blivit vuxna. Hoppas du hittar en katt som passar!

molbojse
12/16/16, 10:18 AM
#12

#11 Sen är ju alla katter individer. Kommit i kontakt med en MCO-uppfödare som har en högaktiv kille på strax över ett år. De raser jag listat är de som haft texten "mycket aktiv" på sveraks hemsida. Jag kan inte gå på så mycket annat än det och vad andra som har erfarenhet av raserna säger.
Har kollat in alla raser du nämner och hade inte peterbalden haft så stort behov av hudvård hade det varit av intresse. Då min ork pendlar kan inte vi ha en katt som ständigt kräver massor av vård, oavsett hårlag. Därför går rex- och nakenkatter bort, för kattens skull. Siamesens exteriör tilltalar mig tyvärr inte, även om rasens generella beskrivning skulle matcha oss.
Somali, bengal och laperm står redan med bland intressanta raser :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
12/16/16, 11:30 AM
#13

Visst är alla katter individer! =) Utifrån det jag mött hos vänners katter tror jag ändå att en högaktiv main coon, birma eller ragdoll är ungefär som en ovanligt stillsam burma/thai/siames i aktivitetsnivå. Men det jag tror också är viktigt, är att den katt du tar hem är väldigt kattsocial, just med tanke på att du skriver att du vill ha en vuxen katt, och att det är viktigt att den nya katten umgås mycket med Plus. Och då är det de sydostasiatiska kattraserna som utmärker sig. De är väldigt sociala med både katter och människor, och denna egenskap är något som uppskattas av uppfödarna och ingår i beskrivningen av raserna. Om exteriören hos siames/oriental inte tilltalar dig, har du kikat på burma, thai och korat?

Annons:
molbojse
12/16/16, 12:02 PM
#14

#13 Jag har faktiskt heller inte bilden av att skogisar och mco är särskilt aktiva katter, så blev lite förvånad när jag stötte ihop med mco-killen igår. 
Så här ser beskrivningen av honom ut:
"Vi kommer att försöka hitta ett nytt hem till denna kille, S*Shantaram's Suspicion, kallas Cion här hemma. Han stannade kvar hos oss eftersom han föddes med flat chest, platt bröstkorg, och vi vågade inte sälja honom eftersom vi inte visste hur han skulle klara sig. Men det visade sig att han inte fick några besvär alls, nu är han snart 1 år och 3 månader och busigast och piggast i hela gänget. Han är kastrerad i somras, en jättesnäll lite blyg men mycket aktiv, busig och smart kille.

Problemet är att han utmanar våra två äldsta kastrathanar, som tyvärr inte alls säger ifrån. Det fungerar inte längre, och vi vill flytta på Cion innan det urartar helt till slagsmål.
Han funkar jättebra med våra yngre katter, älskar sin kullbrorsa Tage och dom leker massor ihop så han ska inte vara ensamkatt men bör bo med någon likasinnad ung pigg katt. Ej som utekatt och är inte van vid små barn."

Jag har tittat på burma, thai och korat. Har som sagt läst igenom ALLA raser som finns listade på Sverak och de som tilltalat mig mer har jag läst vidare på bland annat wikipedia om. Fanns måttligt intresse i raserna, men jag tror inte att vi skulle välja någon av dom i första hand, tyvärr. Tittade även på Singapura, men även där kändes det lite tveksamt trots aktivitetsnivån.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Pia-69
12/16/16, 12:22 PM
#15

#12 Har du kollat in Thai siames? Ser ut som Siames i teckningen men ser ut som en "vanlig" katt exteriört! Vet dock ej nåt om temperamentet på dem.

https://www.blocket.se/landskrona/Ljuvlig_vuxen_Traditionell_Siames_hona_70597089.htm?ca=15&w=3


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

molbojse
12/16/16, 12:27 PM
#16

#15 Hur skiljer sig en thai från en thaisiames? Det jag hittade på sverak var thai eller siames, ingen kombo :s

Stod traditionell siames i annonsen, samt att de söker ett lugnt hem där hon får vara ensamkatt. Det matchar inte alls vårt hem för här är det allt annat än lugnt ;)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
12/16/16, 12:56 PM
#17

Thai, thaisiames och traditionell siames är samma ras. Men om just den här individen behöver vara ensamkatt (extremt ovanligt bland dessa raser men hon kanske har varit mobbad i kattgruppen?) så passar hon nog inte för er. Den main coon du beskriver låter som en aktiv main coon, men de skriver ingenting om dagliga kattrace och brottningslekar, så jag tror fortfarande han är relativt lugn jämfört med burma, thai, siames, m fl. Och han är väldigt ung, 1 år och 3 månader. Main coon växer och utvecklas tills de är 3-5 år gamla. Men ni väljer själva vilken sorts katt ni vill ta hem till Plus! 😊

Pia-69
12/16/16, 3:00 PM
#18

#16 jag skickade länken endast för att du skulle få se hur en sådan ser ut, var kanske lite otydlig med det.. 🙂Ang. din fråga på #16 beskrivs bra av #17!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Splatter
12/16/16, 7:46 PM
#19

Om du vill ha en lekfull katt för att delvis avlasta dig som lekkamrat så bör du inte tänka på bengaler. De är överlag nästan hyperaktiva katter, man måste nästan jobba med dem dagligen för att de inte ska gå skogstokiga. Väldigt intelligenta och krävande katter. :) 

Sibirer är överlag lugna och ståtliga katter, men jag har ett "måndagsexemplar", han har gasen i botten hela tiden och vill leka och rejsa runt. 😃 Så det går att hitta lekfulla katter oavsett ras, du behöver bara leta lite noggrannare. Lättare för dig eftersom du vill ha en redan vuxen katt också. :)

molbojse
12/16/16, 8:04 PM
#20

#17 Då förstår jag! :) Ibland kan de ju heta liknande men vara helt olika och vice versa.
Nej, det visste jag direkt jag läste annonsen, så han är inte aktuell i vilket fall. Jag har haft tät kontakt med uppfödaren som har Cion just nu, och hittills verkar det som om de kan funka rätt bra ihop. Just för att jag vet att Plus är så sinnessjukt aktiv så frågade jag hur Cion skulle reagera om Plus var sjövild och bara skulle leka NUNUNU, och hon svarade att han antingen skulle haka på eller fräsa ifrån. Jag känner lite att det kan vara nyttigt för Plus att få en tillsägelse att "nej, nu orkar inte jag leka med dig" av en annan katt. Får han en tillsägelse, främst av andra katter, så lyssnar han och slänger sig på rygg och kurrar på en gång. Han är konstigt nog otroligt lyhörd för andra katter :)
Ja, jag läste det med. Även fast i stort sett det mesta känns bra (kan inte säga allt, då vi inte träffat katten än) så kan det ju faktiskt skita sig. Först och främst vill vi träffa katten innan, känns det bra efter mötet så får han komma till oss på prov. Fungerar inte det så får det vara. Det kommer gälla för alla katter vi funderar på, oavsett ras :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
12/16/16, 8:05 PM
#21

#18 Jaha! Haha, jag visste redan hur de såg ut då jag kollat upp alla raser som finns listade på sverak och sedan googlat på bilder :D Men det kunde ju inte du veta, så ingen skada skedd :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
12/16/16, 8:08 PM
#22

#19 Nu är Plus, vår nuvarande galning, extreeeeemt aktiv. Vi kan leka och aktivera honom i flera timmar men är som om hans energi nollställts en kvart efter varje lekrunda haha. Fast bengaler kanske är en kategori för sig?
Kan det vara så att deras energi och Plus energi tillsammans kan bli pannkaka och båda blir för aktiva ihop?

Ja, alltid kan man hitta den som sticker ut från rasstandarden ;) När jag läste på sverak så läste jag att de var hyfsat aktiva? Fast det är ju såklart en definitionsfråga…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Splatter
12/16/16, 8:38 PM
#23

#22 Vad jag har förstått så är bengaler en klass för sig, lite som på hundsidan hur siberian huskies är. De behöver arbeta, annars börjar de gå på möbler och väggar.

Sibiriska katter är inte aktiva som i kan leka hela tiden, de är mer aktiva som vill kolla vad du håller på med och följa med dig som en skugga, de är väldigt nyfikna. Mina två sibirgrabbar lämnar mig nästan aldrig ensam.
Om jag går förbi köket (behöver inte ens gå in i det) så springer de till ett skåp i köket och hoppas på mat.
Går jag på toa så hoppar båda ner i badkaret och tittar intensivt på kranen (de hoppas på att jag ska sätta på lite grann så de kan leka med vattnet).
De ska inspektera när jag gör rent kattoan. 
De ska hjälpa mig med att ta på mig kläder och skor.
De är som plåster mer än lekkamrater. 😃

Emmaboy
12/16/16, 10:29 PM
#24

Tänker att det kan vara svårt att veta om din katt kommer fortsätta vara så livlig som han är nu när han blir äldre, pga åldern tänker jag att han troligtvis kommer att bli lugnare. Sen så ger ju sällskapet av en annan katt också annan typ av stimulans än lek så bara sällskapet skulle kunna göra honom lugnare. Så var det i alla fall för min katt när jag skaffade en till, hon var superlekfull innan men efter att jag skaffat en kattunge som sällskap har hon liksom blivit lugnare o mer vuxen till sättet. Nu när jag är inne på det spåret så måste jag fråga- Har du tittat på burmilla? Kännetecknas av ett underbart temperament, lekfulla, nyfikna och sociala med både människor och andra djur utan att bli "för mycket". Min kattunge(profilbilden) på ett halvår är burmilla :). Påminner nog mkt om burma till sättet.

Upp till toppen
Annons: