Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1181 ggr
[helga21]
2016-12-03 16:38

Skriv på!

Blocket: Skilj på annonser för ras- och huskatter

http://www.skrivunder.com/blocketannonser

Annons:
Ms_Raptorskull
2016-12-03 16:49
#1

Vilket bra initiativ! 👍

Herveaux
2016-12-03 17:04
#2

Ibland undrar jag om det inte vore effektivare att förbjuda djurannonser på Blocket överhuvudtaget, men man måste ju börja någonstans. *skriver på*


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Belzebubble
2016-12-03 17:33
#3

Blocket är endast en annonssida. Jag skulle lika gärna kunna hänga upp en lapp i vår matbutik och få samma effekt. Jag anser att det borde vara köparens ansvar att ta reda på allting inför ankomsten av en ny familjemedlem. 

Är människor beredda att betala flera tusenlappar för en kisse så får de väl göra det. Det tar inte långt tid att hitta fram en bra artikel som varnar och upplyser om vad man bör känna till inför ett kattköp. Och visst, det finns dåliga "uppfödare" men att blocket inför nya regler lär inte förhindra det…

Ms_Raptorskull
2016-12-03 17:55
#4

Sant, egentligen så tvivlar jag på att blocket kommer att göra något överhuvudtaget. Men hur som helst så skulle det vara enklare att hitta bland alla annonser om det var uppdelat i kategorier.

Tjeja
2016-12-03 18:49
#5

Varför ska man skilja ras och huskatter åt i annonserna? Det kommer knappast minska fuskaveln. Det kommer snarare få oseriösa uppfödare att ta ännu mer betalt för sina andelsraskatter på rassidan. Blocket är en anonssida med krav att följa lagen. De har inget moraliskt intresse utöver det liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-12-03 19:54
#6

# 5 För att buskavlare försöker att sälja sin katter som om de vore raskatter och ta betalt därefter. Kan du något om kattavel så förstår du också varför.

Annons:
[helga21]
2016-12-03 19:57
#7

# 3 Du skulle knappast nå så många som genom blocket. Försöka att säja en Nizzan Mirca som en Mercedes 280 SLE så får  du se vad som händer.

Belzebubble
2016-12-03 20:06
#8

Jag menade att hade jag varit en av dessa buskavlare och hängt upp en annons på tavlan på ICA så hade jag fått mina kattungar sålda för samma pris också. 
Vad spelar det för roll om buskavlare försöker sälja sina katter som om det vare raskatter? Det är fortfarande köparen som är beredd att betala det priset. 
Vad jag skulle vilja se en pop up fönster på blocket med "tänk innan din köp" information.

Tjeja
2016-12-03 21:05
#9

#6 tror du på allvar att blocket skulle bry sig om att begära in bevis på att några djur eller saker heller för den delen verkligen är korrekt registrerade efter något hobbyförbunds regler??? De begär ju inte ens in ägar eller registreringsbevis ens för bilar eller bostäder. Var lite realistisk istället! Jag förstår att tanken är god och avser att motverka oseriös avel där djur far illa. Men att begära att en komersiell säljsida ska bry sig att skilja ras och icke raskatter åt skulle aldrig fungera för de skulle aldrig bry sig om att kontrollera att det efterföljdes. Vill man ha en förändring mot buskavel är det lagändringar som måste till istället och sådana saker ligger helt utanför enstaka köp och säljsidors eller enstaka hobbyföreningars styre.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-12-03 22:27
#10

# 9 Skriver du Mercedes 280 SLE och sänder med ett foto på en Nissan Micra så får du inte annonsen publicerad.

Tidigare så hade man hundar och katter under samma rubrik sedan flera år så är de åtskilda.

Jag begär inget mer än att de har två rubriker en för raskatter och en för huskatter precis som den som gjort listan för namnunderskrifter för det är inte jag som gjort denna.  Skrivit på den har jag däremot gjort.

Vill ni inte skriva på så slipper ni!

[helga21]
2016-12-03 22:29
#11

# 8 Vanligtvis så brukar inte uppfödare av raksatter sätta upp lappar i snabbköpen. De finns på sina respektive forum samt även på blocket och på facebook. Raskatter utgör 15 % av kattpopulationen.

Upp till toppen
Annons: