Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1440 ggr
Catlover7
2016-12-08 20:01

Känslig mage

Min lille kattkille är nu 5 månader. Han har sen han kom till mig vid 13 veckors ålder haft problem med magen. Han hade avföring ca 3-4 ggr/dag och den var som mjuka "blaffor" och detta blev successivt värre, han hade avföring oftare och den blev ännu mjukare. Han fick också lite färskt blod kring ändtarmsöppningen när det var som värst. Han har fått samma foder som hos uppfödaren, Brit care kitten. Han har varit pigg och lekfull hela tiden, inte allmänpåverkad på något sätt. Jag prövade först skonkost, kyckling och potatis och detta funkade bra, tills jag försökte gå tillbaka till hans gamla mat. Jag har haft kontakt med veterinär och på deras inrådan har han nu fått veterinärfoder sedan 3 veckor tillbaka, Eukanuba intestinal och han har haft jättebra avföring sen dess, fasta "korvar", 1-2 ggr/dygn och inget blod. Jag har nu sakta börjat introducera Mjau blötmat 2 ggr/dag i tillägg till torrfodret som han får 4 ggr/dag och detta verkar fungera bra. Han är avmaskad både hos uppfödaren och hos mig, men jag märkte ingen skillnad efter avmaskningen. Veterinären tyckte jag sakta skulle fasa in hans gamla torrfoder igen, men jag är lite orolig att problemen kommer tillbaka då. Det kan ju vara något i fodret han inte tål. Jag vill gärna ge honom både torrfoder och blötmat och torrfodret han står på nu blir för dyrt i längden och är inte anpassat för växande kattungar. Är det någon som haft liknande problem med sin kattunge? Är det något kattunge-torrfoder som är speciellt bra för känsliga magar? Eller bör jag ta honom till veterinären och utreda orsaken till hans besvär?

Annons:
VildaVittra
2016-12-08 20:27
#1

För det första tar inte alla avmaskningsmedel alla parasiter, så jag skulle börja med att ta ett avföringsprov (Kolla masken) för att se om det är något sådant som spökar. 

För det andra så finns det inga speciella kattungemöss i naturen, utan de äter samma möss som de vuxna katterna. "Speciellt anpassat till kattungar" är ett försäljningsknep, så de kan ta mer betalt för maten. Så sådant foder behöver du inte köpa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-12-08 21:12
#2

Efter vad jag förstått är det bästa torrfodret för katter, det som inte ges till katter 🙂

Björksätter
2016-12-09 11:00
#3

Vi har haft en katt som var mycket känslig i magen. Hon var hittad som liten kattunge på en parkering så lämnade mamma alldeles för tidigt. Vi hade henne inlagd i omgångar som liten och jag kokade mat åt henne i ett halvår innan vi fick ordning på magen. Hon var oxå pigg och lekfull hela tiden, därför fortsatte vi kämpa med henne. Hon klarade till slut äta ett hillsfoder som då gavs till den vuxna katt vi hade. Det hade vi henne på i många år och alla försök att byta mat slutade alltid med vattniga diarréer. Sen fick alla våra katter en magsmitta och självklart blev hon riktigt dålig. Jag fick börja koka mat igen och letade förbrilt mat hon skulle klara. Vi lyckades med mjau blötmat. Det som hjälpte till var att hon samtidigt fick mag-tarmbalans i kombination med kokt mat och lite Mjau. Tog några månader innan hon klarade enbart Mjau. Mag-tarmbalans räddade sedan magen på henne några gånger till. Hon åt det i omgångar under sitt liv. Så mitt tips är att låta matbytet ta tid, testa att ge nån mag-tarmbalans under tiden och ge även kokt mat samtidigt. Gå inte tillbaka till ursprungsfodret, det lyckades aldrig med vår. Hade hon reagerat på fodret var det kört för alltid. Fortsätt med mjau blötmat om den tål det. Det är inget problem att ha kattunge på det, låt den äta så mycket den vill bara. Blötmat mår de dessutom bättre på och slipper njurar och urinproblem som de ofta får av torrfoder. Mjau är bland den bästa blötmaten på marknaden, inget spannmål i. Lycka till :)

Catlover7
2016-12-10 16:00
#4

#1 Så du menar att jag kan börja med vuxenfoder redan nu? Har du något tips på något märke som kan vara bra? Han behöver iaf något som innehåller mer energi än Eukanuba intestinal, för det blir han inte mätt på. Jag har kollat lite olika märken, bl.a. Applaws, Acana och Porta 21 sensible. Någon som har erfarenheter av dessa torrfoder hos katter med känsliga magar?

#2 Jo, jag vet att åsikterna åsikterna kring foder går isär, men det hade varit mest praktiskt för mig om han kunde äta något torrfoder som han kan få på dagarna, för jag är inte alltid är hemma då. För blötmat blir väl dåligt om det står framme för länge?

#3 Tack för tipsen! Vet du vilket Hills-foder det var du gav henne? Och vad kokade du för mat? Vad är det för mag-tarmbalans hon fick? Jag glömde skriva det, men jag köpte ett provpack med Purina Fortiflora de första dagarna när han började med intestinalfodret och det funkade bra. Dock har det gått bra även när han senare bara fick Eukanuba-torrfodret.

VildaVittra
2016-12-10 16:08
#5

#4 Ja, kissen kan äta vuxenfoder. Jag barfar mina katter, så just torrfoder är inget jag satt mig in i djupare (du vet att det finns färskfoder till katter? *fladdrar med ögonfransarna*). Fördelen med barf är att kissekatten får jobba lite för födan (tugga ben) och blir således mer nöjd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Devya]
2016-12-10 16:13
#6

Min katt får endast blötmat då hon får alltjämt lös mage/diarré av torrfoder fast jag försökte försiktigt fasa in det. Ser inga problem med att bara ge blötmat faktiskt. Så läng katten mår bra så.

Annons:
Björksätter
2016-12-10 17:09
#7

Det är ingett problem att ha blötmat framme hela dagen, den håller. Vill du kan du ju köpa en matskål som du kan lägga isklampar undet för att hålla maten sval. Jag har gett enbart blötmat under många år och haft den framme hela dagen utan problem. Fortiflura är den sort jag gett som mag-tarmbalans. Jag kokade potatis, kyckling, torsk och morötter. Morötter är lite stoppande för magen. Hon åt Hills Light men det är inget jag skulle rekomendera, innehåller massor av spannmål. Vår kisse fick lite korta och krumma ben, troligen pga lite näringsbrist när hon växte. I övigt blev hon som hon skulle :). Numera barfar jag katterna. Välj ett foder utan spannmål och helst blött så katten får tillräckligt mycket vätska så du slipper problem med njurar på sikt.

Catlover7
2016-12-12 17:54
#8

Jag vet inte om jag vågar mig på BARF, inte som enda utfodring iaf. Jag tror säkert det är jättebra och mer naturlig mat, men det verkar svårt att räkna och ha koll på vad allt innehåller så att katten får i sig alla näringsämnen. Men är färskfoder färdig BARF #4? Måste man variera mellan olika färskfoder för att katten ska få i sig allt den behöver?  Annars kanske det går att ge färskfoder bara ibland.

Tack för tipsen återigen #7! Jag ska försöka med lite torrfoder igen, men funkar det inte så kan han ju enbart få Mjaus blötmat då, för den verkar han klara bra 🙂

[Devya]
2016-12-13 06:49
#9

#8 Varför envisas med torrfoder då din kisse inte ens behöver det? :)

Björksätter
2016-12-13 08:28
#10

Om du köper Musch vaisto cat färskfoder/barf så är det ett helfoder som innehåller allt de behöver. Växla bara mellan den rosa och den gula påsen. En del katter blir lite hårda i magen men en äggula då och då brukar hjälpa.

Bästakompis
2016-12-13 22:50
#11

Som svar på din fråga om torrfodersorterna: ja, jag har erfarenhet av Porta 21 Sensible till min katt med känslig mage - det funkade inte alls. Det är potatis i det fodret. Jag har kommit fram till att min lille pojk blir lös i magen av alla vegetabilier utom ris. Han får blötfoder, och torrfoder baserat på kyckling och ris får han som godis och sysselsättning. De allra flesta torrfoder innehåller antingen majs, spannmål eller potatis, eller allt på en gång, ofta dessutom alla möjliga grönsaker och frukter. Inte lätt att veta då vad det är som katten inte tål.

nypisnina
2016-12-14 13:17
#12

Jag hade tagit den till veterinären och kollat allt i hela magen, en ingående undersökning alltså. Jag fick göra det efter ett halvår på min katt då besvären återkom oavsett vad jag gjorde. Han fick en diagnos och han kommer att behöva gå på veterinärfoder för resten av livet, men det var värt allt för idag är han jättebra i magen.

mariesdotter
2016-12-14 23:35
#13

Min kattunge var sådär i magen runt 4 månaders ålder! Var hos veterinär för parasitkoll, men de hittade ingenting. Gav Hills i/d (blöt- och torrfoder), samt Fortiflora en gång om dagen. Lade ner torrfodret i ljummet vatten, lät stå och "dra" i ca 10-15 minuter, silade bort torrfoderbitarna och blandade i fortifloran - på så vis fick hon i sig ordentligt med vätska också då hon tyckte det smakade gott och lapade i sig alltihop. Blandade också i extra vatten i blötmaten. Så småningom blev hon bättre - vet inte vad det berodde på. Inte foderbyte iaf.

Annons:
Catlover7
2016-12-16 15:43
#14

Han måste inte ha torrfoder, men jag  tycker det hade varit praktiskt att kunna ge både blötmat och lite torrfoder. Men funkar det inte så funkar det inte, som jag skrev tidigare.  Huvudsaken är ju att han mår bra och att magen fungerar!

Jag prövade faktiskt att fasa in hans gamla torrfoder med ca 2 g/dag, men efter några dagar märkte jag att det inte fungerade för avföringen blev kletigare, ljusare och mer illaluktande. Så det fodret ska han inte få mer iaf! Nu får han alltså Eukanuba intestinal + Mjau blötmat som jag ger lite mer för varje dag och det verkar gå bra 🙂 Ja, #11 det är svårt att veta vad han inte klarar.  Här är ingredienserna i Brit care kitten, som alltså inte funkar:

Torkad kyckling (25 %), torkad benfri kyckling (22  %), ris, kycklingfett (med tokoferoler som konserveringsmedel), riskli, torkade äpplen, laxolja (3  %), kycklinglever (2  %), bryggerijäst, mannanoligosackarider (165 mg/kg), fruktooligosackarider (135 mg/kg), Yucca schidigeraextrakt (90 mg/kg), havtorn (50 mg/kg)

Och Eukanuba intestinal, som går bra:

Torkad kyckling, torkad kalkon, majs, animaliskt fett, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, torkad öljäst, fruktooligosackarider, kaliumklorid, kalciumkarbonat, fiskolja, mannaoligosackarider, natriumklorid

Majs verkar han tåla iaf och även kyckling. Potatis och ris har jag gett honom blandat med kyckling och det gick också bra. Så jag vet inte vad det är han inte tål eller om själva sammansättningen är för svårsmält.

Vad fick din katt för diagnos #12?

Färskfoder kan vara värt att pröva. Det verkar mer naturligt och är kanske mer lättsmält för honom.  

Jag ska till veterinären nästa vecka och kastrera honom, så jag kan fråga om råd då. Om de tycker han ska utredas och vad han bör äta och så.

Björksätter
2016-12-16 18:34
#15

Vanliga allergier är mot spannmål, kyckling och fisk. Det som många foder innehåller mycket av är det de brukar bli allergiska mot. Om du frågar veterinären vad han ska äta kommer de rekomendera sin allergifoder och de kommer inte tycka att du ska ge färskfoder. Eftersom du har hittat foder som han verkar klara av är det ju smartare att fortsätta med det. Blir han sämre så får du väl testa med vet då. Annars skulle jag hålla fast vid det han klarar och inre ge något annat alls. Så gjorde vi mer vår känsliga kisse. Hon fick bara maten hon tålde och aldrig något annat och det höll hennes mage i bra form.

burmamys
2016-12-16 18:52
#16

Instämmer helt med #15 👍 Om du såsmåningom vill prova något annat, så skulle jag rekommendera färskfoder i form av MUSH vaisto cat. Kräver ingen kunskap och du behöver inte räkna på något alls. Många katter med känslig mage blir stabila på välbalanserad barf, som detta färskfoder är. Men i första hand bör du hålla dig till den mat du vet att katten tål. Hoppas det går bra nu!

Akuma
2016-12-16 21:24
#17

Min katt är så. Allt började med att han fick en kompis som hade för hög energinivå jämnfört med honom så han fick världens stressmage. Just nu går han på torrfoder som är snällt mot magen, minns inte vad den hette men bonzita nånting samt mjau blötmat och det har gått från pölar till pure och är påväg att bli lösa korvar. Hjälper inte direkt att han är en dammsugare och äter allt han kommer över. Även sånt som man tycker de ska skita i, så som trä 😂. Det tar tid men det är värt väntan. Har fått brottats med detta sedan början av september så bli inte bestört om inget händer den första veckan…eller månaden ☺

Catlover7
2016-12-18 19:27
#18

Tack för era svar! Han är faktiskt väldigt bra i magen nu, fasta mörkbruna korvar. Han har fått kokt vit fisk och ris i tillägg till den andra maten nu de sista dagarna och det har gått bra. Han går upp i vikt och verkar må bra ☺ så jag ska fortsätta med Mjau och sen ska jag nog pröva färskfodret ni rekommenderar.

[BitterNöt]
2016-12-19 17:46
#19

Kollat efter giardia och tritrichomonas?

Upp till toppen
Annons: