Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 927 ggr
vendelay
12/14/16, 11:12 PM

Behandla utan sjukdom?

Behandlar ni era katter för någonting regelbundet utan att de har visat några sjukdomssymptom? Exempelvis mot mask eller parasiter.

Vi var hos veterinären idag och hon tyckte att vi borde avmaska våra katter en gång om året. De är kastrerade innekatter från ett katthem och har bott hos oss i snart 3 år (i sommar).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
VildaVittra
12/15/16, 7:55 AM
#1

Nej. Jag vill inte bidra till att avla fram resistenta parasiter. Du kan ju tipsa veterinären om att man kan testa om katten har parasiter via exempelvis "Kolla masken" istället. Hon verkar ha missat det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
12/15/16, 8:43 AM
#2

Jag brukar aldrig av vana avmaska mina katter.

En katt har jag avmaskat emellanåt men då först när jag såg mask,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wony
12/15/16, 9:39 AM
#3

Våra avmaskas när vi ser mask, eller ser tecken på att de har det. De får även loppmedel ett par gånger per år eftersom vi ofta har problem med det under vår och sommar.

Katthemsmatten
12/15/16, 11:25 AM
#4

Du ska byta veterinär tycker jag. Man ska definitivt inte avmaska "för säkerhets skull" och på innekatter som inte får rått, icke tidigare fryst (minst 72 timmar) är risken för mask obefintlig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helga21]
12/15/16, 3:13 PM
#5

Det finns "Kolla masken"  på Apotek så man vet vad man ska avmaska för eller mot. Men är det en innekatt ser jag ingen anledning till att göra detta.

vendelay
12/15/16, 6:10 PM
#6

Tack för era svar! Jag tyckte också att det lät så himla konstigt, har inte köpt något medel.

Hon sa något om att parasiter kan ha lagt ägg eller liknande och att det kanske inte bryter ut förrän flera år senare? Vet ni något om det?

Ifall någon undrar vill jag bara påpeka att ingen av katterna har några som helst symtom på mask eller något annat, de är friska och mår bra. Det är inget fel på avföring, matlust eller någonting. Veterinären sa det bara "i förbigående" så att säga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Wony
12/15/16, 6:52 PM
#7

Det enda jag har för mig är att loppägg kan ta ett tag innan de kläcks, men annars så nej, det har jag inte hört. Och har de inte symtom på mask och inte heller är utekatter etc, så ser jag absolut ingen poäng i att avmaska dem "bara för att". För oss är det ju lite annorlunda som har utekatter som får mask ibland, men inte heller vi avmaskar bara för att, utan det är om de har tydliga tecken på det eller om vi ser maskar.

ApanAnn
12/17/16, 11:40 PM
#8

Låter som en veterinär som inte är så inläst på nya rön. För många år sedan rekomenderades regelbunden avmaskning, men pga risken för resistensutveckling så ska bara djur med konstaterad mask eller stort smittryck maskas av. Helst med så smalt preparat som möjligt, dvs bara mot den mask som är konstaterad. På innekatter utan symtom låter det helkonstigt att rekommendera onödig avmaskning på det viset.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: