Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 751 ggr
imke
2016-12-04 16:08

Hela benet är svullet

Har en hankatt på snart 4 år. Han har varit ute och fått stryk av en annan katt som stryker omkring här ibland. Vi vet inte vilken katt det är men han spöar alla katter i trakten här. Och det har varit många veterinärbesök pga den där sabla katten…

I fredags kom han in igen och hade blivit påhoppad. Lördag morgon märkte jag på en gång att något var konstigt. Hela hans vänstra framben var svullet och jag fick inte ens peta på det. Han morrade och fräste så fort han skulle röra sig också.

Vi tittade och såg ett stort sår som det sprutade massa tjockt var ut när vi tog i det. Vi öppnade upp och gjorde rent ordentligt. Idag söndag är hans ben fortfarande jättesvullet och det känns varmt. Kan det verkligen blir så pga ett sår? Eller kan det vara något annat. Känns inte som jag vågar vänta mer utan ringer vet imorgon,.


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Annons:
Maria
2016-12-04 16:16
#1

Visst kan det bli så av ett sår. Han behöver nog vård ganska omgående. Det verkar vara en stor infektion.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

imke
2016-12-04 16:18
#2

Jag ringer direkt imorgon bitti. Tänkte om benet är brutet eller något eftersom så kraftig svullnad… Men han stödjer på det. Men haltar och går långsamt.


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Tjeja
2016-12-04 16:45
#3

Veterinären snarast skulle jag säga! Stackaren har ju ont och en så grov infektion kan snabbt bli allvarlig och leda till sepsis om den inte sköts om.

Ring och rådgör med veterinär direkt tycker jag!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
2016-12-04 17:00
#4

Du bör genast kontakta veterinär.  Inte vänta.

imke
2016-12-05 10:47
#5

Jag pratade med veterinär som tyckte vi skulle avvakta lite. Försöka ta hand om såret och se så svullnaden gick ner.

Idag har svullnaden lagt sig rätt rejält. Men han är fortfarande svullen runt armbågen eller hur man ska säga och överdelen av benet. Men inte lika kraftigt. Han är uppe och går, äter, dricker och går på toa. Jag har en veterinärstid imorgon 15:30. Så har det inte blivit bättre ändå innan dess så åker jag.


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Upp till toppen
Annons: