Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1145 ggr
nightingale
2016-11-30 13:00

Modkat - sand?

Hej!

Någon som kan rekommendera vilken sand jag ska använda till min nyinförskaffade Modkat? :)

Har i dagsläget en peewee-låda så där är det pellets som gäller. 

Tack på förhand!

Annons:
vendelay
2016-11-30 14:49
#1

Jag har "Ever Clean multiple cat" i vår ModKat. Brukar fylla upp med kanske 10-15 kg.

Vi älskar den, så himla bra! I början blev jag lite orolig för katterna gillade den lite FÖR mycket och gömde sig gärna i den för att skrämma den andra katten osv… 😂 Tack och lov har de slutat med det nu, och nu används den bara till det den ska användas till. Mängden sand utanför lådan har minskat extremt löjligt mycket. Sista veckan med "vanlig låda" lät jag bli att dammsuga / sopa och så gjorde jag samma sak efter första veckan med ModKat:en för att jämföra mängden sand som hamnade utanför. Det var säkert mer än tre, fyra gånger så mycket sand från den "vanliga" lådan. Jag är mycket nöjd med den!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

nightingale
2016-11-30 17:06
#2

#2 SÅ skönt o höra! Det är lite min förhoppning också med den nya lådan att få lite mindre sand på golvet! 👍

Katterna är också stormförtjusta i själva lådan o ska gömma sig o hålla på (för att inte tala om kartongen den kom i…)😉

Då ska jag prova ever clean multiple cat också. Klumpar den sig bra o så?

Hur ofta byter du sand helt o hållet? 

Peewee har funkat bra förutom att mina katter inte gräver så jättemkt, så jag får liksom försöka gräva runt i lådan för att de uppluckrade pelletsen ska lägga försvinna.. ;)

vendelay
2016-11-30 17:11
#3

Ja, jag tycker att den klumpar sig bra. Vi använder den för att det är samma märke som de hade på katthemmet de kom ifrån och vi har inte kommit oss för att byta. Sand dammar ju och är väldigt dåligt för miljön. Våra katter älskar dock att gräva och det får plats MYCKET sand i lådan så det är ett stort plus!

All klumpbildande sand ska ju fungera om det är tillräckligt med sand. Det brukar stå på sandpaketet, men ca 15-20 cm sand brukar de väl rekommendera tror jag.

Jag byter all sand en gång i månaden. Alla tycker olika om det, men jag skulle inte vilja sitta på en avtorkad toalett när jag vet att min sambo bajsat på ringen 😃 Katter är ju väldigt renliga djur.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

jollycox
2016-11-30 17:12
#4

Nu har jag inte modkat men rekommenderar växtbaserad sand som går att bränna/kompostera då Kattsand gjord av betonitlera är en stor miljöbov. Själv använder jag soft cat (finns bara på zoo.se vad jag vet) och den är superbra. Klumpar bra och dammar verkligen inget(jag är känslig för damm).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

vendelay
2016-11-30 17:17
#5

Ever Clean är ganska dyrt och jag kan nog inte påstå att jag tror att den sanden är mycket bättre än sånt som säljs i mataffärer. Jag har aldrig testat men känner folk som använder en hel drös med andra märken. Dammar tycker jag att alla gör ungefär lika mycket och jag tycker inte att sanden ska vara parfymerad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-11-30 17:18
#6

Bra tips av #4!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
nightingale
2016-12-05 11:37
#7

#3 haha bästa jämförelsen! 

#4 det ska jag kolla upp!

Upp till toppen
Annons: