Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 779 ggr
indra-bus
12/7/16, 10:09 AM

Gormet påse

Laban min katt är med och hälsar på min granne ibland och då får han gormet  i påse som han får o han älskar de. Jag har hört att de innehåller socker men vet inte om de stämmer. Jag kan inte läsa på påsen för texten är för liten. Någon som vet?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
indra-bus
12/7/16, 10:52 AM
#1

Jag hittade nu en innehållsförteckning och de innehåller socker. Fattar inte varför man tillsätter de i kattmat. Katter kan väl inte ens känna den smaken?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

OberonsMatte
12/7/16, 10:57 AM
#2

#1 Det är inte p.g.a. smaken utan för konsistensen och en minimal del. Jag kan lova dig att det är helt riskfritt att ge sin katt Gourmet-mat.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
12/7/16, 11:08 AM
#3

Mina katter älskar Gourmet och de får det ibland som godis så att säga. Ex fredagsmys😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bästakompis
12/7/16, 12:02 PM
#4

Ja, det här med socker i kattmat påpekas ofta som något dåligt. Men om man tittar närmare på mängderna så förstår man att det blir väldigt lite socker som katten får i sig. Ingredienserna anges i storleksordning, och sockret brukar komma allra sist. Näst sist har vi "mineraler och vitaminer" och de brukar anges i mikrogram eller möjligen milligram per hundra gram. Alla de tillsatserna tillsammans kommer aldrig upp i ett halvt gram per hundra gram, spelar ingen roll vilket märke, och sockermängden ligger alltså under denna mängd. En matsked socker (15 ml) väger 14 gram på min hushållsvåg, det betyder att ett halvt gram motsvarar mindre än ett halvt kryddmått socker. Så det är max vad katten får i sig genom en påse blötmat "med socker".

indra-bus
12/7/16, 1:43 PM
#5

#4 Ett halvt kryddmått per påse tycker ja är mycket till en individ på 3,5 kg. Men de är mest tänderna jag tänker på socker är frätande i katten småäter.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Uppkatten
12/7/16, 4:31 PM
#6

#5 Jag vet att jag skrev till någon kattmatstillverkare för en del år sedan i sockerfrågan, och de hävdade att kattens tänder har ett annat utseende än våra, som gör att katter inte lika lätt drabbas av karies. Vill också minnas att det är vissa sorters bakterier i munnen som ger upphov till karies, frågan är om kattens bakterieflora (i munnen) är så lik våran att det är jämförbart…?

Och precis som sägs ovan så tillsätts inte socker för att göra maten "godare" för katten, utan det fungerar som ett konserveringsmedel, enligt de uppgifter jag har fått.

Sedan gillar jag ändå inte att det är socker i kattmaten…. (Men märker dessvärre att även sorter som tidigare har varit sockerfria nu innehåller socker…)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: