Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1774 ggr
Skruttan_166
12/14/16, 7:56 PM

Hankatt hoppar på honkatt

Vi har en okastrerad hankatt som var och varannan dag hoppar på honkatten. Hon är kastrerad. Vi har även en okastrerad honkatt som vi tänkt para med honom. När vi är på jobbet och sover är honorna avskilda från honom eftersom den okastrerade honan är för liten för ungar just nu. Men nu till problemet. Han är riktigt elak mot den kastrerade honan. När han hoppar på henne fräser och skriker hon men han bara fortsätter. Riktiga krokodilbätt i nacken. Vi får ta bort honom och stänga in honom på toan en stund. Kan det vara för han är så pass "sugen"? Vi ser aldrig när det händer vad han eller hon gör…. om han försöker para sig eller om hob retar upp honom eller att han bara hoppar på henne. Dom är syskon så dom har levt ihop. Vad tror ni man kan göra?

Annons:
Maria
12/14/16, 8:02 PM
#1

Ni kan och bör kastrera hanen innan det blir ungar.

Ingen av era katter mår ju bra av detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
12/14/16, 8:10 PM
#2

Låter mer som att ingen katt mår bra av detta. Måste ni verkligen skaffa kattungar? För hanen är garanterad plågad och den kastrerade honan lär må dåligt att bli påhoppad och påsatt varje dag. Tillslut kommer det bli ett fullskaligt krig. Så tänk om. Och är det bondkatter så ser jag verkligen ingen anledning till att para katterna. Finns redan nog överfulla katthem med katter som ingen vill ha. Så fundera innan du parar säger jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skruttan_166
12/14/16, 8:12 PM
#3

Jo men vi har som tanke att avla. Den tanken har vi haft många gånger. Känns tråkigt att kastrera hanen som vi tänkt avla på. Funderade på kemisk kastrering men känns alldeles för onaturligt!! Vi tänker såklart i första hand på katternas välmående! Kastrering står högt på listan!!

Skruttan_166
12/14/16, 8:15 PM
#4

Nej det är raskatter. Självklart tänker vi på katterna i första hand. Och vi har funderat mycket fram och tillbaka. …

Splatter
12/14/16, 8:37 PM
#5

Om ni verkligen "absolut måste" avla på honom, hitta ett annat hem till honom. Annars kommer era katter bara att hata varandra för all evighet.

[helga21]
12/14/16, 8:40 PM
#6

Om det känns för onaturligt med kemisk kastrering så kanske du kan tänka på hur det känns för den kastrerade honan som utsätts för attacker?

Vilken ras är det och har de stamtavla?

Annons:
kattöga
12/14/16, 11:19 PM
#7

Vad jag har förstått så använder man ofta P-piller, även till hanar som är till för avel, under tiden de inte ska avlas. Så jag tror att det kan vara en väg för er! P-piller dämpar, som jag förstår, hormonerna även hos killkatter! 

Jag har en okastrerad hankatt (o vildfödd katt) här hemma just nu, och ska så snart det går kastrera honom bl a, men fram till dess får han p-piller. Eftersom vi har två andra katter här (hanar och kastrerade), för att dämpa eventuella "hormon-dofter" i luften.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
12/14/16, 11:21 PM
#8

Varken hankatter eller honkatter som är okastrerade mår bra av den situation som du beskriver. Så se till att du får bukt med "hormonproduktionen" där hemma så snart du kan! Det är inte "gosigt" att vara "hormonell" som katt! Även om det kan vara mycket mysigare som människa. Men som katt så kan det vara plågsamt….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tiger tok
12/15/16, 7:40 AM
#9

Nu är jag kanske efter, men måste bara få fråga! Han försöker alltså para den kastrerade honan? Eller "attackerar" han henne? Och du skrev att ni höll honorna och hanen åtskilda när ni inte var hemma? Men när ni är hemma, har ni dem tillsammans då? För då är det ju bara för hanen och okastrerade honan att para sig utan att ni har någon som helst kontroll? För ni kan ju inte gå efter hanen konstant!

Katthemsmatten
12/15/16, 11:23 AM
#10

TS och #9 Det där beteendet är dels en fråga om att han har alldeles för höga testosteronnivåer som han måste få ge utlopp för, dels ett härskarbeteende. Den kastrerade katten är lågrangad i förhållande till okastrerade katter. Det är synd om båda katterna!! Och som #9 skriver, den unga okastrerade honan kan bli dräktig medan du vänder dig om för att stänga av spisen. Det går grymt fort i kattvärlden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wellcraft
12/15/16, 11:59 AM
#11

Dessutom kan faktiskt den kastrerade honan bli våldtagen, den okastrerade också för den delen.
Hur har ni tänk här?!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

burmamys
12/15/16, 1:57 PM
#12

Om detta rör sig om seriös avel av raskatter med stamtavla, så är jag lite förvånad att du inte fått råd och stöd av uppfödarna till de katter du vill avla på? Situationen som den är nu är inte hållbar. 

En fertil hankatt har mycket testosteron i kroppen, det är vanligt att de går och ropar efter honkatter och strilar (kissar) revirmarkeringar för att visa var de håller till. 

En fertil hane som försöker para eller dominera andra katter genom nackbett m.m. kan inte gå lös med de andra katterna. De flesta uppfödare som håller sig med en fertil hane har honom hos fodervärd, som ensamkatt eller i sällskap av en äldre, kastrerad hane alternativt en kattvänlig hund. 

De som har en fertil hane hemma håller honom i en avgränsad del av hemmet (om man bor tillräckligt stort) utan någon som helst kontakt med honkatterna. Där behöver han såklart ha klösträd, mysiga liggplatser, fönster med utsikt och tid med människorna för lek och gos. Varje gång hankatten uppfattar närvaron av honkatterna triggas hans sexuella behov och risken ökar att han börjar strila och ropa. 

Den unga honan du tänker para med honom kan mycket väl bli könsmogen långt innan hon är redo för att ta hand om en kull, en del blir könsmogna och har sitt första löp vid 4-5 månaders ålder. Katterna känner av förändringen långt innan du ser något löpbeteende. Den äldre, kastrerade honan kan bli väldigt stressad och även få sår i nacken av hankattens ständiga uppvaktning, och kan börja kissa på fel platser och tvätta sig så hon får kala fläckar i pälsen av den stress hon upplever.

Så - ta hjälp av katternas uppfödare och placera omedelbart den fertila hanen hos en fodervärd, om du verkligen har seriösa avelsplaner. Om inte - kastrera både hanen och den unga honan. Du bör dock räkna med att det tar ett par månader innan hankattens testosteron minskat så att han slutar med att försöka para honorna, och under den tiden måste du hålla honom isolerad från honkatterna, dygnet runt.

annzoo
12/15/16, 7:31 PM
#13

#10 en kastrat blir inte alltid den med lägst i rang men oftast.

Till TS han hoppar på honan just pga att han är okastrerad. Driften är stark och det spelar ingen roll om det skulle vara ett syskon, unge eller annan släkting. Mina hanar lever åtskilda från mina honor för att hanar parar oavsett om honan är villig eller ej och för att hålla nere stressnivån. En hane biter sig fast hårt i nacken och orsakar oftast sår i honans nacke.
Hur gammal är din yngsta honan? Om du inte har stenkoll på dem å du har de tillsammans kan hon redan vara dräktig. Löp behöver varken synas eller höras.

Annons:
Upp till toppen
Annons: