Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1226 ggr
kattöga
12/7/16, 8:20 PM

Fånga skygg innekatt?

Min mamma har en av sina skygga o vildfödda katter hemma hos sig. Den andra har vi tagit hem till oss tillfälligt, pga att han var sjuk.. Nu har mamna åkt in på sjukhus o vi behöver fånga in den som är kvar hos mamma. Denna katt är dock alldeles för rädd för att fångas in. Han rev sönder min mans händer när vi försökte nu ikväll. Locka m godis går han inte på. Och efter idag så lär han inte lita på nån av oss på väldigt länge. (Hans bror som vi har hemma var lätt att fånga in eftersom han var så medtagen o sjuk.). Min gamla mamma har dessutom prylar, bord, soffor, bänkar m m överallt…. Nån som har erfarenhet o tips på hur jag ska kunna fånga in honom i en fraktbur? Vi bor inte i närheten, så jag kan inte åka dit varje dag o det är ju inte särskilt bra att han är ensam större deken av dygnet helker, även im han får besök o tillsyn 2 ggr om dan (hemtjänsten ). Skriver från bilen nu, kollar om något tips kommit in senare ikväll när jag kommer hem. P.S. det lär nog ta några veckor innan mamma kommer hem igen….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
ApanAnn
12/7/16, 8:38 PM
#1

Går det att tömma ett rum på "gömställen"? Gärna rummet där katten får mat. Om enda tillflyktsorten sedan är transportburen kan det gå lättare. Fråga i Hittekatter i fokus också, där finns många som har erfarenhet av skyggisar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

vendelay
12/7/16, 9:14 PM
#2

Jag tycker också att du försiktigt ska försöka tömma ett avgränsat rum på gömställen och enbart ha buren med en filt över. Du kan testa att lägga något som luktar mycket och gott i lådan - t.ex. kokt fisk eller tonfisk på burk kanske. Det bästa är nog om du kan täcka för buren så att det enda titthålet är buröppningen och ställa buren med öppningen relativt nära en vägg så att du, när katten är i buren, kan skjuta in buren mot väggen för att "stänga" den. Sen kan du försöka stänga luckan, exempelvis genom att långsamt putta ut buren lite från väggen och trycka mellan en bricka / bok mellan öppningen och buren så hålet är stängt hela tiden när du ska stänga med den riktiga burdörren.

Viktigt att tänka på är att vara lugn och att inte ha ögonkontakt. Du skriver att katten är skygg och jag tolkar det som att den inte är aggressiv (förutom i självförsvar såklart!) och då skulle jag personligen lägga mig ner på mage i rummet (långt bort från buren med huvudet) och se ner i marken och vänta på att katten går in i buren. Ligg still och var mycket lugn. Det finns alltid risk för sår så det är bra att ha något att tvätta såren med så snart som möjligt.

Jag hoppas det blir bra med din mamma!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kattöga
12/7/16, 11:17 PM
#3

Tack för tips! 

Att tömma rummet på möjliga gömställen funkar nog, tyvärr, inte….! Jag har stängt av ett rum, i övrigt finns bara ett rum och ett kök + badrum där sandlådan står. Och det är nästan omöjligt att tömma rummet från soffor, fåtöljer, bord och annat som han kan gömma sig under.

#1 Jag ska ställa frågan på Hittekatter också (har tänkt göra det), tack för det tipset (även fast jag själv tänkt tanken)!

#2 Jag har också tänkt att köpa tonfisk och annan mat som kan tänkas vara gott, och ställa in i fraktburen. 

Tänkte som så, att imorgon åker jag dit en sväng (hemtjänst är ju där 2 ggr/dag och ser till att han har mat o rensar lådan), för att bara vara och hoppas på att han inte förknippar mig med det obehagliga som skedde idag (när min man fångade in honom för några sekunder). (Och sen åker jag till mamma på sjukhuset.) Sen dagen eller dagarna efter åker jag dit, lägger mat i fraktburen och "väntar ut hungern"…. Och hoppas på att jag kan stänga till buren då. 

Däremot kommer jag nog att hålla mig ganska nära buren ändå, för så fort jag rör mig räknar jag med att han rusar ut ur buren…. Men ska försöka hålla mig lugn! :)

Jag kan bara hoppas på att det lyckas. 

Katten är normalt inte alls aggressiv. Tvärtom, han är väldigt lekfull och gullig. Men han blev "aggressiv" /i försvarsposition, idag när han var tvungen att försvara sig då min man lyckades knipa honom för några sekunder. (Han fångade honom i nacken, men fick inte "rätt" tago, så katten lyckades krångla sig så att han kunde både bitas och rivas.)'

Jag tar gärna emot fler tips ifall det inte funkar….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
12/7/16, 11:20 PM
#4

Hans bror, som vi har hemma nu, har, trots alla skrämmande upplevelser med mig och veterinärer blivit heltam gentemot mig nu, på bara nån månad! Jättekul. Han är hur kärlekslängande och kelsjuk som helst! (Men han är fortfarande rädd för min man. Och vår egna hittekatt som vi har är också skrämmande och ogillas av densamma! Så dom är fortfarande åtskilda.)

Honom har vi kunnat chipmärka och kastrera i samband med behandlingarna mot sjukdomen.  Och det är vad jag hoppas att vi kan göra med den "något" vildare brodern nu också! Passa på liksom, nu när vi "måste" fånga in honom ändå…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Dimocarpus
12/8/16, 6:41 AM
#5

Skaffa feliways så att katten blir lugn i några dagar innan du kommer dit. Det är jätte mycket förändringar (både matte och brorsan "försvann" plötsligt) i kattens liv. Flytta ingenting hemma, bara låta katten känna igen sig. Håller helt med att du ska också va lugn i alla situationer även om det är frustrerande. Försök att leka dig fram när du är där (vad gillar katten?) och om du råkar få ögonkontakt, blinka mycket. Du signalerar att du menar väl till katten. Om du kan, sova över nån gång så kan du få dig att "dofta" hemma med de kläder du har för katten. Lämna en tröja där och sätt på dig den så fort du är där t.ex. Lycka till och jag hoppas att det blir bra för katterna och din mamma! 😊

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Uppkatten
12/8/16, 7:39 AM
#6

Hinner inte läsa igenom alla tips du har fått men så här har jag lärt mig och så här gör jag med min (fd) skyggis.

Välj ut ett rum, t ex köket (i mitt fall). Ta ut "onödigheter" om det är möjligt och kan göras utan att det stör katten. Placera FLERA transportburar i rummet (2-3 st). Ställ dem så att katten lätt kan slinka in där (t ex längs med väggen). De ska utgöra "naturliga gömställen" för katten. Det ska inte vara någon lucka på transportburen, men den ska vara bäddad med ett fast underlag (t ex ett ihopvikt badlakan). Locka in katten i rummet och stäng dörren. Katten kommer förmodligen att bli stressad, bibehåll ditt eget lugn!

Är katten mkt stressad är det bra att dra ner persiennerna så den inte får för sig att t ex hoppa mot fönsterrutorna.

Sedan finns det flera olika fortsättningar att prova. Ett sätt kan vara att själv lämna rummet ett tag. Många rädda katter väljer då att gömma sig i transportburen, så när man kommer in i rummet igen så sitter katten redan i transporten och då sätter man snabbt dit en bricka för buröppningen och kan sedan montera på luckan. (Det här kan t ex fungera bra i ett badrum där det kanske inte finns så många andra gömställen).

Ett annat sätt (som jag ofta använt) är att ha ytterligare en transportbur med sig när man går in till katten. När man närmar sig med den buren så flyr katten ofta in i någon av de andra transportburarna. Då kan man snabbt sätta för en bricka, och därefter montera på luckan.

Fungerar inte det så får man ha brickor med sig att "driva" katten med, lugnt och försiktigt. Undvik att försöka "jaga"/fösa katten med händerna, du vill inte att katten ska förknippa dina händer med något obehagligt. Får du in katten mot väggen med hjälp av tranportbur + 2 brickor så måste du tänka på att katter ofta flyr uppåt (genom att hoppa rakt upp), så se till att ha en bricka ovanför katten också (om du förstår hur jag menar). D v s du "ramar in" katten med hjälp av buren + brickor, lugnt och systematiskt.

När katten väl är i buren så lägger du snabbt över en fleecefilt (som du 15 minuter innan har sprayat med Feliway i ett annat rum). Fäst också två spännband runt buren så katten inte kan spränga transportburen (ett på varje ledd), vilket ibland händer när katten är rädd o stressad.

Kan svara dig mer t ex via PM under kvällen. Brukar lasta min egen (fd) skyggis på bara några minuter numera.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
kattöga
12/8/16, 1:18 PM
#7

Tack alla för jättebra tips! Tusen Tack!!!

Hinner inte skriva mer nu, men kommer att testa så gott jag kan och hålla mig lugn! ;) 

Återkommer när jag får mer tid!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

annzoo
12/9/16, 7:03 PM
#8

Kommer verkligen hemtjänsten dit 2 ggr om dagen fast din mor är på sjukhus? :o

Kan inte de locka in honom i ett mindre rum tex toa där mat, vatten och toarum finns samt en transportbur? lättare att fånga om rummet inte är så stort. eller begränsa utan och stänga alla dörrar som går att stänga.
Eller fånga katten med att kasta en större handduk eller lakan över katten.

kattöga
12/9/16, 7:54 PM
#9

#8 Japp! Det finns kattälskare på Hemtjänsten! :)

Till er alla: Jag har nyss kommit hem, med mammas andra katt! Så nu är han här, och vi ska se hur vi kan få allt att funka..

Återkommer o berättar hur det gick till, senare!

Kommer säkert att behöva mer råd om bl a att återförena honom med sin bror!

Tack för tankar, tips och idéer! Guld!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

ApanAnn
12/12/16, 1:33 PM
#10

Skönt att det gick bra!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Uppkatten
12/12/16, 5:57 PM
#11

Bra jobbat! 🙂❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
3/12/17, 1:44 PM
#12

Missade att berätta hur det gick till när jag skulle fånga in den andra katten:

Jag kom in i mammas lägenhet. Katten hade varit ensam hemma i nästan ett dygn - utom besök från Hemtjänsten då. Så han var rejält sällskapssjuk trots att han var ganska skygg.

Jag ställde ner buren mitt på golvet i vardagsrummet. Satte mig ner i soffan och tog det lugnt. Efter några sekunder kom katten nära och ville leka. Så jag slängde ut en bit Cosma frystorkad kyckling på golvet. Mums. Nästa bit slängde jag in i fraktburen. Mums! Och jösses vad arg han blev när han upptäckte att han inte kunde komma ut igen! 

Det tog alltså ca 30 sekunder allt som allt! :)) Det gick mycket smidigare än jag väntat mig.

Väl hemma hos oss, fick de vara i varsitt rum med kompostgaller emellan det första dygnet. Nykomlingen fick landa och bröderna kände igen varandra förstås. Så dan efter öppnade jag gallret mellan dem. Och sen dess är dom som ler och långhalm igen. 
Vi har dom fortfarande kvar hos oss p g a att min mammas hälsa gått upp och ner och hon varit tvungen att åka in några vändor till, till sjukhuset. Risken finns att dom blir kvar här.  Inte så praktiskt för vår del…. 

Vår katt har ännu inte accepterat dom, och dom får bara hälsa på (läs Spotta och Fräsa) och "fajtas" med varann genom gallergrindar fortfarande. 
Vår katt är frigående med kattlucka. Mammas katter vågar jag inte släppa ut, eftersom dom varit innekatter (med liten utegård på altanen) sedan mamma lyckades få in dom. Trots att vi bor mitt ute i naturen. Vi har dock en grannkatt som är Kung över nejden och inte särskilt vänlig mot andra katter., Han har gjort illa och skrämt alla våra katter vi haft här sedan han flyttade hit. 
Dessutom vill nog inte mamma riskera att dom försvinner heller.

Vi får se hur det går, det får ta den tid det tar och vi ska se om vi kan bygga en liten utegård till bröderna inför sommaren nu också.

Det som också är skönt, är att båda katterna är chipmärkta och kastrerade nu. Äntligen!
Och båda katterna är keliga och tama gentemot mig och min man nu! Jag försöker lära dom att bli lyfta/burna lite då och då (med godis) eftersom det antagligen kommer att behövas någon gång framöver.

Tacck igen för tips och råd! Som kan komma att behövas längre fram!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
3/12/17, 1:53 PM
#13

Oj, det var en rekordsnabb infångning!!! ❤️Låter som att allt har gått riktigt bra, efter omständigheterna. En liten rastgård utanför t ex ett fönster vore nog pricken över i:et för nykomlingarna. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
kattöga
3/12/17, 2:05 PM
#14

#13 Ja eller hur?! Det gick snabbt. Hann knappt fatta det själv :)

Ja, vi har funderat på nåt sånt, att utnyttja ett fönster eller nåt för en liten rastgård. Problemet är att vi bor i en liten, liten stuga så vi måste tänka igenom det ordentligt, för att det ska fungera rent praktiskt, med oss, vår katt och familjemedlemmar som kommer o hälsar på o bor kvar några dar osv, osv. Men nåt sånt blir det nog, alternativt en till kattlucka (som vi faktiskt har liggande) på annat ställe än den vi har nu (båda luckorna läser av chip).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: